Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Verkar bli en trevlig release detta. Här är mitt 10.04 skrivbord just nu:

http://pici.se/pictures/small/MOKamtzcw.png

Det som ska fixas är väll framförallt tray-icons, antingen ska alla vara färgade, eller så ska alla vara mono.

trevlig .conkyrc, lust att posta?

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Tror du tänker på någon annan tråd...

Haha, det har du fullkomligt rätt i

Med screenshotsen osv var det ruskigt likt *nix-screenshot-tråden.

My bad!

Permalänk
Medlem

Måste jag ta och skriva något i tråden för att få mail tråduppdatering? Jag har anmält denna tråd på bevakning, men jag får ändå inga mail. I allmänhet har denna funktion fungerat riktigt dåligt sedan nya sweclockers kom till liv. Ibland får jag mail vid uppdatering och ibland inte. Ibland får jag mail om tråduppdateringar som hände för flera dagar sedan.

Saknar gamla sweclockers som fungerade så bra

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Måste jag ta och skriva något i tråden för att få mail tråduppdatering? Jag har anmält denna tråd på bevakning, men jag får ändå inga mail. I allmänhet har denna funktion fungerat riktigt dåligt sedan nya sweclockers kom till liv. Ibland får jag mail vid uppdatering och ibland inte. Ibland får jag mail om tråduppdateringar som hände för flera dagar sedan.

Saknar gamla sweclockers som fungerade så bra

Ingen gillar bakåtsträvare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

trevlig .conkyrc, lust att posta?

Jag vet inte exakt hur hans ser ut, men så här blev den jag snabbt svängde ihop(han har nog hittat grunden på Fedora-forum, precis som jag):

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploads/2010/05/Sk%C3%A4rmb...

Hela koden till min .conkyrc finns i min post här:

Conky, a light-weight system monitor! Xeizo

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tombman:

trevlig .conkyrc, lust att posta?

Skrivet av the squonk:

(han har nog hittat grunden på Fedora-forum, precis som jag)

Se: Create a custum conky setup Linux Owns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Hela koden till min .conkyrc finns i min post här:

Conky, a light-weight system monitor! Xeizo

Tackar !

Fick bygga om lite till min I3-Laptop....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Varsågod,
var det du som tipsade om Ricotz PPA på ubuntu-se?
Ubuntu Sverige • Visa tråd - Kernel 2.6.34

pun = plunn?

Tackar tillbaka isåfall!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Tackar tillbaka isåfall!

Jo jag har en viss svaghet med att nosa upp ppań innehållande det absolut senaste...

Kärnan i ppa:t är med all säkerhet Mavericks kommande kärna, bytte även till Mavericks förråd förresten...

plun@plun-laptop:~$ cat /etc/lsb-release DISTRIB_ID=Ubuntu DISTRIB_RELEASE=10.10 DISTRIB_CODENAME=maverick DISTRIB_DESCRIPTION="Ubuntu maverick (development branch)"

Kör en totalt instabil partition med det absolut senaste.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Hedersmedlem

Måste säga att det ser riktigt bra ut, blir till att installera på EeePC 900.

Har redan tänkt lägga in server-versionen på min server.

Visa signatur

Grundare/VD, Kakaw.se – kvalitetschoklad på nätet.

Permalänk

Heh, jag blir tvungen att bumpa den här tråden för att säga att jag verkligen gillar den här versionen, uppgraderade idag på min stationära dator. Jag brukar inte orka ändra teman eller styla skrivbordet, men som tur är så ser den här versionen otroligt bra ut i standardutförande ändå. Fast jag blev tvungen att flytta krysset och minimera till höger. Maximeraknappen tog jag bort. Jag gillar stilen i terminalemulatorn, färgtemat är riktigt bra.

Allting verkar fungera bra utan att kräva någon konfigurering.

Det kommer att bli en fröjd att jobba med/i 10.04. Fast nu kommer väl snart 10.10 som kanske är ännu bättre.

Permalänk
Medlem

Kör med 10.04 på min laptop, fungerar klockrent. Inte vågat testa 10.10 än dock

Permalänk
Medlem

Får hoppas att de löser problemet med digitalt ljud för vissa. Har varken fungerat i 9.10 eller i 10.04. Analogt ljud fungerar däremot oftast bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Snart dags att uppgradera till 10.10(.10) som får betastatus 2:a september :).

Permalänk

Om man vill uppgradera till 10.10 måste man bränna ut en ny skiva då? Eller kan man köra ett kommando i terminalen bara?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

apt-get dist-upgrade

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Skrivet av tombman:

apt-get dist-upgrade

Tack för snabbt svar rosaluxenburg!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

apt-get dist-upgrade

Nope. Läs man-sidan för apt-get om du vill se vad dist-upgrade gör.

Som svar på frågan, kör update-manager efter 10.10 har kommit ut så kan du välja att uppdatera till ny version. Vill du uppdatera lite tidigare kan du starta det som "update-manager -d" så får du upp det alternativet ändå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Nope. Läs man-sidan för apt-get om du vill se vad dist-upgrade gör.

Som svar på frågan, kör update-manager efter 10.10 har kommit ut så kan du välja att uppdatera till ny version. Vill du uppdatera lite tidigare kan du starta det som "update-manager -d" så får du upp det alternativet ändå.

stämmer som jag läst mig till

dist-upgrade
dist-upgrade in addition to performing the function of upgrade,
also intelligently handles changing dependencies with new versions
of packages; apt-get has a "smart" conflict resolution system, and
it will attempt to upgrade the most important packages at the
expense of less important ones if necessary. So, dist-upgrade
command may remove some packages. The /etc/apt/sources.list file
contains a list of locations from which to retrieve desired package
files. See also apt_preferences(5) for a mechanism for overriding
the general settings for individual packages.

https://help.ubuntu.com/community/LucidUpgrades

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

stämmer som jag läst mig till

dist-upgrade
dist-upgrade in addition to performing the function of upgrade,
also intelligently handles changing dependencies with new versions
of packages; apt-get has a "smart" conflict resolution system, and
it will attempt to upgrade the most important packages at the
expense of less important ones if necessary. So, dist-upgrade
command may remove some packages. The /etc/apt/sources.list file
contains a list of locations from which to retrieve desired package
files. See also apt_preferences(5) for a mechanism for overriding
the general settings for individual packages.

https://help.ubuntu.com/community/LucidUpgrades

Aha, så du svarade inte på frågan om hur man uppgraderar till 10.10 från 10.04? Då missförstod jag dig helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu förvirrar ni mig Jag har tidigare använt mig av update-manager -d. Är apt-get dist-upgrade ungefär samma sak eller något helt annat. Kan båda användas för att uppgradera till en alfa eller beta version?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Nu förvirrar ni mig Jag har tidigare använt mig av update-manager -d. Är apt-get dist-upgrade ungefär samma sak eller något helt annat. Kan båda användas för att uppgradera till en alfa eller beta version?

apt-get upgrade uppgraderar alla paket till den nyaste versionen enligt /etc/apt/sources.list.

apt-get dist-upgrade gör en upgrade fast kan även ta bort paket och installera nya paket, t ex ny linux-image.

Man kan använda dessa för att uppgradera till ny version, men då måste man ändra i sources.list först (rätt enkelt däremot, tror det bara är att tex ändra alla lucid -> maverick). Man måste även köra apt-get update innan man använder dem. Att bara skriva "apt-get dist-upgrade" uppdaterar inte Ubuntu till nästa version.

rosaluxenburg, ingenstans på sidan du länkade till nämndes "dist-upgrade".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok tack. Nej jag gillar inte riktigt idén med uppgraderingar ändå även om jag har testat det. När en ny version kommer så installerar jag från grunden, men behåller min /home partition. Får visserligen installera program på nytt, men det är så pass enkelt och går så fort att det inte stör mig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

ok tack. Nej jag gillar inte riktigt idén med uppgraderingar ändå även om jag har testat det. När en ny version kommer så installerar jag från grunden, men behåller min /home partition. Får visserligen installera program på nytt, men det är så pass enkelt och går så fort att det inte stör mig.

Jag har aldrig haft problem pga en upgrade iaf, IMO värt risken pga hur smidigt det är.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom det är en sån liten fråga tänkte jag prova här istället för att skapa en ny tråd:

Varje gång jag startar om burken glömmer den bort mina skärminställningar och återgå till att köara mirror på mina två skärmar, vilket är minst sagt en smula irriterande. HUr löser jag detta? Jag kör 10.4 64-bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkeh:

Eftersom det är en sån liten fråga tänkte jag prova här istället för att skapa en ny tråd:

Varje gång jag startar om burken glömmer den bort mina skärminställningar och återgå till att köara mirror på mina två skärmar, vilket är minst sagt en smula irriterande. HUr löser jag detta? Jag kör 10.4 64-bit.

Var någonstans ställer du in skärminställningarna? Nvidiakort kan ju t.ex. konfigureras med nvidia-settings, men kör man bara nvidia setting så kan inte ändringar sparas, man måste istället köra sudo nvidia-settings.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Var någonstans ställer du in skärminställningarna? Nvidiakort kan ju t.ex. konfigureras med nvidia-settings, men kör man bara nvidia setting så kan inte ändringar sparas, man måste istället köra sudo nvidia-settings.

System -> Preferences -> Monitors

Har ett ATI-kort och kör fglrx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

apt-get upgrade uppgraderar alla paket till den nyaste versionen enligt /etc/apt/sources.list.

apt-get dist-upgrade gör en upgrade fast kan även ta bort paket och installera nya paket, t ex ny linux-image.

Man kan använda dessa för att uppgradera till ny version, men då måste man ändra i sources.list först (rätt enkelt däremot, tror det bara är att tex ändra alla lucid -> maverick). Man måste även köra apt-get update innan man använder dem. Att bara skriva "apt-get dist-upgrade" uppdaterar inte Ubuntu till nästa version.

rosaluxenburg, ingenstans på sidan du länkade till nämndes "dist-upgrade".

ja , jag vet, jag erkände väl att jag hade fel? 1a texten är ur manualen från terminalen som beskriver dist-upgrade vilket du beskrev lika bra och länken visar hur man uppgraderar sin dist och det bör väl fungera likadan från 10.04 till 10.10 (eller?)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

ja , jag vet, jag erkände väl att jag hade fel? 1a texten är ur manualen från terminalen som beskriver dist-upgrade vilket du beskrev lika bra och länken visar hur man uppgraderar sin dist och det bör väl fungera likadan från 10.04 till 10.10 (eller?)

Aha då missförstod jag dig helt, läste det som "stämmer som det jag läst mig till förut". My bad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

nja, jag har en talang att bli lätt missuppfattat, fattades väl nåt komma här och där , höll på med rätt mycket igår

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD