Permalänk

Problem med skruvar till moderkortet

Hejsan!

Jag har köpt ett bygge från komplett. Det är tredje gången jag sätter ihop en dator från komplett. Dock första gången det har blivit problem.

Skruvarna som jag fick med är inte tillräckligt långa, Jag kan sätta dit 3 men 3 är helt omöjliga att få dit då moderkortet ligger emot chassit i mitten(det är konstruktionen från processor fläkten) och jag måste liksom böja moderkortet, men även om jag trycker ner det en bit så får jag inte dit skruvarna.

Nu kommer vi till vad jag tror är ett stort misstag från min sida. Jag tänkte att aja, moderkortet sitter på plats iaf. Så jag satt i allt kablage och startade upp den. Det fungerade(fläktarna gick, moderkortet kom upp, dvdn kunde man öppna osv.) dock hade jag inget operativssystem så jag väntade tills en kompis kom hem med windows 7. Men när jag försökte starta upp den då, ville den inte starta. Fläktar går igång en halv sekund för att sedan stanna upp.

Nu var det kanske inte så att skruvarnas enda jobb var att moderkortet skulle sitta på plats utan att dom även har någon funktion(riktigt vad har jag inte förstått men ni vet säkert vad om så är fallet).

Frågorna jag skulle vilja ha svar på är:

Har jag förstört moderkortet/måste jag köpa ett nytt?

Om detta är felet, men jag inte förstört något finns det något provisisoriskt jag kna använda mej av så jag ser att allt fungerar tills jag får hem skruvar?

Har skruvarna troligen ingenting med saken att göra/är det något annat jag borde kolla upp?

Vad skulle isf vara mitt problem?

Tack så mycket på förhand. Hoppas jag inte gjorde något fel när jag posta denna tråd(allt har gått åt helvete idag).

Länk till plockdatorn: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323200

Permalänk
Hedersmedlem

Du har väl satt i moderkortsdistanserna, du vet de där kopparfärgade med skruvhål i toppen (skall finnas i påsen som följde med chassiet) annars kortsluter du hela moderkortet =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

oooops =/.

Fan jag hade satt dom på fel sida.

Vad har i sådanafall hänt med min dator? Vad behöver jag köpa nytt.

Fan jag visste att det var något man hade gjort annorlunda sedan förra gången.

Tur att det var en present iaf och inte kostade sjukt mycket. Om det är en del, typ moderkortet så blir det inte så mycket. Värre om hela alla komponenter måste bytas ut.

Permalänk

Satt dit alla på korrekt sätt, startade upp den. ( hade fått igång den tidigare ), Inget verkar sönder just nu, Dock vet man ju hur det är med datorer om en vecka eller så haverar väl hela skiten. Men man lär så länge man lever iaf. Installerat alla drivers och allt är i ordning.

Pressade grafikkortet, funkade bra. Ljudet är bra, hårddisken lever, alla fläktar snurrar, ramminnet presterar. Alla portar funkar. Ja antingen hade jag jävligt mycket tur eller så haverar allt som sagt om någon månad eller så. Vi får se.

Permalänk
Medlem

Det är attans underligt, men "för det mesta" tar moderkort ingen skada av att baksidan på något sätt kommer emot en ledande yta. Det är värre om bara ett fåtal punkter kommer åt, det kan ge spektakulära kortslutningar, men det brukar klara sig när folk har gjort så här.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ingen fara, det kortslöt bara mot chassit, om du satt dit distanserna nu och det fungerar så det inte vara några problem alls.

Permalänk

Jag har sett att det är Många som glömmer detta! Tillverkarna av chassin eller moderkort borde sätta dit stora märkningar så det inte går att missa hur man ska montera skruvarna

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Hjälpsam

Man lär så länge man lever som sagt, tur att det gick bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |