Permalänk
Medlem

Uppgradering av RAM

Halloj
Drog igång ett ganska tungt musikprojekt i cubase som jag arbetat med på en annan dator - något som min dator tyckte var måttligt roligt.
Misstänkter att det är ram-minnet som spökar och tänkte därför utöka detta. Just nu sitter det två stycken Samsung 512 mb DDR2 266.7MHz i datorn. Jag öppnade den och det ser ut som om det finns ytterligare två minnesplatser. Kan detta stämma?
Om det stämmer, vilken uppgradering är lämplig att göra? Det bästa kanske vore om jag kunde låta de två minnena som sitter i att vara kvar och kanske utöka med en eller två 1gb minnen. Är det DDR2 jag ska köra på då? Något annat att tänka på?

Mitt moderkort heter Intel 945G.

Här är en bild på hur det såg ut hos mina minnen (de minnena med vita "kanter" är alltså upptagna, men jag tycker det verkar som att de svarta är lediga?):

Tack för svar!
/ Linus

EDIT: Stavfel

Permalänk
Medlem

Stämmer bra att du har 2 lediga. DDR2 minnen ska du ha.

Permalänk
Medlem

Gott!
Bör jag välja 667MHz eller 800MHz (ligger ungefär i samma pris)? Kommer båda fungera och är det stor skillnad i hastighet?
Kikade t.ex. på dessa:
Samsung 2048MB 800Mhz - Inet.se
Corsair 2GB (2x1024MB) 667MHz Corsair VS - Inet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Då dessa är bakåtkompatibla skall du kunna välja vilket som, det skiljer inte mycket i prestanda på dem nej.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tänk på att minnena bör sitta i par.

Permalänk
Medlem

Ok gott. Hur menar du med att minnena bör sitta i par? Går det då alltså INTE bra att ha mina två samsung 512 + ett samsung 2gb?

Permalänk
Hedersmedlem

Det går men det mest optimala är att alltid sätta i två för dualchannelns skull.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så optimalt nu vore alltså att skaffa två likadana 1gig minnen och sätta i de lediga minnesplatserna?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du "bara" behöver två GB så ja

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)