Gigabyte X58A-UD9 lanseras officiellt

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte X58A-UD9 lanseras officiellt

Gigabytes senaste moderkort för Intel LGA 1366 bjuder på dubbla Nvidia NF200-kretsar, 7 st. PCI Express 2.0 x16, vattenkylning och en uppsjö påkostade finesser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen bra ut

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Vafan gör IDE på det där kortet 0o

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ser fint ut, ser också bra ut med kylningen på nordbryggan, det är ju ett problem på x58 chipset att den kan bli för varm.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Snålt med bara 2 st 6,0 Gbps SATA platser. I den prisklassen borde man få mer.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Inaktiv

Låter dyrt som fan. Men den ha i alla fall lite fler sata portar än vanliga 6 stycken.

Hur går det här med två sydbryggor ihop? Har CPU tillräckligt med bandbredd för att faktiskt köra allt det där eller är det snabbt fram till CPU och minnet och sedan brakar det ihop?

Permalänk
Medlem

Redan världsrekord knutet till detta moderkort.
http://www.sweclockers.com/nyhet/10875-elmor-slar-varldsrekor...
Skall bli kul att se andra testresultat framöver.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk

Första gången jag känner respekt gentemot Gigabyte, dvs utöver att deras kort är blå

En liten fråga, varför finns det 2st 8pin vid cpu ? tacksam för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asheileon:

Första gången jag känner respekt gentemot Gigabyte, dvs utöver att deras kort är blå

En liten fråga, varför finns det 2st 8pin vid cpu ? tacksam för svar

Kräma ut mer av cpu'n

Permalänk
Medlem

holy shit! de där är ett jävla moderkort

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

En liten fråga, varför finns det 2st 8pin vid cpu ?

Varför inte?

Ser ju ut som ett trevligt moderkort, men 5k? Nja, jag nöjer mig nog med mitt UD3. Och undrar vad man ska göra med alla PCIe, de sitter ju så tätt så man får ju inte in några vettiga grafikkort om man vill använda alla.

Permalänk
Skrivet av perost:

Varför inte?

Ser ju ut som ett trevligt moderkort, men 5k? Nja, jag nöjer mig nog med mitt UD3. Och undrar vad man ska göra med alla PCIe, de sitter ju så tätt så man får ju inte in några vettiga grafikkort om man vill använda alla.

SLI & CFx funkar väl bara med 4 gpu'er ? rätta mig om jag har fel, fler på 1 cpu skulle nog inte vara direkt bra ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Vafan gör IDE på det där kortet 0o

om jag inte ser fel sitter det en floppy-connector där också.

Förövrigt ser det ut som ett trevligt moderkort.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

SLI & CFx funkar väl bara med 4 gpu'er ? rätta mig om jag har fel, fler på 1 cpu skulle nog inte vara direkt bra ändå.

Man måste inte använda SLI eller CF dock, det finns mycket roligt man kan göra med en hög grafikkort (se t.ex. FASTRA-projektet).

Edit: När jag tänker efter så har de ju även konstruerat FASTRA II, som använder ett moderkort med liknande layout. Så det kanske inte är så dumt med 7 PCIe ändå. Det finns väl alltid någon som har användning för det.

Permalänk
Proffsmobbare

Med dualslot-GPUer så kan man ändå bara använda första, tredje, femte och sjunde PCI-E sloten, vilket ger fyra kort i SLI.

Annars är det väl bara riktiga farmar med 8800gt osv som kan utnyttja alla platser.

Permalänk
Medlem

Såg nice ut med kylningen. Dock skulle man vilja haft ett lite billigare med samma vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Kan de inte byta ut det blåa mot svart, hade varit så snyggt med svart och vitt. Men jag hade ändå inte köpt det för 5k.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Ajdå, nästa system lär bli det här kortet och nya Tyr lådan från Lian-Li *not*...bara 10.000kr på chassi och moderkort
UD7 räcker till dom flesta användarna, det här är ju bara för dom mest extrema och dom som får för OC så det kan gott kosta lite extra så blir e-penisen större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tosseboll:

om jag inte ser fel sitter det en floppy-connector där också.

Förövrigt ser det ut som ett trevligt moderkort.

Ja fy fan det har du rätt i, förstår inte varför moderkortstillverkare inte bara skippar IDE och floppy. Så extremt onödigt. Har sett ett moderkort utan, var något Asus mobo har jag för mig.

EDIT: Hittade det ^^ ASUS P6X58D-E

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

holy shit! de där är ett jävla moderkort

Blev fuktigt i mina kallingar också, fyfan vad fint. Kan tillägga att jag sällan brukar reagera på utseende.

Gigabyte ftw!

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

jag hade nog hellre tagit ett EVGA classified 4way i stället, snyggare och säkert billigare :D, och verkar vara ungefär samma specs på dem me

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem

Hmm, varför är 4 av satakontakterna vita och 6st blå om det bara är 2st som är sata 6gbit?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Ja fy fan det har du rätt i, förstår inte varför moderkortstillverkare inte bara skippar IDE och floppy. Så extremt onödigt. Har sett ett moderkort utan, var något Asus mobo har jag för mig.

EDIT: Hittade det ^^ ASUS P6X58D-E

http://itshootout.com/ben/p6x58d-e/P6X58D-E_3D_L.jpg

hehe, men fortfarande sitter PS/2 kontakterna där

Permalänk
Medlem
Skrivet av duckstar:

Såg nice ut med kylningen. Dock skulle man vilja haft ett lite billigare med samma vattenkylning

Samma används i UD7 som har samma utrustningen förutom alla PCIe och Nvidia NF200. Men med X58 finns fortfarande möjligheten att köra två grafikkort i 16x (från specen: 2 x PCI Express x16 slots, running at x16).
UD7 kostar ca 3'.

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag eller börjar inte 1366 sockeln vara lite "gammal" ? I7 presterar ju sjukt bra men...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

hehe, men fortfarande sitter PS/2 kontakterna där

Hehe, jo de jäklarna blir vi nog aldrig av med. Någon som sett PS/2 kompatibel mus/tangentbord (utan adapter) på senare tid?

3 lök för ett moderkort?! 8O
Jippes!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Hmm, varför är 4 av satakontakterna vita och 6st blå om det bara är 2st som är sata 6gbit?

Tror det har att göra med vilken raidkontroller det är. Jag har ett Gigabyte GA-EX58-UD5 och jag har för mig att de blåa är till Gigabytes raidkontroller (G-Sata) medans de andra är till Intel. G-Sata är för övrigt långsammare än ICH# (Intel)

Visa signatur

Antec 1200 | MSI Z68A-GD65 (G3) | Intel Core i7 2600k @ 4.7GHz | Corsair 16GB DDR3 XMS3 CL9 | Corsair TX850W | XFX Radeon HD6970 CF | OCZ Vertex 3 120GB | Corsair H100 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZAIZAI:

Hehe, jo de jäklarna blir vi nog aldrig av med. Någon som sett PS/2 kompatibel mus/tangentbord (utan adapter) på senare tid?

3 lök för ett moderkort?! 8O
Jippes!

Vad snackar du om? UD9 kostar 5k. Och ASUS P6X58D-E kostar "endast" 2.2k

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Någon som sett PS/2 kompatibel mus/tangentbord (utan adapter) på senare tid?

SteelSeries 7G

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Hehe, jo de jäklarna blir vi nog aldrig av med. Någon som sett PS/2 kompatibel mus/tangentbord (utan adapter) på senare tid?

3 lök för ett moderkort?! 8O
Jippes!

Det är ju så att ps/2 porten är bättre än USB-porten för tangentbord