Får inte physx att fungera på mitt 9800gt - HD5770 som primärt kort.

Permalänk
Medlem

Får inte physx att fungera på mitt 9800gt - HD5770 som primärt kort.

Tja! Kan ej få physx att fungera på mitt 9800gt när jag har mitt HD5770 som primärt kort. Det fungerar när jag endast använder mitt 9800gt.

Har självklart tagit bort alla drivrutiner från kontrollpanelen -> omstart och tar bort slagg-filerna med driver sweeper.

Har testat med och utan "physx hack". Med skärm inkopplad till mitt 9800gt samt att lura datorn att det är en skärm till mitt geforce. Men sålänge inte 9800gt får vara det primära kortet så vägrar datorn fatta att det sitter ett geforce i.

I physx particle fluid demo så står det bara att man måste ha ett geroce 8xxx eller bättre när man försöker starta det. Och i fluidmark så körs testet automatiskt via software, dvs cpun.

Däremot om jag inaktiverar skärmen som är kopplat till mitt ati, och sätter geforce-skärmen som primär skärm i skärminställningarna i windows så fungerar physx galant..

Det gäller alltså att få datorn att fatta att jag även har ett geforce i dator, trots att hd5770 är primärt grafikkort. Några tips?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Har du testat den nya patchen? Med den slipper man köra en virtuell extra skärm bland annat pluss att den har bättre drivrutins stöd.

Är bara att:
1: Instalera drivrutinen för nvidia kortet
2: Stänga av drivrutinen i aktivitetshanteraren
3: Köra patchen
- - - - - -
Om du har den gammla patchen måste du även aktivera en virtuell display på physx kortet och köra den som utökat skrivbord.

Värt att tänka på är att alla drivrutiner inte stöds så du måste ha en som fungerar med patchen för att överhuvudtaget få det att fungera.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Har du testat den nya patchen? Med den slipper man köra en virtuell extra skärm bland annat pluss att den har bättre drivrutins stöd.

Är bara att:
1: Instalera drivrutinen för nvidia kortet
2: Stänga av drivrutinen i aktivitetshanteraren
3: Köra patchen
- - - - - -
Om du har den gammla patchen måste du även aktivera en virtuell display på physx kortet och köra den som utökat skrivbord.

Värt att tänka på är att alla drivrutiner inte stöds så du måste ha en som fungerar med patchen för att överhuvudtaget få det att fungera.

Vilken patch pratar du om?:)

Grejen är att jag har gjort EXAKT som man ska. Jag har mitt hd5770 som primär skärm samt mitt 9800gt som virtuell skärm med utökat skrivbort (även prövat med riktig skärm). Testade nu att slå av nvidia drivrutinen i aktivitets-hanterare, hjälpte inte.

Så fort jag inaktiverar skärmen till mitt radeon och endast kör en skärm till mitt geforce så fungerar det galant. Annars fattar inte datorn att jag har ett geforce i datorn.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Kan nog ha fått det att fungera nu!!:) Nvidias perticle fluid demo fungerar ej, eftersom nvidia kortet ej är primärt. Men fluidmark fungerar.
Finns det något bra sätt att se att physx verkligen körs på gpun? Har testat batman arkham asylum med max physx och det flyter. Laggar det om cpun tar han om fysiken eller?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Kan nog ha fått det att fungera nu!!:) Nvidias perticle fluid demo fungerar ej, eftersom nvidia kortet ej är primärt. Men fluidmark fungerar.
Finns det något bra sätt att se att physx verkligen körs på gpun? Har testat batman arkham asylum med max physx och det flyter. Laggar det om cpun tar han om fysiken eller?

Testa spelet (förslags vis något som stödjer physx) med physx indställningarna på max och stäng sedan av dem i nvidias kontroll panel och testa igen så märker du förhoppningsvis skillnad.

Nu är jag inte hemma så jag kan kolla vad jag har men jag tror det är patchen 1.02 vilken jag starkt rekomenderar att byta till om du har den gammla nu.
Ända nackdelen med den är att den slår över till nvidia kortet som primär skärm när man uppdaterar drivrutinerna för ati kortet. Men En gång i månaden överlever man att byta plats på dvi/ hdmi / vga sladden eller motsvarande på grafikortet i varjefall.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Testa spelet (förslags vis något som stödjer physx) med physx indställningarna på max och stäng sedan av dem i nvidias kontroll panel och testa igen så märker du förhoppningsvis skillnad.

Nu är jag inte hemma så jag kan kolla vad jag har men jag tror det är patchen 1.02 vilken jag starkt rekomenderar att byta till om du har den gammla nu.
Ända nackdelen med den är att den slår över till nvidia kortet som primär skärm när man uppdaterar drivrutinerna för ati kortet. Men En gång i månaden överlever man att byta plats på dvi/ hdmi / vga sladden eller motsvarande på grafikortet i varjefall.

Jadu det fungerar ej. Kör jag fluidmark så fungerar physx. Men startar jag mirrors edge och spelar en bana där massor av fönster krossas så sjunker fpsen från 60 till under 10 direkt när glassplitter flyger... Ingen aning vilken patch jag kör med nu, men vart får man tag på den nya?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

De ställen som använder PhysX i Batman är när det är papper på golvet och ånga/rök i luften.

Testa att gå över en massa papper som ligger på golvet, har du physX aktiverat ska papprena fladdra omkring, ingen physx så ligger de still.

Samma med röken, med physx rör sig röken när du går igenom den, utan physx är den mer statisk (rör sig men påverkas inte av Batmans kropp).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

De ställen som använder PhysX i Batman är när det är papper på golvet och ånga/rök i luften.

Testa att gå över en massa papper som ligger på golvet, har du physX aktiverat ska papprena fladdra omkring, ingen physx så ligger de still.

Samma med röken, med physx rör sig röken när du går igenom den, utan physx är den mer statisk (rör sig men påverkas inte av Batmans kropp).

Jo, tror att physx i batman fungerar, allt flyter osv. Utan physx aktiverat i nvidias kontrollpanel så laggar det sönder (physx körs alltså på cpun, och är aktiverad)

Men i mirrors edge fungerar physx inte. Så fort det flyger lite glassplitter så blir det ospelbart (physx körs på cpun).

Det fungerar i vissa spel, men inte i vissa

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Jo, tror att physx i batman fungerar, allt flyter osv. Utan physx aktiverat i nvidias kontrollpanel så laggar det sönder (physx körs alltså på cpun, och är aktiverad)

Men i mirrors edge fungerar physx inte. Så fort det flyger lite glassplitter så blir det ospelbart (physx körs på cpun).

Det fungerar i vissa spel, men inte i vissa

Skickar du ett pm med din mail kan jag skicka patchen till dig när jag kommer hem från jobbet i natt någon gång samt vilken nvidia drivrutin jag kör den med.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Skickar du ett pm med din mail kan jag skicka patchen till dig när jag kommer hem från jobbet i natt någon gång samt vilken nvidia drivrutin jag kör den med.

Det är löst nu! En kille som jag snackade med på youtube hjälpte mig Han länkade den nya patchen sen installerade jag nvidas nyaste drivrutiner. Men själva problemet var att det egentligen fungerade för mig (fluidmark och batman fungerade ju). Varför jag trodde att det inte fungerade var för att nvidias particle fluid demo inte fungerade samt att physx i mirrors edge kördes på cpun.

Nvidias particle fluid demo ska inte fungera med ati som huvudkort tydligen. Och i mirrors edge skulle man ta bort två stycken physx-filer i spelet mapp (för att få spelet att fungera med nyare drivrutiner). Nu fungerar allt galant dock! Mycket nöjd!!

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg