Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

http://www.sweclockers.com/galleri/4352-plexibygge

Ser väl ut ungefär på det sättet fortfarande, fast ett annat moderkort. Och mer damm...

Oh, ser riktigt bra ut!

Permalänk
Medlem

Någon som vet när de fyrkärniga dyker up. Kan eventuellt vara med intressant är dagens X4 phenom

Permalänk
Hedersmedlem

Eller kanske femkärniga diton?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hann med en runda 3D mark 06 -

4231MHz, vet inte varför det står fel i 3dmark-resultatet. :S

Visa signatur
Permalänk

CPU+GPU @ stock, CPU score @ stock är högre än stock i7 930 som en liten jämförelse.

Ett första klockförsök, 3,3GHz@stockvolt. Klarade 30min occt så nu är det bara att testa vidare

Lägre än mitt rekord med 965BE trots att jag har högre CPUscore och samma GPU klock nu :S
Skiljer ca 700p.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Erm, pinsamt men min 1055T tycks ha fastnat på 800Mhz. Var det nån som skrev att det är BIOS update some behövs eller var det Cool n Quiet som är orsaken?
Har en Gigabyte 890GPA-UD3H och den säger Unknown Model på boot..

Permalänk
Skrivet av Dr Pingu:

Erm, pinsamt men min 1055T tycks ha fastnat på 800Mhz. Var det nån som skrev att det är BIOS update some behövs eller var det Cool n Quiet som är orsaken?
Har en Gigabyte 890GPA-UD3H och den säger Unknown Model på boot..

Testa clear cmos innan du flashar om.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Cmos fungerade inte tyvärr. Antar att jag får flasha då? Ser att jag har F3 som är first release:
GA-890GPA-UD3H (rev. 1.0) - GIGABYTE - Support&Download - Motherboard - BIOS

Permalänk
Skrivet av Dr Pingu:

Cmos fungerade inte tyvärr. Antar att jag får flasha då? Ser att jag har F3 som är first release:
GA-890GPA-UD3H (rev. 1.0) - GIGABYTE - Support&Download - Motherboard - BIOS

Ja då är det F7b som gäller
Flasha med @bios som finns att tanka på gigabytes hemsida, riktigt smidigt:)

Kan tala om att min 1055T 1013CPMW lätt gav 4GHz på 1,55vcore och ska finnas mer att hämta på 1,55, tog det för att slippa bluescreen och den segalde genom vanatage cputester med 19,5k poäng Prisvärd är bara förnamnet!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Ville testa vad asus IV forumla gick för med dess inbyggda extreme overclock funktion, den klockade i steg åt mig och gjorde varje gång stabilitets test, med h50 kylare ( 22 grader idle om jag vågar lita på speedfan)
så gav den mig 3,9 och vid 4 stängdes datorn ned, dock så verkar minna minnen inte köras fort allt utan segt, vart på bios låser jag up dem till hela 1600 mhz?
Ang moderkortet så är det riktigt fint imo, ljudet kan inte bli mycket bättre och jag kan säga att mitt 5.1 system kändes som sprillans nytt när jag startade igång det idag.
1055T <- prisvärd som satan imo

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan tala om att min 1055T 1013CPMW lätt gav 4GHz på 1,55vcore och ska finnas mer att hämta på 1,55, tog det för att slippa bluescreen och den segalde genom vanatage cputester med 19,5k poäng Prisvärd är bara förnamnet!

Det var inte dåligt! Vad hade du för nb volt och mhz? Temp?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Ja då är det F7b som gäller
Flasha med @bios som finns att tanka på gigabytes hemsida, riktigt smidigt:)

Tackar för hjälpen! @bios fixade klockrent med F6

Permalänk
Skrivet av Sennebring:

Lägre än mitt rekord med 965BE trots att jag har högre CPUscore och samma GPU klock nu :S
Skiljer ca 700p.

CPU testet kanske skalar bättre med fler kärnor och GPU testen kanske skalar bättre med högre klock frekvens om du körde det med 965:an

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Märkte efter mitt 3dMark06 test att minnena körde 11-11-11-30 timings, körde superPi och fick en ganska kass tid jämfört med lägre klock tidigare. Hann dock inte fixa det igår, får pilla mer i helgen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Sennebring:

Ja då är det F7b som gäller
Flasha med @bios som finns att tanka på gigabytes hemsida, riktigt smidigt:)

Kan tala om att min 1055T 1013CPMW lätt gav 4GHz på 1,55vcore och ska finnas mer att hämta på 1,55, tog det för att slippa bluescreen och den segalde genom vanatage cputester med 19,5k poäng Prisvärd är bara förnamnet!

Jag skulle hellre köra med Qflash som redan finns som alternativ vid uppstart. Det är bara att lägga BIOS:et på disk eller USB-sticka och flasha, utan att behöva installera program och kludda med BIOS-uppdateringar från Windows. Det är ju inte kul om uppdateringen kraschar i Windows och BIOS blir korrupt.

BIOS-uppdateringar från Windows är alltid riskablare än via Qflash.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Det var inte dåligt! Vad hade du för nb volt och mhz? Temp?

Nope 1,2v NB och runt 2000mhz om jag inte minns fel... Tror inte tempsen stämmer men enligt coretemp och occt loadar den 32c efter 30min occt... Idle visar 13c men det är minst 10c fel där som alla förstår. Kör med vattenkylning.

Skrivet av Dr Pingu:

Tackar för hjälpen! @bios fixade klockrent med F6

Va så lite så Lycka till med klockandet!

Skrivet av Pinguulol:

CPU testet kanske skalar bättre med fler kärnor och GPU testen kanske skalar bättre med högre klock frekvens om du körde det med 965:an

Mycket möjligt men det skiljer så pass mycket men har dragit upp 1055T i 4158 nu, ungefär vad jag benchade 965an i och se hur det blir.

Skrivet av WrongTarget:

Jag skulle hellre köra med Qflash som redan finns som alternativ vid uppstart. Det är bara att lägga BIOS:et på disk eller USB-sticka och flasha, utan att behöva installera program och kludda med BIOS-uppdateringar från Windows. Det är ju inte kul om uppdateringen kraschar i Windows och BIOS blir korrupt.

BIOS-uppdateringar från Windows är alltid riskablare än via Qflash.

Det där är en vanesak IMO och jag har aldrig haft problem efter tre moderkort och många biosflashningar. Visst Qflash är säkert säkrare men @bios fungerar nog 990/1000ggr.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Sennebring: Jag fattar inte hur du lyckas få så hög fsb/ht (256), min 1090T går inte en MHz över 230. Jag har försökt få den över 230 i flera timmar nu. Tur att man har multipliern men vill ju ändå ha hög HT...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av anarkizt:

Sennebring: Jag fattar inte hur du lyckas få så hög fsb/ht (256), min 1090T går inte en MHz över 230. Jag har försökt få den över 230 i flera timmar nu. Tur att man har multipliern men vill ju ändå ha hög HT...

Hehe jag bara kör på:) 296x14 är högsta jag kört igenom vantage cputester hittills. Ska leta på vad som krävs för 14x300 stabilt och nöja mig där sen hoppa på NB/minnen.
Köpte 1055T enbart för att få leka lite utan multiplier igen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Sennebring: Jag fattar inte hur du lyckas få så hög fsb/ht (256), min 1090T går inte en MHz över 230. Jag har försökt få den över 230 i flera timmar nu. Tur att man har multipliern men vill ju ändå ha hög HT...

Testa hoppa över 230, d.v.s öka till 242 typ. Någon hade samma problem borta på Xtremesystems och det hjälpte att hoppa över med 10 "steg".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfredrik:

Testa hoppa över 230, d.v.s öka till 242 typ. Någon hade samma problem borta på Xtremesystems och det hjälpte att hoppa över med 10 "steg".

Jo, jag har provat allt från 230-250 men inget verkar gå så bra. Detta med x16 multi dock, kanske går bättre om man sänker den, men det känns ju lite meningslöst å andra sidan.

Här är ett Vantage test jag körde, oklockad gfx (gtx260). 20k cpu score på 4100Mhz. (205x20). Notera hur de tre olika programmen alla rapporterar olika volt... Gör det inte lättare att klocka direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Jo, jag har provat allt från 230-250 men inget verkar gå så bra. Detta med x16 multi dock, kanske går bättre om man sänker den, men det känns ju lite meningslöst å andra sidan.

Här är ett Vantage test jag körde, oklockad gfx (gtx260). 20k cpu score på 4100Mhz. (205x20). Notera hur de tre olika programmen alla rapporterar olika volt... Gör det inte lättare att klocka direkt.

http://gejmer.com/sweclockers/vantage_x6_bench.jpg

Riktigt nice! Hastighet på nordbryggan? Angående de olika värdena, uppdatera CPU-z till v1.54, Thuban har officiellt stöd i den utgåvan.

Permalänk

Om bilden e otydlig, pici.se - Dina bilder p ntet
Ska göra igenom hela senare...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Så fett, min 965@4300GHz får runt 15000 i CPU score.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Jo, jag har provat allt från 230-250 men inget verkar gå så bra. Detta med x16 multi dock, kanske går bättre om man sänker den, men det känns ju lite meningslöst å andra sidan.

Här är ett Vantage test jag körde, oklockad gfx (gtx260). 20k cpu score på 4100Mhz. (205x20). Notera hur de tre olika programmen alla rapporterar olika volt... Gör det inte lättare att klocka direkt.

http://gejmer.com/sweclockers/vantage_x6_bench.jpg

Vad är det för program i högra kanten? ser sjukt underbart ut.

Aja är det värt byta från 965 till 1055t eller bör jag nöja mig tills nytt kommer?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Det ute till höger är någon ASUS-grunka fast kanske går att talla igång på andra mobon också om man verkligen vill? :). Morsan har ASUS men har inte testat på någon annan maskin, finns ju HWMonitor osv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

mrfredrik: Uppdaterade CPU-Z till 1.54 och nu visar den mer korrekta volt, tack för tipset! Hastighet på NB och HT är default, dvs x13 dvs 2600MHz.

scoorch: PC Probe II heter det och är mycket riktigt ett ASUS-program men det kanske funkar för andra också. Finns som sagt en hel del andra program man kan använda också.

Sennebring: Fet score!!! Känns surt för min egen del att min 1090T för spö av 1055. Men jag får skylla på mitt mobo eller nått...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrfredrik:

Så fett, min 965@4300GHz får runt 15000 i CPU score.

Hehe, får du mycket? Min 965@ 4,16 gav ca 13k

Skrivet av anarkizt:

mrfredrik:

Sennebring: Fet score!!! Känns surt för min egen del att min 1090T för spö av 1055. Men jag får skylla på mitt mobo eller nått...

Jag är riktigt nöjd men tror jag kommer en bit längre med ett 890 mobo Ger den 1,6v i bios för att klara vantage men det ska kunna sänka med lite ACC twekande.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Såg en på Xtremesystems som körde 315 bus speed (4.4GHz) på sin 1055a, dock med 890 mobo då. Fan vad sugen jag är på ett sånt nu. Usch...

AMD "Thuban" Core (Phenom II X6) XS Overclocking Charts - XtremeSystems Forums

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Hehe, får du mycket? Min 965@ 4,16 gav ca 13k

Jag är riktigt nöjd men tror jag kommer en bit längre med ett 890 mobo Ger den 1,6v i bios för att klara vantage men det ska kunna sänka med lite ACC twekande.

14.5k var det visst, men då med nordbryggan i 2000MHz, så med NB i 2800-3000MHz hade jag nog hamnat närmare 15k!

Permalänk
Medlem

min Phenom 2 har upplåst multiplier mellan 5x och 20x. Har Thuban det också? Så att den kan variera klockhastigheten mellan 800mhz och 2.8ghz?

Visa signatur