Permalänk
Medlem

Klocka minnen

Jag har läst lite om överklockning på forumet med hittar inte specifikt hur man gör. Jag har ett gigabyte ga-p35-ds3 moderkort och två st 2gb 800mhz minnesstickor. Hur klockar jag?

Permalänk
Hedersmedlem

Höjer FSB=Front Side Bus:en i bios.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Höjer FSB=Front Side Bus:en i bios.

Men FSB:n hanterar ju även processorn, eller misstar jag mig? FSB:n är höjd redan som den är då jag klockade min Intel E5200 på 2,5GHz till 3,5GHz. FSB:n ligger på 280 med en multipel om 12.5. VCore är också höjd men vet inte hur högt jag vågar gå på den. Ligger på nästan 1,4.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken hastighet har du då just nu på minnet alltså? Kolla med CPU-Z i memoryfliken. Du kan ju ställa in vilken "delning" minnet skall ha jämfört med prollems hastighet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sorry att jag invaderar denna tråd, men apropå klockning av minnen. Är det inte bättre att köra dom stabilt på något lägre frekvens än vad som är maxat och köra på snabbare timings? Altså om det har någon större skillnad överhuvudtaget beroende på vad man har datorn till...?

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit