Permalänk

achivments till pc??

Hej, jag har tänkt på en sak varför finns det ej achivments till pc? för der inns ju till xbox 360 och ps3, så varför inte till pc? skulle inte nån kunnig göra nåt sånt? skulle vara najs ;D

Tack på förhand kagstrom2100

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kagstrom2100:

Hej, jag har tänkt på en sak varför finns det ej achivments till pc? för der inns ju till xbox 360 och ps3, så varför inte till pc? skulle inte nån kunnig göra nåt sånt? skulle vara najs ;D

Tack på förhand kagstrom2100

Va menar du ?
Achievements till pc ? att man får killstreak varje gång man slår sönder tangentbordet eller ?

PS. tror du glömde berätta till vilket spel..

Permalänk
Hedersmedlem

Ta ett andetag, lugna ner dig och förklara vad du pratar om.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Vad är det ni inte förstår? Om du klarar en bana på t.ex. XBOX får man lite "poäng", så kallade "Gamer points" detta slutar i enorm e-penis om man har spelat mycket. Om ni inte vet var achievements är kanske ni inte ska sitta och klaga i tråden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns visst achievements i PC-spel. T.ex. BioShock 2 är kopplat till Live, så man loggar in med samma konto som Xbox:en.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Printscreen:

Vad är det ni inte förstår? Om du klarar en bana på t.ex. XBOX får man lite "poäng", så kallade "Gamer points" detta slutar i enorm e-penis om man har spelat mycket. Om ni inte vet var achievements är kanske ni inte ska sitta och klaga i tråden

Är han ute efter att någon ska utföra ett jobb så kanske han ska förklara mer. Man kan inte gå till en snickare och säga att Bosse hade en sån trägrej till sitt hus, jag vill också det.

Permalänk
Medlem

Finns även achievements till de flesta Source spelen på Steam?

Permalänk

hej,igen jag menar att som det finns till xbox 360 så kunde det finnas ett program som om man t.ex klarade ut ett spel så fick man lite poäng eller liknande, tycker faktiskt det skulle finnas på steam

Permalänk
Hedersmedlem

Öppna ett excel-dokument och släng dit lite valfria poäng när du klarat ett spel

Permalänk
Medlem

dear god

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Hej, jag har tänkt på en sak varför finns det ej achivments till pc? för der inns ju till xbox 360 och ps3, så varför inte till pc? skulle inte nån kunnig göra nåt sånt? skulle vara najs ;D

Herregud :/

Permalänk
Medlem

Alltså menar du i en C kompilator? Typ "100th compilation without a Segmentation Fault!"? Vänta i 20 år eller så tills programmering blir tillgängligt på konsol, då kommer deras "framsteg" att sprida sig till PC inom kort

Permalänk

lol orka vänta 20 år. De finns ju till xbox 360 och ps3, programmet kunde va som steam. När man klarat ett spel så kom det upp en liten ruta som sa vad du hade klarat och hur mycket poäng du fick för det, sen skulle man också kunna gå in på programmet och se hur många achievements man låst upp, skulle det va så svårt??

Permalänk

som skrivet, Steam och Windows Games Live har stöd för achievements. Det finns (vad jag vet) inget program som bygger till funktionaliteten för spel som inte redan stöder achievements då det skulle vara svårt och tidskrävande (man behöver näst intill reverse-engineera alternativt sitta och undersöka minnesutrymmet för spelet för att veta när du tex. har klarat en nivå).

Permalänk

hur kan då xbox och ps3 ha så att dom ser när du klarat en nivå m.m?

Permalänk
Medlem

Sluta mata trollen.

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

hur kan då xbox och ps3 ha så att dom ser när du klarat en nivå m.m?

För att programmerarna när de skapade spelet la till en finurlig liten if-sats...

if gameIsFinished then sendScoreToXboxLive = 1

Men att göra det i efterhand är värre eftersom få spel är exakt likadana

Om du ska ha ett fristående program så är det väl i så fall bättre om det läser av dina Steam Achievements och ger dig poäng? Varför skapa hjulet på nytt? Och som redan nämnts, det finns achievements både i Steam och Live för PC-spel.

Permalänk
Medlem

Vik hädan. Över min döda kropp att vi ska få en massa achievements på PC-fronten. Skräp.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Jag har med snöat in mig på achievements, fast via flashspel. Jag tror det är svårt att lägga in achievements i många spel idag. Först och främst måste man få speltillverkarna intresserade, sedan ska det kodas in spelen för att sedan skapa en gemensam klient för just pc. Idag kan man väll få det via xLive o steam.

Permalänk
Skrivet av darkmoon:

För att programmerarna när de skapade spelet la till en finurlig liten if-sats...

if gameIsFinished then sendScoreToXboxLive = 1

Men att göra det i efterhand är värre eftersom få spel är exakt likadana

Om du ska ha ett fristående program så är det väl i så fall bättre om det läser av dina Steam Achievements och ger dig poäng? Varför skapa hjulet på nytt? Och som redan nämnts, det finns achievements både i Steam och Live för PC-spel.

Ja, men om man gör på de nyaste spelen så kanske det skulle gå?

Permalänk
Sötast

För att det inte finns någon nytta?

Något fjantpåfund för att få folk som egentligen inte spelar så mycket beroende och köpa fler spel.

Vi (lite mer.... *host* seriösa) som spelar på PC är redan överdriver beroende och köper spel ändå

Skämt å sido:

Helt ärligt (även om det kommer komma mer och mer) så VARFÖR skulle jag vilja ha en liten poängräknare som berättar för mig, och mina vänner att jag!.... JAG har banne mig klarat 3dje bossen på mindre än 36 sekunder, eller att jag faktiskt har klarat spelet! GRATTIS!

Det är totalt onödig information!
En trend som har fastnat hos casual consolegamers som oftast har varit så dåliga att de inte ens klarar första banan på easy. Men NU när de faktiskt gör det så kommer inte deras polare skratta åt dem NÄ! För nu kan deras lilla xbox360 skryta åt dem och säga "Lilla kagstrom2100 klarade faktiskt första banan!"

Don't hate me

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

För att det inte finns någon nytta?

Något fjantpåfund för att få folk som egentligen inte spelar så mycket beroende och köpa fler spel.

Vi (lite mer.... *host* seriösa) som spelar på PC är redan överdriver beroende och köper spel ändå

Skämt å sido:

Helt ärligt (även om det kommer komma mer och mer) så VARFÖR skulle jag vilja ha en liten poängräknare som berättar för mig, och mina vänner att jag!.... JAG har banne mig klarat 3dje bossen på mindre än 36 sekunder, eller att jag faktiskt har klarat spelet! GRATTIS!

Det är totalt onödig information!
En trend som har fastnat hos casual consolegamers som oftast har varit så dåliga att de inte ens klarar första banan på easy. Men NU när de faktiskt gör det så kommer inte deras polare skratta åt dem NÄ! För nu kan deras lilla xbox360 skryta åt dem och säga "Lilla kagstrom2100 klarade faktiskt första banan!"

Don't hate me

We don't. We love you!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Sötast
Skrivet av zartax:

we don't. We love you!

:d:d

Permalänk

Själva konceptet är lite löjligt i min mening. Har en kompis som sitter och nöter samma skitspel på ps3 bara för att få alla trophys. Var försvann motiveringen att spela för att det är kul.
Som ni säger för att visa andra hur duktig man är men det är ju lika löjligt det.
Nej skippa sån skit och lägg energin på spelutveckling i stället.

Permalänk
Medlem

Alltså om din kompis tycker det är kul att samla achievements så tycker han nog att det är kul att samla achievements. Vad jag skulle vilja säga är vad hände med själva upplevelsen? Typ när jag lirar spel som Fallout vill jag gärna leva in mig i en värld som är totalförstörd av kärnvapenkrig, om det kommer upp en massa "You got " . 100 * $n++ . "head-shots!" vet jag fan vad som hände med upplevelsen. Som en brakfis i slutet av ett tal

Permalänk
Medlem

Det finns ju achievement points till vissa spel och det i min mening är helt meningst.
Det kommer sluta med att folk sitter och jagar dessa poäng istället för att njuta av spelet enbart för att bevisa "Vem som är bäst". Ska man spela spel ska man göra det för att det är kul och man tycker om det inte sitta och tävla med andra om några fjuttiga poäng som inte har någon mening alls i spelet.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av D512:

Alltså om din kompis tycker det är kul att samla achievements så tycker han nog att det är kul att samla achievements. Vad jag skulle vilja säga är vad hände med själva upplevelsen? Typ när jag lirar spel som Fallout vill jag gärna leva in mig i en värld som är totalförstörd av kärnvapenkrig, om det kommer upp en massa "You got " . 100 * $n++ . "head-shots!" vet jag fan vad som hände med upplevelsen. Som en brakfis i slutet av ett tal

Ja men det verkar som att just att samla dem i sig inte är så jättekul utan att han bara är tvungen att ha dem för sakens skull som trophysarna skulle vara viktiga i sig. Men jag förstår vad du menar och jag håller absolut med att det viktiga är ju att man gör det man själv tycker är kul. Är bara det att bara köra spelet för att spelet är kul. När slutade det räcka?

Permalänk
Medlem

Mass Effect 1 hade achievements.
Fallout3 hade achievements via Microsoft Live.
Nyare steam-spel har det också.
T.ex. Torchlight fick achievements i en extra-patch

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

De flesta spel som släpps nu har achievements allt. Frågan är ju dock varför? Helt jäkla värdelösa i min mening.. men kan väl inte skada. Frågan är ju om man verkligen måste få upp ett meddelande hela jäkla tiden.

"*****ACHIEVEMENT UNLOCKED: KEYBOARD*****

You have successfully connected your keyboard to your computer. +10p"

Fucking YAY?

Permalänk
Medlem

den här tråden får mig att tänka på följande blogg-post:
If Mario Was Designed in 2010

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...