kan det vara minnena? Eller kanske grafikkortet?

Permalänk
Medlem

kan det vara minnena? Eller kanske grafikkortet?

Hej. Köpte ett nytt chassi för ett tag sen (Lian li Lancool pc-k62) När jag kopplade in allting råkade jag koppla fel en Usb kabel in i FTP1 istället för USB1 vilket orsakade en kortslutning, då slutade moderkortet att fungera helt. Därför köpte jag ett nytt. Nu när jag har det nya får jag ingen bild på min skärm. Antog då att det var grafikkortet som var paj så har beställt ett nytt billigt för 500kr.

Sen sa en kille att det kan vara så att det var ramminnena som var trasiga istället, och att det är det som gör att jag inte får bild?
Jag är inte speciellt kunnig så behöver hjälp med detta snabbt. Dock tyckte jag att det började ryka på grafikkortet när kortslutningen skapades också men jag är inte säker.

Hjälp uppskattas!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat grafikkort. Sen kan du även kolla så att minnena sitter i ordentligt. Det är ganska vanligt att man behöver trycka till dom rätt hårt.

Lycka till.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurka2k:

Prova med ett annat grafikkort. Sen kan du även kolla så att minnena sitter i ordentligt. Det är ganska vanligt att man behöver trycka till dom rätt hårt.

Lycka till.

Ramminnen'a satt inte i riktigt, men jag satte i dom så dem satt stadigt och bra. Dock ändå ingen bild. Grafikkortet förväntas komma denna veckan och får prova då. Tror du att jag råkat förstöra minnena?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga innan du har provat med ett annat grafikkort också. Men du kan prova att ta ut minnena och köra med ett åt gången och se om det ger resultat.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurka2k:

Svårt att säga innan du har provat med ett annat grafikkort också. Men du kan prova att ta ut minnena och köra med ett åt gången och se om det ger resultat.

Nu har jag provat det. Ingenting hände den här gången heller. Men vi får hålla tummarna för att det är grafikkortet!:)

Tack för hjälpen.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.