Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeFance
På basen jag har byggt så har jag en "mittenplatta" som sitter där den ska nu efter det baselementet, men ska tänka på volym och sådant till nästa bygge tack för tippsen

Menar du att du först byggt lådan och sedan monterat en skiva för att justera volymen efter beräkningarna du gjort, att du alltså fått ett utrymme med luft som inte kommer användas alls? Hade det inte varit myyyycket lättare att räknat ut det först? Förlåt men jag tror nästan du börjar skriva bortförklaringar nu. Verkar också lite skumt, det med skivan, då det inte finns någon direkt plats i den befintliga lådan för att få in den skivan. Vill inte på något sätt skriva något negativt om dig eller misstänka dig på nåt sätt, men tankarna dyker ju ändå upp.

Sen menade jag att du har två lådor med två olika element i. De kommer inte att spela likadant. Dels är lådorna nog inte anpassade efter elementen, sen kan det bli väldigt märkligt basljud, vissa frekvenser som förstärks och därmed gör att andra minskar.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Menar du att du först byggt lådan och sedan monterat en skiva för att justera volymen efter beräkningarna du gjort, att du alltså fått ett utrymme med luft som inte kommer användas alls? Hade det inte varit myyyycket lättare att räknat ut det först? Förlåt men jag tror nästan du börjar skriva bortförklaringar nu. Verkar också lite skumt, det med skivan, då det inte finns någon direkt plats i den befintliga lådan för att få in den skivan. Vill inte på något sätt skriva något negativt om dig eller misstänka dig på nåt sätt, men tankarna dyker ju ändå upp.

Sen menade jag att du har två lådor med två olika element i. De kommer inte att spela likadant. Dels är lådorna nog inte anpassade efter elementen, sen kan det bli väldigt märkligt basljud, vissa frekvenser som förstärks och därmed gör att andra minskar.

Japp, det lär med stor sannolikhet låta förjävligt. Så går det om man inte gör nog med research innan...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Var skall du ha systemet när det är klart? Tänket lite i och med att du bygger med bil grejer och i en stor låda. Turnébuss vägg maybe?

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Avstängd

Känns som att det kanske kommer att spela högt, men troligtvis inte bra..

Kul med ett bygge iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DynamitHarry
Ska du spränga huset? Du kan fråga mig om råd isf:P

-Vilken jäädra smäll-

JAA! vad har du för råd?=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Menar du att du först byggt lådan och sedan monterat en skiva för att justera volymen efter beräkningarna du gjort, att du alltså fått ett utrymme med luft som inte kommer användas alls? Hade det inte varit myyyycket lättare att räknat ut det först? Förlåt men jag tror nästan du börjar skriva bortförklaringar nu. Verkar också lite skumt, det med skivan, då det inte finns någon direkt plats i den befintliga lådan för att få in den skivan. Vill inte på något sätt skriva något negativt om dig eller misstänka dig på nåt sätt, men tankarna dyker ju ändå upp.

Sen menade jag att du har två lådor med två olika element i. De kommer inte att spela likadant. Dels är lådorna nog inte anpassade efter elementen, sen kan det bli väldigt märkligt basljud, vissa frekvenser som förstärks och därmed gör att andra minskar.

Kan ta kort om du vill men om du vill veta varför jag har byggt en stor låda med en "mittenvägg" är för att basen som står ovan på ska stå stadigt!

Jo vet... :/ men som sagt första bygget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Var skall du ha systemet när det är klart? Tänket lite i och med att du bygger med bil grejer och i en stor låda. Turnébuss vägg maybe?

haha ja inte en blekast aning om vart det ska ta vägen sen, man måste ha något att göra o utvecklas med på loven!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Känns som att det kanske kommer att spela högt, men troligtvis inte bra..

Kul med ett bygge iaf...

Stämmer! fast ljudet är inte så kasst efter dagen pill

Permalänk
Medlem

En riktig pojkdrön du fått till där, kul att se en liten ljudgalning =). Känner igen mig då jag byggde mycket underliga saker under tonåren. Jag hoppas att du kan ta till dig kritiken här på forumet på ett bra sätt.

Som många redan nämnt är lådvolym key, baslådans volym klart viktigast men man får inte glömma bort att du använder (låt mig gissa) 6.5 tums midbasar med en mindre diskant och ett inbyggt "delningsfilter" dessa är designade att spela ett fullt register, från kanske 45-50 hz upp till runt 20 000 hz beroende på diskant. Dessa spelar alltså också bas och måste därför ha en ordentlig låda för det (om du inte aktivt delar slutstegen att skära av och göra dessa 6 toppar till mellanregister/diskant där spelar deras låda mindre roll, dock mer deras placering , kommer till det snart).
En 6.5 tums midbas behöver i vanliga fall en låda på runt 5-7 liter för att spela bra, något större om lådan ska vara portad. Kan vara ett bra riktmärke.
I och med att dina lådor till topparna är olika stora kommer de inte klangmatcha varandra och ljudet uppfattas ofta som grumligt i mid regionen.

Högtalarnas placering är mycket viktigt speciellt i en stereo setup (2.1) som du har byggt. Alla audiofiler eller entusiaster söker ungefär samma sak ett mycket punktformat utgångsljud för frekvenser över runt 450 hz då dessa är väldigt lätta för det mänskliga örat att riktningsbedöma. När du har placerat dina toppar från golv till tak blir stereobilden påverkad, dessvärre inte till det bättre.

Avskärming ? Dessa högtalare är mig veteligen inte magnetiskt avskärmande och kommer ha en väldigt negativ påverkan på datorkomponenter samt skärm du planerat att installera.

Antingen har du kvar väggen men utan dator och skärm och kör på imp-faktorn som den faktiskt har Dock verkar strömförsörjningen aningen riskabel för min smak.
Eller bygg ett 2.1 system med 3 ( 1 för bas)separata lådor med antingen 1 eler 2 toppar i varje (då kan du variera lasten på förstärkaren 2 eller 8 ohm för 2 högtalare och 4 ohm för en singel).

Kul ide hastigt utfört men jag tror alltid sånt här är otroligt lärorikt.
Är det ditt första bygge är jag mycket imponerad av dina ideer keep em coming !

Permalänk
Medlem

Hur blev det? Vill se en uppdatering!