Panik på mitt Multicolor Radeon HD 5770 som vägrar hittas

Permalänk

Panik på mitt Multicolor Radeon HD 5770 som vägrar hittas

Tjena, har köpt en dator på komplett i delar, byggde ihop den och allt fungerade utan grafikkortet, så jag fick köra på det inbyggda för att få någon bild.

Problemet är att när jag kör med grafikkortet så är skärmen helt svart, död, visar alltså ingenting.
I Windows så hittar inte enhetshanteraren grafikkortet alls.

Det här är vad jag gjort för att försöka lösa problemet:

1. Kolla ifall PCI-E platserna är okej, har testat att koppla in ett annat grafikkort i dem och det funkar utan problem.
2. Har testat grafikkortet i en kompis låda, och där funkade det så det är alltså inte trasigt.
3. Japp, har dubbelkollat elsladdarna till grafikkortet och allt sitter som det ska göra så det är inte problemet.
4. Har även uppdaterat BIOS för att försöka få det till att funka men utan resultat.
5. Har även resettat BIOS men utan resultat.

Kortet ska funka men vägrar att fungera i min låda, vad kan vara problemet? Börjar få lite lätt panik här nu.

Edit: Slänger med länken på paketet jag köpte så ni kan kolla in delarna.

Komplett.se - PC i delar - AMD Phenom II 945 AM3

Visa signatur

Ja, det ser rätt kört ut för dig, men börja med att berätta allting från början...

Permalänk
Medlem

Du har faktiskt kollat det mesta men pröva att köra ett annat nätagg med dina komponenter. Det hela verkar skumt speciellt eftersom allt på din beskrivning verkar vara helt.

Permalänk

Jag vet allt känns verkligen skitskumt. Eftersom det funkat i en polares dator så ska det ju funka, testade detta senast igår.
Och komplett borde ju inte sälja en dator med ett nätagg som inte pallar alla komponenter i paketet, fattar ingenting just nu

Visa signatur

Ja, det ser rätt kört ut för dig, men börja med att berätta allting från början...

Permalänk

Finns ingen biosuppgradering till ditt moderkort du kan lägga in? Har du provat montera ur alla grejer o starta det utanför lådan?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem

Testa om du i bios kan välja att dem primärt ska välja pci-e. Ett annat alternativ är att nollställa bios, ta ut batteriet i ca 30 sek och sätt i igen.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Har inte monterat ut det ur lådan eftersom det funkar med ett annat grafikkort jag har, fick tanken att det inte borde funka heller isåfall men är inte säker så får väl testa det som sista utväg.

Nollaställa BIOS har jag testat fast inte efter uppdateringen så får testa det med, är öppen för alla förslag för tillfället.

Visa signatur

Ja, det ser rätt kört ut för dig, men börja med att berätta allting från början...