Permalänk
Medlem

Tror att jag gjort sönder processorn

Hej!

Jag skulle byta kylpasta på min processor och märkte efter lite ryckande att processorn var fastlimmad på kylflänsen. När jag skulle stoppa tillbaka den så råkade jag böja ca 5 pins lite. Jag har nu gjort så att de ser helt raka ut. Jag fäste den i moderkortet, klurigt då processorn sitter fast i kylflänsen och jag låste spaken för cpun innan jag fäste processorn.

Jag får ingen bild när jag starar datorn och än så länge har jag försökt att resetta BIOS, dragit ut alla kablar och stoppat tillbaka dem. Fläktarna snurrar på, CPU fläkten snurrar mer än vanligt men det är en stabil temperatur på luften. Varken t-bord eller datormusens lampor lyser. Det är inte fel på strömkablarna eller skärmarna. Grafikkortet funkar, ramminnena har testats enskilt.

Dator:
Aspire T140-MB72
Processor: Athlon 64 4300+
1 gig ram
Grafikkort: nvidia G6200TC 256 mb.

Vad kan felet vara?

Om jag köper en ny processor, ska jag då lösa upp limmet på den trasiga och använda flänsen? Hur får jag loss processorn?

Permalänk

Haha tycker du ska slänga hela skiten dator de är inget att änns bekymra sig över

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du inte fick i processorn ordentligt. Annars hade du nog sönder den.

Visa signatur

Cooler Master V1000 80+ Gold | Asus SABERTOOTH X79 | i7 3930K | 16GB Corsair VENGEANCE 1600MHz QUAD CHANNEL | SSD: Corsair Force Series 120GB HDD: Samsung 1TB | EVGA GTX1080 FTW

Permalänk
Skrivet av snusglassen:

haha tycker du ska slänga hela skiten dator de är inget att änns bekymra sig över

+1

Permalänk
Medlem

Köpa ny processor? Datorn är ju redo för skroten även om den fungerade, nya processorer finns inte att köpa till en sån. Billigare att köpa en ny budgetdator för 2000:- som slår den där på fingrarna alla kategorier.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repartir:

Hej!
jag låste spaken för cpun innan jag fäste processorn.

Kan misstolka här, men kan vara bättre att först lägga ner processorn i sockeln och SEDAN låsa armen.. Inte denna tabbe du gjort va?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av snusglassen:

Haha tycker du ska slänga hela skiten dator de är inget att änns bekymra sig över

Det må vara en dåligt dator lika väl som detta är ett dåligt och idiotiskt inlägg....

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem

Jag kan inte lägga ner processorn först då den sitter fastlimmad på kylaren. Hur löser jag upp limmet utan att skada processorn?
Jag är 99% säker på att den har gått in trots att jag låser innan.

Jag vet att det inte är en modern dator men jag vill fortfarande veta vilken processor jag ska köpa. Jag måste nog också köpa en kylfläns eller ska jag använde den gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repartir:

Jag kan inte lägga ner processorn först då den sitter fastlimmad på kylaren. Hur löser jag upp limmet utan att skada processorn?
Jag är 99% säker på att den har gått in trots att jag låser innan.

Jag vet att det inte är en modern dator men jag vill fortfarande veta vilken processor jag ska köpa. Jag måste nog också köpa en kylfläns eller ska jag använde den gamla?

Den är inte fast limmad... Men kylpastan brukar va ganska kletig så den sitter fast hårt mot kylflänsen, går det inte skjuta av processorn från kylflänsen med en skruvmejsel mot IHS eller dylikt? .. akta bara så du inte böjer pinnarna igen!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Inaktiv

Testa få av processorn först med en kniv eller annat skarpt, skruvmejsel är nog inte skarpt nog. När detta hände mig fick jag ta fram kökskniven.

Dock är nog risken att processorn är körd redan.

Permalänk

du ska INTE låsa sockeln innan du sätter dit processorn!!
den ska låsas efteråt när cpu:n är ditsatt.

Permalänk
Medlem

Prova värma med en hårfön så att pastan blir lite mjukare.
Men blås inte direkt på CPUn samt cirkulera så att du inte skadar ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Letalis:

Prova värma med en hårfön så att pastan blir lite mjukare.
Men blås inte direkt på CPUn samt cirkulera så att du inte skadar ngt.

helt rätt
att värma på kylflänsarna är nog det smartaste och enklaste vägen att gå
och så länge det inte är varmare än att du kan hålla med handen på kylaren så lär det inte vara för varmt
så läge 12 på spisen är nog inget att rekommendera utan en hårfön som ovanstående herre säger är enklast
lycka till
tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Arctic Silver 5 kan kleta så här. Har hänt mig en gång att jag fick med cpu'n. Läskigaste jag varit med om.

Det gick dock bara på några sekunder att som Lastviking skriver bara lägga lite tryck på den i sidleds så skjuts den av kylaren ganska lätt.

Jag är bara rädd för vad som kan ha skett med pinnarna efter att du försökt trycka dit den på en låst sockel.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

har hänt mig med en liknande prolle, jag använde än rejäl kniv o våld...x antal pinnar blev böjda när jag slet ur prollen ur den stänga socklen så jag kasserade..tror killen är tillräckligt smart att inte köra in/ur stängd sockel..

*edit där hadde jag fel...
note to self:
read the whole post befor posting

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Nordbryggskylare e inte bra att ta väck på märkesdtatorer har ja märkt (gjorde de och fick loss hela nordbryggan) dom hade limmat dit den då även fast den satt fast i moderkortet

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Avstängd

Själv så låter jag dator vara igång en kort stund innan jag monterar lös kylaren för att kylpastan ska bli mjuk. Fungerar mycke bättre.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Inaktiv

Detta är anledningen att man använder bra kylpasta (MX2 eller MX3). Sedan bör du kunna köra med isopropanol eller likande (finns även att köpa (från arctic silver tror jag) rengörings vätskor som fungerar underbart).

CPU kommer inte ta skada alls av lösningsmedel så du behöver inte oroa dig. Se bara till att den är torr när du ska stoppa in den och allt blir bra.

Permalänk
Medlem

Problemet är "Löst". Tack för hjälpen.

Jag var tvungen att använda hårtorken så att kylaren blev väldigt varm. Rengjorde processorn med AC röd, applicera lite kylpasta och nu är tempen nere med 8 grader.

MVH

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara bättre att rotera kylaren så att kylpastan släpper istället för att lägga tyngd åt ett visst håll?

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K (Scythe Fuma 2) GPU: MSI GeForce RTX 10GB GAMING Z TRIO 3080
Moderkort: Asus ROG Strix Z690-I Gaming WiFi DDR5 Ram: Corsair Dominator Platinum RGB Black DDR5 5200MHz 2x16GB
Chassi: Cooler Master NR200P PSU: ASUS ROG Loki 850W SFX
SSD: Samsung 970 2TB