Dött, eller iaf döende, processor eller moderkort?

Permalänk
Inaktiv

Dött, eller iaf döende, processor eller moderkort?

Hejsan!

Igår kväll så betedde sig min dator väldigt konstigt.
Jag hade haft den påslagen under dagen utan konstigheter, stängde ner allt som vanligt via startmenyn osv, och allt verkade frid o fröjd.
Men igår kväll när jag ska sätta på datorn, så vill den knappt starta alls.

Chassifläkten gick igång, grafikkortsfläkten likaså, och det lät som att iaf nån av hårddiskarna började jobba.
_men_, inget ljud från moderkortet alls- normalt sett ska det ju pipa eller så, but nothing. Processorfläkten gick inte heller igång, och datorn kom ingenstans i startup-processen. Ingenting alls syntes på skärmen, bara 'no signal detected.'

En mer datorkunnig polare var med mig just då, och kollade lite så att sladdar till saker o ting verkade sitta i o så, iaf. Så jag börjar då rädas att jag behöver lägga ut pengar på en ny processor eller nytt moderkort(eller både och?).
I felsökandet så drog vi ur alla sladdar förutom strömkabeln och skärmsladden, detta hjälpte dock inte.

Men senare under natten så gav jag ett sista försök att starta burken, och då funkar det. Moderkortet piper som vanligt när jag startar, bootup-processen går felfritt, och processorfläkten är igång. Dock på ganska låga varv, kanske.. Och jag antar att burken kan dö när som helst igen. :/

Needless to say, I'm completely clueless. Jag har ingen aning om vad som försiggår, så därför vänder jag mig till er, i förhoppning att få lite vägledning.

Mitt system är en 3 år gammal fujitsu siemens företagsdator med följande specifikationer:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Ultimate
Processor: AMD dual core 4400+
Processorkylare: vet ej
Moderkort: AsusTek A8NE-FM
Minne: 2
Grafikkort: Geforce 8800 GTS 640mb
Hårddisk: 3st 7200rpm-diskar mellan 120gb-1tb
Nätaggregat: vet ej
Övrig kylning: vet ej
Övriga komponenter: -
Temperaturer: vet ej, tyvärr :/

Vore väldigt tacksam för assistans, och säg bara till om ni saknar någon info som jag kan fylla i.

Permalänk

Detta låter som att moderkortet hade problem eller att processorn inte fick sin 12V-matning.
Eftersom datorn reagerar på startknappen och fläktar m.m. startar så är nätaggregatet troligast OK.
Processorfel kan du utesluta eftersom det är ytterst ovanlig felorsak.

Där kan vara något som stör moderkortets BIOS diagnostik så det var bra att ni eliminerade det mesta.
Konstiga saker som att minnena behövt tas ur och sättas i omväxlade har löst liknande symptom.

Processorfläkten styrs av BIOS programmet och skall snurra långsamt när processorn är sval.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA