GA-890GPA-UD3H + AMD PHENOM II, hur styra fläkthastighet?

Permalänk
Medlem

GA-890GPA-UD3H + AMD PHENOM II, hur styra fläkthastighet?

Hej Sweclockers. Som Rubriken lyder så försöker jag hitta ett sätt att styra varvtalet på BOX kylaren till en AMD Phenom II, för ärligt talat när den lilla gynnaren snurrar i mellan 4-5000 RPM låter den helt fantastiskt mycket.

Är det normalt ni som har liknande?

i fall så är fallet får jag väll ta och köpa en bättre kylare men trodde aldrig att det skulle låta så här mycket.

Har testat speedfan, men den tycks inte lyckas få ner varvtalet på fläktarna, msåte jag stänga av Cool n Quiet först då kanske?

Permalänk
Medlem

Borde gå att välja vilken "mode" den ska köras i via BIOS, finns oftast typ Silent mode, Optimal mode och/eller Performance Mode dock är det ju självklart olika från moderkort till moderkort.

Jag skulle ärligt talat bli förvånad ifall ett modernt moderkort inte har denna funktion då det är i stort sätt standard nu

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Kom på att man kunde använda Easytune6 från gigabyte för att ordna det.

Permalänk
Medlem

Alright, nice att det blev fixat då

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Har samma problem, hur fixade du det med ET6?

Vilka inställningar?

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem

Gå in i smartfliken och laborera lite så märker du skillnad. Alltp testa själv, du lär ju höra skillnaden i varv

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag fixa det min med att byta CPU fläkt den boxade låter förjävligt och inte direkt kyler den iheller! Så den kombinationen är ju inte direkt bra

Permalänk
Medlem

Tror de flesta rekommenderar att köpa ny kylning då den boxade inte håller speciellt hög standard. Ska man klocka så är en annan kylare given.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk

vänder man på orginalfläkten så blir den CPU:n kallare men fläkten låter mer
(testade oginalfläkten för att se hur mkt den lät och exprimenterade lite med den)

min låg vid ca 40-45 grader idle och 68 i load.
Efter jag vänt på fläkten så var det 27-33 och 55-60 i load

detta är ju ett alternativ om man inte vill lägga ut pengar på nytt kyl och inte har ngt emot ljudet

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida