Permalänk
Medlem

Haha, ljuddämpa HAF? I mina öron är det helt onödigt, men om du är nöjd så!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Hedersmedlem

Asså du har gjort ett rba jobb och även om de är liet suddiga så ser man bra progress på bilderna.

MEN om man vill ha en tyst dator så börjar du i fel ända

1 skaffa ett chassi som inet är som ett soll tex HAF (fast iofs det kanske man inte prioriterade när det köptes.

2 Börja med komponenterna som skapar oljud. Bra jobb på hd men ett byte till en vettig gpu, cpu och chassi kylning hade gett 100ggr mer.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Haha, ljuddämpa HAF? I mina öron är det helt onödigt, men om du är nöjd så!

Gjorde det inte bara för ljudet, utan också som ett litet projekt. Ville ju också hjälpa alla här på Sweclockers så de kan se hur det går till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Asså du har gjort ett rba jobb och även om de är liet suddiga så ser man bra progress på bilderna.

MEN om man vill ha en tyst dator så börjar du i fel ända

1 skaffa ett chassi som inet är som ett soll tex HAF (fast iofs det kanske man inte prioriterade när det köptes.

2 Börja med komponenterna som skapar oljud. Bra jobb på hd men ett byte till en vettig gpu, cpu och chassi kylning hade gett 100ggr mer.

Jag vet att jag valde fel chassi (ångrar mig nu, vill hellre ha ett fractal r2. Någon som vill byta? ). Jag har redan planerat för en ny cpu kylare, och funderar även på gpu kylare. Nya chassifläktar behövs inte då de är väldigt tysta (går på 5V).

EDIT: Funderar på att sälja chassit. Vad tror ni jag får för det? Det är inte ens tre veckor gammalt och inga repor. Ångrar mig att jag inte köpte ett fractal design r2 :/

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg

EDIT: Funderar på att sälja chassit. Vad tror ni jag får för det? Det är inte ens tre veckor gammalt och inga repor. Ångrar mig att jag inte köpte ett fractal design r2 :/

Förstår verkligen din ånger om du är ute efter tystnad. HAF och R2 är ju varandras motsatser ur den synpunkten.

Ett tips för att prissätta är att jämföra med vad andra sätter för pris på blocket mm. Kolla hela landet då också!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Förstår verkligen din ånger om du är ute efter tystnad. HAF och R2 är ju varandras motsatser ur den synpunkten.

Ett tips för att prissätta är att jämföra med vad andra sätter för pris på blocket mm. Kolla hela landet då också!

Hittade typ en, och den såldes för 700kr. Då gissar jag på att den är ganska gammal, och min har ju ljuddämpning också, som i alla fall några, tyckte vart bra.
Men jag vet inte om jag orkar hålla på och köpa och sälja. Ska köpa en ny CPU-kylare först och se hur mycket tystare det blir.
Det behöver inte vara helt tyst, men i alla fall så man inte hör den när man ska sova (sängen står ca. 3m ifrån). Just nu hör jag ett litet brummande.
Ska jag satsa på ett Corasir Hydro H50, gissar på att det är tyst då det är vatten. Eller ska man ta nåt från noctua istället?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Satsa på h50 näst intill helt tyst enligt mig iallafall ^^
Den kyler också väldigt bra (:

Lycka till!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Hittade typ en, och den såldes för 700kr. Då gissar jag på att den är ganska gammal, och min har ju ljuddämpning också, som i alla fall några, tyckte vart bra.
Men jag vet inte om jag orkar hålla på och köpa och sälja. Ska köpa en ny CPU-kylare först och se hur mycket tystare det blir.
Det behöver inte vara helt tyst, men i alla fall så man inte hör den när man ska sova (sängen står ca. 3m ifrån). Just nu hör jag ett litet brummande.
Ska jag satsa på ett Corasir Hydro H50, gissar på att det är tyst då det är vatten. Eller ska man ta nåt från noctua istället?

Som du säger så är ju ditt chassi lite bättre med så shjysst ljuddämpning som möjligt, så du borde ju logiskt sett få lite mer. Val av CPU-kylare är något du får läsa dig till. Vad jag har hört så vill H50 ha fläktar som snurrar i högre hastighet. Motsvarande Noctua eller TRUE behöver inte speciellt snabba fläktar för att prestera. Men som sagt, detta är nog något du bör läsa dig till själv då alla tkr och rekommenderar olika. Viktigt att tänka på är dock att om du lyssnar på folks rekommendationer, se till att de faktiskt har något att jämföra med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrKanin
Satsa på h50 näst intill helt tyst enligt mig iallafall ^^
Den kyler också väldigt bra (:

Lycka till!

Inte för att vara dryg/elak eller något, men vad jämför du med och i vilken konfiguration? Sådant är väldigt viktigt när man "rekommenderar" osv. Inte bara att slänga ut med det man själv har bara för att man är nöjd för tillfället. Nu kanske du har erfarenhet utav kylare osv. men sådant behöver man en lite utläggning för.

Som sagt, bäst är att läsa sig till det om man inte har personlig erfarenhet eller lyssna på någon med erfarenhet att ta rekommendationer ifrån.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Avstängd

jag rekommenderar Hyper 212 plus från cooler master jätte tyst och skiljer bara 5grader mellan 1200rmp och 800Rmp när du ändrar i overdrive så du kan ha jätte tyst och jätte kallt :D:D:D

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
jag rekommenderar Hyper 212 plus från cooler master jätte tyst och skiljer bara 5grader mellan 1200rmp och 800Rmp när du ändrar i overdrive så du kan ha jätte tyst och jätte kallt :D:D:D

Men vad konstigt, det är ju den kylaren du har?

-.-'

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Som du säger så är ju ditt chassi lite bättre med så shjysst ljuddämpning som möjligt, så du borde ju logiskt sett få lite mer. Val av CPU-kylare är något du får läsa dig till. Vad jag har hört så vill H50 ha fläktar som snurrar i högre hastighet. Motsvarande Noctua eller TRUE behöver inte speciellt snabba fläktar för att prestera. Men som sagt, detta är nog något du bör läsa dig till själv då alla tkr och rekommenderar olika. Viktigt att tänka på är dock att om du lyssnar på folks rekommendationer, se till att de faktiskt har något att jämföra med.

Inte för att vara dryg/elak eller något, men vad jämför du med och i vilken konfiguration? Sådant är väldigt viktigt när man "rekommenderar" osv. Inte bara att slänga ut med det man själv har bara för att man är nöjd för tillfället. Nu kanske du har erfarenhet utav kylare osv. men sådant behöver man en lite utläggning för.

Som sagt, bäst är att läsa sig till det om man inte har personlig erfarenhet eller lyssna på någon med erfarenhet att ta rekommendationer ifrån.

Ok tack för svaret, ska googla runt lite och kolla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
jag rekommenderar Hyper 212 plus från cooler master jätte tyst och skiljer bara 5grader mellan 1200rmp och 800Rmp när du ändrar i overdrive så du kan ha jätte tyst och jätte kallt :D:D:D

Ska kolla till den. Låter din dator mycket?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A Sandberg
Ok tack för svaret, ska googla runt lite och kolla.

Ska kolla till den. Låter din dator mycket?

Nope inte alls mycket gör man annat än att lyssna noga så hör man den inte
Ska ändå skaffa ljuddämpning (Ska härma dig )
Skulle säga att du kommer att märka STOR skillnad om du byter till Hyper 212 plus

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Men vad konstigt, det är ju den kylaren du har?

-.-'

Men vad är problemet? Att jag har koll på vilken kylare jag har?Att jag är nöjd med den? Sluta vara så negativ

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Men vad är problemet? Att jag har koll på vilken kylare jag har?Att jag är nöjd med den? Sluta vara så negativ

Ja, men du har inget att jämföra med. Utan något att jämföra med så är ditt tycke (ursäkta) värdelöst.

Det krävs något att jämföra med för att faktiskt kunna rekommendera något.

Dessutom säger din föregående post det mesta:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esseboy
Nope inte alls mycket gör man annat än att lyssna noga så hör man den inte

Den låter alltså en del...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Blev ju asmysigt där inne!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eott
Blev ju asmysigt där inne!

Jo, nästan så att man vill göra samma sak i sitt rum ^^

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Du måste verkligen HATA ljud..

Permalänk
Medlem

Funkar riggen bra fortfarande? Jag tycker verkligen du borde kapa bort hela HDD buren då du ändå hänger upp diskarna ovan. HDD-burar som är vinklade är verkligen dåligt för luftflödet så du kommer säkert så lika bra temperaturer som du hade innan ljuddämpningen, kanske tom bättre. Monsterfläktar är ju till för att utnyttjas ;).

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av StålNisse:

Du måste verkligen HATA ljud..

Hehe Ska beställa en ny CPU-fläkt på inet idag (förhoppningsvis) så det blir ännu tystare ^^

Skrivet av Typhonos:

Funkar riggen bra fortfarande? Jag tycker verkligen du borde kapa bort hela HDD buren då du ändå hänger upp diskarna ovan. HDD-burar som är vinklade är verkligen dåligt för luftflödet så du kommer säkert så lika bra temperaturer som du hade innan ljuddämpningen, kanske tom bättre. Monsterfläktar är ju till för att utnyttjas ;).

Den funkar perfekt Det kanske jag kan göra, men jag vet inte riktigt då jag kanske köper fler hårddiskar sen. Men datorn ligger ändå på runt 30 grader, så det är lugnt

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Mycket intressant. Det ger mig en del uppslag till mitt eget projekt. Tack!

Jag letar efter det värmetåliga ljudabsorbstionsmaterial som absorberar absolut mest per volymenhet.
Jag har tittat närmare på dessa som jag också hittat i webbutik:
Dynamat Dynaliner - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning
Filtmatta 2 m - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Detta för att täta luftspringor: Monteringstätning - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Detta mot materialresonans (stämgaffeleffekten): Bitumen 4 mm - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anläggning DJ utrustning Ljus utrustning

Ljud bärs som bekant av luften och tätar man luften så tätar man ljudet. Sen vill man inte att plåtarna skall transportera ljudet eller resonera, där kommer bitumen in i bilden. Tänker vi på dessa punkter så får vi förhoppningsvis det mesta ljudet på en eller två sidor av chassit och sidorna bör vara riktade bort från användaren. Jag tänkte använda mig av insug på undersidan av chassit och utblås på baksidan. Sen lägga till ljudabsorberande material i lådan för att minimera det ljud som kommer ut bakom och under. För att förbättre ytterligare härifrån måste vi börja bygga ljuddämpsanordningar i rummet datorn står i. Tex en basabsorbent direkt bakom datorns utblås.

Värmeisolering behöver inte heller vara katastrof. Man förlorar kylflänsegenskapen hos chassit, det borde gå att kompensera med effektivare kylning. Det gäller att hitta gränsen där bullret för den extra kylningen med dämpningen inte går över bullret för den mindre kylningen som krävs utan dämpningen.

kylning
Visa signatur

/ Q9550 / HD5870 Vapor-X / 2x80GB SSD / 4GB Corsair 800MHz / Gigabyte EP45-DS3L / Cougar CM 700W modular / Compucase 6A21 / HP L2245w / Logitech Illuminated / Logitech G5 v2 /