Corsair Dominator GTX4 når 2 533 MHz

Permalänk
Medlem

Är lite fundersam på allt detta som säljs till "OC-proffs". På vilket sätt spelar skicklighet in på överklockning, eftersom man tydligen kan vara professionell när man gör det?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaston85:

Vet inte vad du har för moderkort men mitt stödjer 6 stickor vilket betyder att det går utmärkt att ha 6gib (6*1gb).

å du tror att man köper 6 sånna stickor för att i princip skaffa sig själv en omöjlighet till överklockning när det är det dessa minnen är till för? Inte för att låta för jvla tyken men man kanske ska hålla koll på grejorna

Permalänk

Skitgrejer!
Jag väntar tills de släpper en Elmor edition

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Håller med, man ska ha minst 4 GB RAM idag.
Jag skaffade 2 GB år 2005 men då tyckte vissa folk det var "onödigt mycket".

Ja, givetvis måste man ha MINST 4gb ram, annars går det inte ens surfa! Är osäker på om datorn ens kan starta med mindre minne än så?

Permalänk

Jag tycker att mina minnen duger fortfarande.

DOMINATOR GTX, 2GB (1x2GB), 2250MHz, 8-8-8-24

Tror inte att jag tjänar så mycket på att uppgradera om man inte skall ha vatten kylning, och köra en i7 över 5GHz

Visa signatur

:P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

4Gb får ju anses minimum i dag på en dator annars är det en low till mid end dator om den har 2-3Gb endast. 4Gb var ju normen för 1-2 år sedan. Byggde man high end speldator tex så var 4Gb DDR2 standard. 6-8Gb är standard i dag för high end och 4gb är mid end mer eller mindre.

Själv hade jag 4Gb DDR 2006 och uppgraderade till 8Gb det sista. Är inga större problem att göra slut på 4Gb ram om man pillar med lite hobbyarbete på datorn av nåt slag, bilder, 3D animationer eller nåt.

2GB räcker till allt jag gör iaf (Jag spelar mest spel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

2GB räcker till allt jag gör iaf (Jag spelar mest spel).

Räckte till mig med förutom vissa banor i Crysis som konsumerade mer än mina 2 GB så spelet tog från swapfilen med lagg och hack som följd...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

Räckte till mig med förutom vissa banor i Crysis som konsumerade mer än mina 2 GB så spelet tog från swapfilen med lagg och hack som följd...

Kom på att GTA IV ville ha mer än 2GB. Minns inte om Crysis ville ha det när jag spelade det dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kom på att GTA IV ville ha mer än 2GB. Minns inte om Crysis ville ha det när jag spelade det dock

GTA IV vill ju ha 1,5 GB grafikminne med allt på högsta! Det går inte ställa in som default men man kan lura det lite med med en ini fil så det tar från RAM minnet men då behöver man mycket RAM. Tyvärr blir det ändå lite missade texturer ibland trots hög minnesbandbredd (runt 20 000 MB/s Memory copy) DDR3 RAM som jag har nu

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle2003:

GTA IV vill ju ha 1,5 GB grafikminne med allt på högsta! Det går inte ställa in som default men man kan lura det lite med med en ini fil så det tar från RAM minnet men då behöver man mycket RAM. Tyvärr blir det ändå lite missade texturer ibland trots hög minnesbandbredd (runt 20 000 MB/s Memory copy) DDR3 RAM som jag har nu

Nu var det dock RAM vi pratade och inte grafikminne

Permalänk
Medlem

RAM = random access memory

Även grafikkorten använder "RAM" om man nu ska vara petig.

Systemminne kanske vore mer lämpligt? Eller primärminne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

RAM = random access memory

Även grafikkorten använder "RAM" om man nu ska vara petig.

Systemminne kanske vore mer lämpligt? Eller primärminne.

VRAM skulle väl vara mer korrekt med videominne

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Nu är det ju frågan om jsut 2533Mhz minnen varav minneskontrolelrn minst ska gå i 5066Mhz så et är ju en bra bit över vad do mfelsta i5 och i7 normalt sett klarar. 2Ghz på minnet är mer än vad dom flesta pressar i5 och i7 men jag är medveten om att det går absolut men so msagt viss skillnad på 4Ghz och 5.06Ghz på minnes kontrollern.

Nu påverkar Timigsen och Frekvensen 2 olika aspekter av minnets prestanda. Frekvensen avgör teoretiska banbredden medans timigsen avgör accesstiden primärt. Högre accesstid ger mer latency vilket resulterar i lägre väntetider på data från minne till processorns cachd som så sklart kan ledda till att processorn står still pga cache missar etc oftare.

Men likväl kan låg banbred leda till samma problem. Dessutom anges timings på minnet efter clockcyklar därmed har minne på 1000Mhz med 10-10-10 timings precis samma accesstid som 100Mhz minne med 1-1-1 timings men det tar precis lika låg tid att accessa båda minnena då timigsen är mätt i klockcyklar inte i tidsenhet. Däremot bör ju minnet på 100mhz ha en tiondel av banbredden så i slutändan är 1000Mhz minnet bättre på alla vis. Så högre banbred ser till att mätta sysemets behov av data och låga timings lindrar latencerna i systemet vilket lättar trycker på processorn och dess prefetch logick som bara har en begränsad förmåga att begära instruktioner och data i förtid innan processorn behöver det.

Vet inte hur det är med X58 men med mitt P55 kan jag ställa in från 36x till 32x på QPI (finns i BIOS, det ska tydligen vara ett QPI chip på P55 som kommunicerar med DMI och PCI-E).
1000 MHz 10-10-10 VS 100 MHz 1-1-1 är en extrem jämförelse, men 800 MHz 8-8-8 ska motsvara 400 MHz 4-4-4. Jag får ungefär samma teoretiska värden (MB/s) på mina 1448 MHz 7-7-7-24 som när jag hade dem i 1600 MHz 9-9-9-24.

Skrivet av pa1983:

RAM = random access memory

Även grafikkorten använder "RAM" om man nu ska vara petig.

Systemminne kanske vore mer lämpligt? Eller primärminne.

Du har alldeles rätt pa1983! Men om jag också ska vara petig skulle du ange Gb som GB eftersom 8 bit (b) = 1 byte (B), det kan missförstås. För övrigt tycker jag du har mycket bra att tillföra till forumen!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

VRAM skulle väl vara mer korrekt med videominne

Jo men nu lägger du ju på en term direkt som specificerar noggrannare vad du menar. RAM är RAM alltså random access memory. Okej? Skriver man bara RAM så får man skylla sig själv så kom inte och försök ändra dig nu.

En modern dator har DDR3 SDRAM som primärminne och GDDR5 SDRAM som videominne eller framebuffert.

Finns MÅNGA typer av RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Jo men nu lägger du ju på en term direkt som specificerar noggrannare vad du menar. RAM är RAM alltså random access memory. Okej? Skriver man bara RAM så får man skylla sig själv så kom inte och försök ändra dig nu.

En modern dator har DDR3 SDRAM som primärminne och GDDR5 SDRAM som videominne eller framebuffert.

Finns MÅNGA typer av RAM.

Jag tror alla på Sweclockers förstod sammanhanget och så avslutade jag faktiskt med DDR3 RAM.
Precis som alla på Sweclockers förstår sammanhanget att du menar gigabyte när du skriver Gb.
Det kallas SDRAM i primär/systemminnessammanhang och SGRAM i grafikminnessammanhang, men återigen hårklyverier eftersom alla förstår behöver man inte förklara?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag tror alla på Sweclockers förstod sammanhanget och så avslutade jag faktiskt med DDR3 RAM.
Precis som alla på Sweclockers förstår sammanhanget att du menar gigabyte när du skriver Gb.
Det kallas SDRAM i primär/systemminnessammanhang och SGRAM i grafikminnessammanhang, men återigen hårklyverier eftersom alla förstår behöver man inte förklara?

Hahahahaha!

Tom hynix skriver själva GDDR5 SDRAM i sina specifikationer för Graphich memmory bara som ett exempel, lika så samsung i sina PDF dokument över grafikminnen.

SGRAM är SDRAM speciellt anpassat för grafikkort så det är fortfarande SDRAM.

Han skrev RAM och syftade på Primärminnet men RAM är lika mycket korrekt för grafikkortet pga bristen av definition.

Tror du jag inte fattade vad han menade men att rätta någon annan när minnet på grafikkortet också är en typ av RAM?

Vi kan dansa hela dagen om du vill.

P.S kul att du länkar till wikipedia, när man väljer SGRAM dirigeras man om till SDRAM hahaha. bra försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Hahahahaha!

Tom hynix skriver själva GDDR5 SDRAM i sina specifikationer för Graphich memmory bara som ett exempel, lika så samsung i sina PDF dokument över grafikminnen.

SGRAM är SDRAM speciellt anpassat för grafikkort så det är fortfarande SDRAM.

Han skrev RAM och syftade på Primärminnet men RAM är lika mycket korrekt för grafikkortet pga bristen av definition.

Tror du jag inte fattade vad han menade men att rätta någon annan när minnet på grafikkortet också är en typ av RAM?

Vi kan dansa hela dagen om du vill.

P.S kul att du länkar till wikipedia, när man väljer SGRAM dirigeras man om till SDRAM hahaha. bra försök.

Men gaah jag vet vad jag länkar till, det står "SGRAM is a specialized form of SDRAM" och SGRAM står överst när man trycker på länken SGRAM och SDRAM står överst när man trycker på länken SDRAM.

Här är en till länk: http://www.elpida.com/pdfs/E1600E10.pdf

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8