Permalänk
Medlem

Ultranoob tips

Hejsan.

Precis börjat lira betan (körde aldrig SC1)
Behöver ultranoob tips för jag blir ägd hela tiden.

Kör Protoss och brukar köra så här.

Gör typ 20st probes och bygger upp min första Pylon samt båda gasfälten.
Sen fortsätter jag med 1 Gateway och Cybernetics Core.

Dock vid det här laget, som igår t.ex. kom min motståndare som var Terran, med nån flygande gubbe och började attackera mina probes. Jag hade ju inget försvar alls ännu, hade ju inte hunnit fått upp nåt.

Så här brukar det vara, jag blir attackerad tidigt.
Jag brukar också försöka expandera tidigt och bygga en andra bas, det är dock max jag lyckats med.
Varje gång jag försökt bygga en 3e har den blivit attackerad direkt och förintad.

Vet inte riktigt vad jag ska göra, är kanske för passiv, men vet inte riktigt vad jag ska göra.
Känner mig skit kass på detta spel, behöver lite basic noob tips.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hehe du satsar fööööör hårt på economin.
Prova att bygga en pylon vid ingången till din bas när du har 8 probes, när den är klar bör du ha 9/19 supplies och du fortsätter att pumpa drone samtidigt som du bygger din första gateway. Försök att sätta den nära din choke så att enklare kan blockera ingången mot dig. Börja nu producera zelots, bygg en gas och en till gateway och när du har råd så gör du en cybernetic. Se till att hela tiden bygga probes, du bör ha ca 20st på mineraler och 3+3 på gas. Och viktigt att expandera med pyloner så du inte blir suplieblockad.

Lycka till.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk

En standard-BO för Protoss, stulen från Huskys video, fungerar bra mot ganska många öppningar. Om du kör på en 2-player map bör du helst använda en mindre ekonomiinriktad build dock.

9 Pylon
10 Köa 3 Probes och Chronoboosta
13 Gateway
14 Gas
16 Pylon
18 Andra Gas
18 Zealot
19 Cybernetics Core
23 Research Warp Gates
23 Zealot
23 Pylon
26 Robotics Facility
27 Sentry
27 Chrono Boost Warp Gate research
30 Observer (Chrono Boost)
31 Gateway
36 Gör Gateways till Warpgates
36 Immortal
40 Stalker
42 2x Zealot

Lite Build Orders för var ras, lite terminologi och andra tips finns kompilerade här: StarcraftObserver.se - Följer Starcraft 2-världen på svenska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppes:

Och viktigt att expandera med pyloner så du inte blir suplieblockad.

Vad menar du med det

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag brukar bygga 10 probe med 10 bygger jag pylon sen bygegr jag gateway sen bygger jag 3 probes bugger gassaken lägger probes på den bygger 1 zealot bygger cybernatic core bygger stargate sen mosar jag ut void rays
Försöker in emellan bygga probes som minar även uppgradera shields i forge och uppgradera skeppens vapen/pansar i cybernatic core
Brukar funka bra om man har MÅNGA void rays för många blir bättre än 1

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrfresh:

Vad menar du med det

Att du hela tiden ska ligga steget före med Supplies (Overlord, Pylon, Depot) så du inte får exempelvis 18/18 och med det inte kan bygga fler gubbar kontinuerligt.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Se till att bygga mkt enheter och attakera tidigt Gjorde exakt samma fel som dig i början. Håller du fienden i trim hela tiden genom att pressa lite, backa, pressa lite, backa så klarar sig din bas bra och du får efter en liten stund möjlighet att expa