Permalänk
Medlem

Flera xservrar?

Har dessa grafikkort:

lspci | grep VGA 01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation G92 [GeForce 8800 GT] (rev a2) 03:06.0 VGA compatible controller: Matrox Graphics, Inc. MGA 1064SG [Mystique] (rev 03) 03:07.0 VGA compatible controller: 3Dfx Interactive, Inc. Voodoo 3 (rev 01)

samt kör ubuntu 10.04 x86. Jag vill nu få igång alla tre grafikkort så att jag kan köra fyra skärmar. För det lär jag behöva köra flera olika xservrar, hur genomför jag detta med denna något udda uppsättning grafikkort?
Som det är nu används bara skärmarna på 8800gt (kör nvidias senaste binära).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

En xorg.conf ungefär nått i stil med detta kanske:

Section "Monitor" Identifier "MonitorDefault" EndSection Section "Device" Identifier "DeviceNvidia" Driver "nvidia" BusID "PCI:1:0:0" Screen 0 EndSection Section "Device" Identifier "DeviceNvidia2" Driver "nvidia" BusID "PCI:1:0:0" Screen 1 EndSection Section "Device" Identifier "DeviceMatrox" Driver "mga" BusID "PCI:3:6:0" Screen 2 EndSection Section "Device" Identifier "Device3Dfx" Driver "tdfx" BusID "PCI:3:7:0" Screen 3 EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "DeviceNvidia" Monitor "MonitorDefault" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen1" Device "DeviceNvidia2" Monitor "MonitorDefault" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen2" Device "DeviceMatrox" Monitor "MonitorDefault" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen3" Device "Device3Dfx" Monitor "MonitorDefault" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Section "ServerLayout" Identifier "ServerLayoutDefault" Screen 0 "Screen0" Screen 1 "Screen1" RightOf "Screen0" Screen 2 "Screen2" RightOf "Screen1" Screen 3 "Screen3" RightOf "Screen2" EndSection

Otestad såklart (och kanske en del redundanta delar? ex. 'subsection "Display"' i Screen-sektionerna borde väl säkert gå att ta bort antar jag?), men nått liknande borde väl fungera iaf.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Förvänta dig inte att opengl funkar på alla då de olika korten kör på olika libgl grejer, iaf om du kör på stängda nvidia drivaren. Dock skitlänge sedan jag körde med flera grafikkort så kan ha tokfel.

Permalänk
Medlem

OpenGL behöver jag inte.

Testade med att blanda den Zevon skrev och den jag hade, två skärmar fungerade ( de på 8800GT), men de körde var sin sesion eller vad det kallas( ett aktivt program kunde inte dras över till den andra skärmen).

När jag körde med den Zevon skrev rakt av fick jag ingen bild, inte i recovery heller. Blir väl till att återställa via en live-version.
Tips på vad som kan göras/ vad som blev fel?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

För att kunna dra fönster mellan olika skärmar behöver du nån typ av multi-display tillägg, ex. xinerama (vilket nog är ditt enda alternativ iom. att du använder olika typer av grafikkort..).

Lägg till:

Option "Xinerama" "true"

i serverlayouten.

Dock bör du väl avvakta med Xinerama tills du har ett system som fungerar i övrigt..

Att det jag skrev inte fungerade rakt av är inte helt oväntat, det är ju trots allt en otestad xorg.conf (som dessutom lämnar ute en hel del grejer, såsom tangentbord/mus), men exakt vad som gick sönder är väl svårt att en gissa i det här läget..

Har du alla grafikdrivrutiner installerade? Alla xorg-input-drivers?
Har du kollat att xorg kan starta med alla skärmar om du kör en skärm åt gången? (dvs. att om du ställer in xorg på att starta med ex. bara 3dfx kortet, får du bild då?)

Vad säger /var/log/Xorg.0.log?

grep -P "(EE)|(WW)" /var/log/Xorg.0.log

Du vet väl förresten att det ofta går att köra Ctrl-Alt-Fn (ex. Ctrl-Alt-F1) för att byta till en annan VT om Xorg inte skulle orka starta? Tänkte så att du inte behöver köra igång en live-session i onödan..

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits