AMD lanserar sex nya Athlon II

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar sex nya Athlon II

Kort efter lanseringen av toppmodellerna i den nya Phenom II X6-serien passar AMD på att uppdatera budgetorienterade Athlon II med hela sex nya modeller.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

610e ser ganska fin ut. Den tillsammans med ett mini-ITX kort och extremt liten låda/kylare blir nog en ganska imponerande kombination både pris/prestanda och storleksmässigt.

Hoppas det kommer lite 45W Phenoms snart.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Hur står sig X4 640 gentemot i5 750:an ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkusX:

Hur står sig X4 640 gentemot i5 750:an ?

I spel har jag för mig att Phenom II 965BE ska vara ungefär likvärdig.
Athlon II X4 borde vara långsammare.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkusX:

Hur står sig X4 640 gentemot i5 750:an ?

Prestandamässigt så får X4 630 oftast rejält med stryk av i5 750, så detsamma lär ju gälla för X4 640 (kolla t.ex. på detta test). X4 640 är ju dock mycket billigare än i5 750.

Permalänk

Kul för AMD! Athlon II X4 serien är sjukt prisvärd.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jävligt imponerande med 45W quads faktiskt.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

X2 245e ser intressant ut för en HTPC eller surfdator. Billig, strömsnål och förmodligen tillräckligt med prestanda. Behöver inte ha 4 kärnor om man bara ska surfa och se på film. och ~550 kr är lagom pris för detta.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

X2 245e ser intressant ut för en HTPC eller surfdator. Billig, strömsnål och förmodligen tillräckligt med prestanda. Behöver inte ha 4 kärnor om man bara ska surfa och se på film. och ~550 kr är lagom pris för detta.

Är lite tveksam till ditt påstående. Nu kör jag en AMD 5000 (på 2.6GHz har jag för mig med två kärnor) och den orkar med 720p men inte 1080p material när jag kör det på XBMC. Det hackar nämligen då. Dock känns det inte som att det egentligen skulle behövas så mycket mer för att den ska orka.

Eftersom spelaren är flerttrådad skulle jag kanske titta på en 3-4 kärnig variant med 45W TDP istället. In uläget har jag inget externt grafikkort och vill bara ha den för film (DVD och HD), musik samt tiltta på semesterbilder.

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Är lite tveksam till ditt påstående. Nu kör jag en AMD 5000 (på 2.6GHz har jag för mig med två kärnor) och den orkar med 720p men inte 1080p material när jag kör det på XBMC. Det hackar nämligen då. Dock känns det inte som att det egentligen skulle behövas så mycket mer för att den ska orka.

Eftersom spelaren är flerttrådad skulle jag kanske titta på en 3-4 kärnig variant med 45W TDP istället. In uläget har jag inget externt grafikkort och vill bara ha den för film (DVD och HD), musik samt tiltta på semesterbilder.

/zonar

Det finns en bug med xbmc och amd processorer i linux; de klockar ner sig av sig själva och uppklockningen funkar inte i xbmc. Jag var tvungen att fixa ett separat program som satte processorn på 100% annars hade jag bara 1ghz i xbmc och då laggade 1080p som du säger. (hade förövrigt amd 4200 dvs samma processor som du fast långsammare). Finns någon inställning i xbmc som visar din nuvarande klockfrekvens, testa aktivera det och se om det är det som är felet.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det finns en bug med xbmc och amd processorer i linux; de klockar ner sig av sig själva och uppklockningen funkar inte i xbmc. Jag var tvungen att fixa ett separat program som satte processorn på 100% annars hade jag bara 1ghz i xbmc och då laggade 1080p som du säger. (hade förövrigt amd 4200 dvs samma processor som du fast långsammare). Finns någon inställning i xbmc som visar din nuvarande klockfrekvens, testa aktivera det och se om det är det som är felet.

En dator som är kopplad till TVn här har också en 4200+ cpu och 1080p funkar kanon.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Är lite tveksam till ditt påstående. Nu kör jag en AMD 5000 (på 2.6GHz har jag för mig med två kärnor) och den orkar med 720p men inte 1080p material när jag kör det på XBMC. Det hackar nämligen då. Dock känns det inte som att det egentligen skulle behövas så mycket mer för att den ska orka.

Eftersom spelaren är flerttrådad skulle jag kanske titta på en 3-4 kärnig variant med 45W TDP istället. In uläget har jag inget externt grafikkort och vill bara ha den för film (DVD och HD), musik samt tiltta på semesterbilder.

/zonar

Har du testat överklocka din processor litegrann?

Kan ändå vara värt att skaffa ett grafikkort. Själv kör jag en AMD 3400+ socket 754 på 2,2 GHz och endast en kärna men ändå kan jag titta på 1080p utan problem sedan jag skaffade ett nvidia 8400GS PCI-grafikkort som har VDPAU-stöd för XBMC i Linux. Man kan alltså få bra hjälp med ett ganska billigt grafikkort som t.ex. GT210. Men då klarar man sig med den billigaste sempron eftersom grafikkortet får göra jobbet.

VDPAU - MythTV

Å andra sidan är Athlon II baserade på samma arkitektur som Phenom II och alltså snabbare än de gamla Athlon 64 X2. 245e kör dessutom på 2,9 GHz. Men man vill väl ha marginaler så det kan väl vara vettigt att gå upp till X3 eller X4 om man ändå ska byta CPU.

Här är en jämförelse mellan 240e och 5000+ (245 e är en aning bättre än 240e)
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk

635 skalar ju hyfsat mot i5 750. blir visserligen 30% efter i spel, men är ju faktiskt före i en del rendergrejjer. kostar ju nästan hälften så mycket dessutom

Permalänk

X4 640 lät ju intressangt! billigt ju

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Skulle man inte kunna låsa upp dessa till 6 kärnor med L3 cache?

Permalänk
Avstängd

610e ser ut som en fin sak till ITX server som någon sa Hoppas fler am3 bräder kommer ut i ITX format så kommer jag nog ge nuvarande server till föräldrarnas hem

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan beställa de energisnåla processorerna i Sverige?