Bilder på Crosshair IV Extreme

Permalänk
Melding Plague

Bilder på Crosshair IV Extreme

Utbudet entusiastinriktade moderkort för AMD AM3 har länge varit begränsat, men med lanseringen av styrkretsar i 800-familjen ser situationen ut att förbättras avsevärt. Asus drar sitt strå till stacken med den kommande lyxmodellen Crosshair IV Extreme.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

wäftit!

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

fina grejer

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Maffigt

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, men det blir tufft att vänta så länge innan man kan köpa det...

Permalänk

15 bilder och ingen med flensarna på ?

Permalänk

Wow heftigt. Det kan man kalla fullmatat!

Permalänk
Medlem

var inte den där lucidakretsen totalt värdelös??

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Är inte själva sockeln väldigt långt åt höger och väldigt väldigt nära minnesplatserna. Detta borde verkligen skapa problem för de med dominator-höga minnen och.. ja.. alla kylare med en fläkt på?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

var inte den där lucidakretsen totalt värdelös??

Jo det stämmer.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Jag ser ju inte vad man ska tjäna på att ha ett nvidia och ett ati kort... eller varför man ska dra ner ett korts effekt genom att ha et som är starkare... köp två lika billiga eller åtminstone av samma märke...
Den där lucidakretsen är bara ett sätt att fånga blickar och visa att man kan om man vill, men vem vill blanda på det viset... och desutom stängs ju physX av på nvidia kort om man har ett ati i maskinen samtidigt så har ju inte det nått att räknas för heller... Är man lite händig så klart man kan kombinera et ati och nvidia för att få physX, om man har ett kraftigare ati kort men inte för att låta nvidia kortet käka utav at kortets prestanda, men för att låta det svagare kortet räkna istället för att rendera... Har man ett kraftigare nvidia så plockar man bort ati kortet, nä detta skalerar nog bra och så men det kan ju inte genom nutidens fysik möjliggöra att man kan plussa ett ati och ett nvidas prestanda och få full utdelning. Men det påstår ju dom inte heller, utan att dom lovar att dom får dom att skalera ihop, dom lovar ingen prestandavinst på att man blandar !

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Är inte själva sockeln väldigt långt åt höger och väldigt väldigt nära minnesplatserna. Detta borde verkligen skapa problem för de med dominator-höga minnen och.. ja.. alla kylare med en fläkt på?

Jo det är den. Att dom inte har ändrat/löst det är en stor gåta, det är som
på mitt Crosshair AM2. Och om jag tittar på bilden och jämför med mitt så ser
det exakt likadant ut.

Detta ställer till det när man ska ta ut minnet, som sitter närmast sockeln.
(Om man har en stor Scythe Ninja Plus kylare)

Varje gång måste man ta bort fläkten...Jobbigt är det.

Dom har väl exakta mått att bygga efter, det är nog inte så lätt att komma på lösningar då.

(Tvivlar på att dominator minne får plats ens! )

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

dom måste ju fixa det där med minnena.. katastrof. dock så har ju lucida kretsen fått bättre prestanda, och det den verkligen kan glänsa på är att man kan köra lucida kretsen + ati kretsen samtidigt om jag inte har fel. dvs sli + cf på samma bräda samtidigt. dock inte på samma skärm, men fortfarande. ska du gamea ett spel anpassat för nvidiakort kör du dina båda gtx 480 och om du ska köra ett som inte är det kör du dina båda 5970... för allt det har man ju...

men, den kommer dock bli för dyr för att vara intresant för mig. tror jag kanske satsar på c32, så jag kan köra dubbla bulldozers under 2011

Permalänk
Hedersmedlem

Mumma men lite snålt att det inte fanns 2 st RJ45 portar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Gött att dom äntligen börjar ta bort IDE kontakterna:D

Permalänk
Skrivet av Gipsyboy:

Jag ser ju inte vad man ska tjäna på att ha ett nvidia och ett ati kort...

Den fördel jag ser med blandandet, det är om man har t ex ett 8800GTX, och sedan köper ett nytt, t ex HD5850, så kan det gamla hjälpa lite istället för att säljas.

Fast, det känns ju sådär, Lucid Hydra.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk

inte ens i min fantasi kan du kräma in ett gfx kort i alla pci-ex portat
thigt thigt thigt.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

nån som har någon koll på hur hydra presterar nu? var ju inte så bra i början minns ja =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

inte ens i min fantasi kan du kräma in ett gfx kort i alla pci-ex portat
thigt thigt thigt.

Med tunna vattenblock så går det utmärkt. Att varken Crossfire eller SLI stödjer mer än 4 grafikkort är en annan sak.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

var inte den där lucidakretsen totalt värdelös??

Det konstaterades samma sak i förr artikeln om det här moderkortet. Jag såg inget i den här artikeln som förklarade om det är en uppdaterad krets från Lucid eller om det är samma som varit i de tidigare MSI korten. Är det samma så är det ju inte mycket skillnad/förbättring.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Trevligt med en RÖD am3 bräda, skulle kunna sätta ihop en riktigt mysig färgmatchad (datorfåfänga..) AMD+ATI rig med den.

Synd att jag plockade upp en i5 bräda i höstas... fast å andra sidan hade jag aldrig orkat vänta.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakuni:

Med tunna vattenblock så går det utmärkt. Att varken Crossfire eller SLI stödjer mer än 4 grafikkort är en annan sak.

Man behöver ju ett bra ljudkort utöver grafikkorten

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Mumma men lite snålt att det inte fanns 2 st RJ45 portar.

Om jag inte minns fel handlar detta om att en riktigt vettig (läs dyrare) nätverkskrets ger fler fördelar än två halvdana (läs billigare) kretsar, och om jag inte minns helt fel har detta tagits upp med dem av kunder (som faktiskt mest verkar använda bara en port), vilket har lett till att de ändrat sin inställning.
Så snålt vet jag inte, jag har hellre en bra krets med lägre latenser och som offloadar mer från min processor än behöva använda två nätverkskort/nätverkssladdar med alla extra avbrott det innebär att köra båda samtidigt.

Edit: Kanske ska tillägga att jag därför tycker det har varit snålt av dem att inte sätta riktigt starka nätverkskretsar på dem med en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Man behöver ju ett bra ljudkort utöver grafikkorten

Bra moderkort har väldigt bra inbyggda.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Man behöver ju ett bra ljudkort utöver grafikkorten

Det är väl sällan ljudkort behöver PCIe x16? xD (eller x8 heller)

Skrivet av REALIN:

Bra moderkort har väldigt bra inbyggda.

Beror väl på vad man menar med bra. Vissa av dagens inbyggda grafikkretsar är ju relativt bra, men knappast något som kan jämföras med ett bra kort. Samma sake med ljudkort, du får inte studiokvalité med en inbyggd krets.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Det är väl sällan ljudkort behöver PCIe x16? xD (eller x8 heller)

Beror väl på vad man menar med bra. Vissa av dagens inbyggda grafikkretsar är ju relativt bra, men knappast något som kan jämföras med ett bra kort. Samma sake med ljudkort, du får inte studiokvalité med en inbyggd krets.

Visst, men finns moderkort med "bluray suround" osv. Måste väll ändå duga till dom flesta?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Visst, men finns moderkort med "bluray suround" osv. Måste väll ändå duga till dom flesta?

Javisst, det duger nog till de flesta. Men jämfört med ett ljudkort som ensamt kostar lika mycket som hela moderkortet...ja, det säger sig självt. Du får inte alla EAX effekter och liknande med ett vanligt inbyggt, och billigare prylar medför alltid mer brus och missljud, även om det kanske inte är någon större fara i de flesta fall.

Men det är nog inte ett enda ljudkort på marknaden som kan utnyttja PCIe x16, så frågan som triggade diskussionen, "vad behöver man 5 st. PCIe x16 till, då SLI och Crossfire som högst stödjer 4 kort?", är fortfarande olöst

Självklart kan man ju ha 5 kort separat och köra folding@home på dem, men marknaden för sådana tillämpningar lär vara mindre än försumbar xD Då brädan är till för spelande, så lär den ju inte heller användas till lösningar som behövs i en server, så det kan man också räkna bort..

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakuni:

Javisst, det duger nog till de flesta. Men jämfört med ett ljudkort som ensamt kostar lika mycket som hela moderkortet...ja, det säger sig självt. Du får inte alla EAX effekter och liknande med ett vanligt inbyggt, och billigare prylar medför alltid mer brus och missljud, även om det kanske inte är någon större fara i de flesta fall.

Men det är nog inte ett enda ljudkort på marknaden som kan utnyttja PCIe x16, så frågan som triggade diskussionen, "vad behöver man 5 st. PCIe x16 till, då SLI och Crossfire som högst stödjer 4 kort?", är fortfarande olöst

Självklart kan man ju ha 5 kort separat och köra folding@home på dem, men marknaden för sådana tillämpningar lär vara mindre än försumbar xD Då brädan är till för spelande, så lär den ju inte heller användas till lösningar som behövs i en server, så det kan man också räkna bort..

Man får ju större valmöjlighet, ljudkortet går ju att sätt i vilken pci-e 16 som helst. Men den lär kanske inte utnyttja den ändå.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.