Phenom II 940BE identifieras som AMD Engineering Sample?

Permalänk
Medlem

Phenom II 940BE identifieras som AMD Engineering Sample?

Jag möttes av ett spännande litet problem här nu i morse; min Phenom II 940BE identifierades som "AMD Engineering Sample" och i min lättsamma informationsjakt har jag inte hittat speciellt många moderna fall av detta problemet.

Uppdaterat BIOS och slängt in fabriksinställningar på moderkortet är gjort. Jag har även kollat inställningar i BIOS men de tycks ignoreras i Windows där processorn snurrar i 1600-1800mhz på ~~1.55V (ska vara 3000mhz på 1.4V i BIOS). Till synes är datorn fortfarande fullt stabil men jag har inte stressat något i onödan.

(Cool&Quiet är avstängd)

CPU-Z säger: CPU-Z Validator 3.1

Jag har kontaktat Komplett gällande RMA-ansökan redan, då det kan ta en liten stund att få svar.

Någon som råkar ha några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag möttes av ett spännande litet problem här nu i morse; min Phenom II 940BE identifierades som "AMD Engineering Sample" och i min lättsamma informationsjakt har jag inte hittat speciellt många moderna fall av detta problemet.

Uppdaterat BIOS och slängt in fabriksinställningar på moderkortet är gjort. Jag har även kollat inställningar i BIOS men de tycks ignoreras i Windows där processorn snurrar i 1600-1800mhz på ~~1.55V (ska vara 3000mhz på 1.4V i BIOS). Till synes är datorn fortfarande fullt stabil men jag har inte stressat något i onödan.

(Cool&Quiet är avstängd)

CPU-Z säger: CPU-Z Validator 3.1

Jag har kontaktat Komplett gällande RMA-ansökan redan, då det kan ta en liten stund att få svar.

Någon som råkar ha några idéer?

Visades den som en vanlig 940BE förut? , ända jag kan tänka på är att "grejen för att låsa upp X2,X3" har ändrats i bios så det har blivit så här.. annars e det skumt.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Visades den som en vanlig 940BE förut? , ända jag kan tänka på är att "grejen för att låsa upp X2,X3" har ändrats i bios så det har blivit så här.. annars e det skumt.

Vad snackar du om? Jag har låst upp Phenom II X3 till X4 och ändå visar den Phenom II X4 i CPU-Z.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Visades den som en vanlig 940BE förut? , ända jag kan tänka på är att "grejen för att låsa upp X2,X3" har ändrats i bios så det har blivit så här.. annars e det skumt.

Jag vet vad du tänker på, men minns inte vad det heter, men alla fyra kärnor ska vara igång och sparka men jag tar väl och kollar den inställningen alldeles snart.

Och min processor har alltid identifierats som Phenom II 940BE tidigare. Nu när jag tänker på det så har inte temperaturen kunnat visats på säkert sex veckor heller - i AMD Overdrive säger den -256*C och 0*C i Speedfan. Dock visar den temperaturer på CPU från 30-40*C i BIOS (vilket är fantastiskt högt med tanke på att jag tidigare brukade ha 15*C i BIOS vid en fräsch uppstart med Corsair H50 som kylare).

Permalänk
Medlem

Det låter ju som att din processor fått spel, har du provat inställningarna på ACC? Och har du provat sätta vcore, ht frekvens och multipel själv?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belorios:

Det låter ju som att din processor fått spel, har du provat inställningarna på ACC? Och har du provat sätta vcore, ht frekvens och multipel själv?

Japp. Tidigare körde jag med egna inställningar (t.ex. 3500mhz på ~1.425 eller ~1.450V) men efter att jag börjat få problem så satt processorn på 1600mhz på 1.55V oberoende av inställningar i BIOS och AMD Overdrive ändrar inga inställningar även om staplarna ger idéen av att det borde funka.

Just nu ser det ju ut som något helt enkelt pajat en smula. Antingen processorn eller moderkortet - även om det mesta tycks peka på processorn med min erfarenhet. Kanske värt att nämna var ju att det luktade lite bränd elekronik igår kväll, absolut ingenting allvarligt och det försvann snabbt, och tekniken visade inga tecken på att något skulle ha bränts eller skadats direkt - varken i form av fysiska skador eller stabilitetsproblem... utöver just problemen som senare uppstod med processorn som det verkar.

Jag har som sagt kontaktat Komplett och blir det aktuellt att skicka något på service så får ni veta vad dom säger om det. Spåna gärna på - det är lätt att man glömmer något när man gärna vill rita upp en diagnos för tidigt själv.

Permalänk
Medlem

Nu identifieras processorn som 940BE igen och spänningen är nere på behagliga 1.376V.

Vad som var problemet vet jag inte riktigt, utan efter en snabbtitt i BIOS en gång till så funkade det. Trevligt - men fortfarande väldigt konstigt.