Läckta specifikationer för Geforce GTX 465

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Förhoppningsvis blir det lite priskrig i mellansegmentet, men med tanke på hur Nvidia brukar prissätta sina grafikkort så är det inte så troligt.

De priskriget har ATI folket väntat på nu i mer än 6 månader, men istället för en prissäkning från ATI's sida blev de en prishöjning lol,

Ännu en bitter post av valiumballong

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Har Ati höjt priserna precis? Det har jag missat. Att priserna går upp sedan fermi släpptes kan väl också bero på att handlarna höjer priserna eftersom de kan.

"Ati-folket". Bor de i Ati-landet? Eller är det de små männen i vita rockar som bara du ser?
Du menar de vanliga konsumenterna, inte gröna gubbar, när du använder det uttrycket antar jag?

Skrivet av snozan:

De priskriget har ATI folket väntat på nu i mer än 6 månader, men istället för en prissäkning från ATI's sida blev de en prishöjning lol,

Ännu en bitter post av valiumballong

Skrivet av snozan:

De priskriget har konsumenterna väntat på nu i mer än 6 månader, men istället för en prissäkning från ATI's sida blev de en prishöjning lol,

Ännu en bitter post av valiumballong

Japp, vilken lättnad, blev plötsligt en mening med innebörd när uttrycken ersattes. Åtminstone den första satsen. :-).
Förstår dock inte varför man skall vara skadeglad gentemot konsumenterna?

Kanske sitter JHH också och gottar sig för att priserna går upp för konkurrentens grafikkort? "Det var en snilleblixt att inte existera på diskreta grafikkortsmarknaden i över ett halvår. Priserna på Ati-korten gick upp,. Där fick de sin prisvärdhet upp their A**""

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

De priskriget har ATI folket väntat på nu i mer än 6 månader, men istället för en prissäkning från ATI's sida blev de en prishöjning lol,

Ännu en bitter post av valiumballong

Du får tänka på att ATI inte har någon direkt konkurrent prismässigt, att påstå att Fermi konkurrerar med deras HD5xxx är trams

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Kanske sitter JHH också och gottar sig för att priserna går upp för konkurrentens grafikkort?

Ja knepigt vore annars, eller hur tänkte du nu?

Skrivet av Sanazin:

Du får tänka på att ATI inte har någon direkt konkurrent prismässigt, att påstå att Fermi konkurrerar med deras HD5xxx är trams

De har ja inte heller påstått. De var ett svar till valiumballiong som var bitter över Nvidias prisättning eftersom han ville ha ett priskrig, vilket uteblir, eftersom precis som du säger, de finns inget att konkurrera om eller med.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Ja knepigt vore annars, eller hur tänkte du nu?

Ja fundera på den du, jag trodde det var självklart varför det inte är ett positivt tecken för nvidia men om man vill kan man vända på allt antar jag.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

nVidia kommer ju inte att ha en chans att konkurrera med ATI:s väldigt täckande 5xxx serie som det har byggt upp. De har ju bra pris/prestanda i alla segment som det är nu. Vad har nVidia? Två stycken överprisade element...

Har svårt att se detta kort bli något annat.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Bara för att de första g100 chippen blev problematiska så behöver inte det betyda att G104 får samma problem. Problemen med g100 kan ha varit någorlunda lätta att åtgärda och G104 väntas ut i juni juli. G104 väntas vara 375mm2 gentemot HD5870s 337 mm2. Om det visar sig vara ett dräparchip så ändras förutsättningarna snabbt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Ja fundera på den du, jag trodde det var självklart varför det inte är ett positivt tecken för nvidia men om man vill kan man vända på allt antar jag.

Om Ati höjer sina priser till den nivån Nvidia har sina kanske fler avstår ett köp, eller helt sonika väljer ett Nvidia kort eftersom priserna ändå är densamma.

Om bensinpriset är densamma hos statoil eller okq8 så spelar de ju ingen roll för dej som konsument från vilken pump du tankar

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Visserligen gillar jag Nvidia kort, korten har ganska få problem ganska stabila osv, men inte ens jag har lätt att ta till mig dessa nya fermi kort, vore dom bra prissatta skulle jag byta till 480 kort, men nu är dom för dyra, så nästa serie från ATI kommer bli lagom att uppgradera till som det ser ut nu, eller fermi OM det hamnar rätt i pris

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Om Ati höjer sina priser till den nivån Nvidia har sina kanske fler avstår ett köp, eller helt sonika väljer ett Nvidia kort eftersom priserna ändå är densamma.

Om bensinpriset är densamma hos statoil eller okq8 så spelar de ju ingen roll för dej som konsument från vilken pump du tankar

Om du verkligen tror att nvidia skulle vara nöjda med att lanseringen av fermi bara leder till att ati höjer sina priser istället för att sänka dem så ska inte jag försöka ta ur dig det. Jag kan bara ge dig plus för ett väldigt innovativt resonemang.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snozan:

Om Ati höjer sina priser till den nivån Nvidia har sina kanske fler avstår ett köp, eller helt sonika väljer ett Nvidia kort eftersom priserna ändå är densamma.

Om bensinpriset är densamma hos statoil eller okq8 så spelar de ju ingen roll för dej som konsument från vilken pump du tankar

Varför vill du då inte ha ett ati nu när dom är bäst på i princip allt pris/prestanda utom cuda?

Jag menar det kvittar ju vilken pump det är?

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

De priskriget har ATI folket väntat på nu i mer än 6 månader, men istället för en prissäkning från ATI's sida blev de en prishöjning lol,

Ännu en bitter post av valiumballong

Nvidia har ju tyvärr inte gjort mycket att vara glad över det senaste året. De har hamnat på efterkälken och tillverkar kort som är för dyra att producera för att kunna pressa priserna istället. Jag blir munter när nvidia kan konkurrera och jag får åtnjuta samma priser som när rv770 och gt200 slogs mot varandra.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Om du verkligen tror att nvidia skulle vara nöjda med att lanseringen av fermi bara leder till att ati höjer sina priser istället för att sänka dem så ska inte jag försöka ta ur dig det. Jag kan bara ge dig plus för ett väldigt innovativt resonemang.

Har redan förklarat, tänker inte gå ner på dagisnivå för att du ska förstå

Skrivet av alban72:

Varför vill du då inte ha ett ati nu när dom är bäst på i princip allt pris/prestanda utom cuda?

Jag menar det kvittar ju vilken pump det är?

Vad vet du vad som finns i min å tjejens burkar? De finns redan ett HD 5850. Själv är jag nöjd med ett GTX 260 å ser ingen anledning i dagsläget att byta bara för bytandets skull.

I tjejens var de annorlunda. Hon hade en väldigt gammal burk med x1950 kort, å vid tidpunkten för byte var 5850 kortet de naturliga valet. Inte pga av Fermi suger utan de fanns helt enkelt inga Nvidia kort att tillgå vid den tidpunkten.

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Har redan förklarat, tänker inte gå ner på dagisnivå för att du ska förstå

Wow, hade jag förtjänat den?
Du behöver inte bli otrevlig bara för att jag inte köper vilka fantastiska bortförklaringar som helst. Kritiskt tänkande är positivt. Även hos dagisbarn som mig

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk

Oj om dom kan hålla 200watt så köper jag nog det El är ju svindyrt numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Wow, hade jag förtjänat den?
Du behöver inte bli otrevlig bara för att jag inte köper vilka fantastiska bortförklaringar som helst. Kritiskt tänkande är positivt. Även hos dagisbarn som mig

Tar de där i ett PM istället så kan tråden få vara någon så där fri från "tannat vs snozan" tjafs

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

De har ja inte heller påstått. De var ett svar till valiumballiong som var bitter över Nvidias prisättning eftersom han ville ha ett priskrig, vilket uteblir, eftersom precis som du säger, de finns inget att konkurrera om eller med.

I see, det lät annorlunda på det sätt som du skrev det.
Tyvärr är jag själv en utav de som hade sett lite billigare priser (även om de fortfarande är värd denna prissättning) på HD5xxx serien, men med tanke på vad Nvidia har att komma med just nu kan man ju förstå att AMD inte är rädda att hålla priserna på samma nivå.
Men jag vill verkligen se lägre priser =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

GTX470 konkurrerar knappt ut 5850 och kostar lika mycket som 5870. Detta blir kul...

Permalänk
Medlem

bara jag som fick för mig att det kommer fungera på bättre/sämre nivå än hd 5830?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

hehe, va?

Snarlik menar du va?

Angående nyheten, så är ju 3200kr mycket för dyrt för att vara något som är jämnlikt 5850.

Likgiltig betyder i de flesta sammanhang att man inte bryr sig, det är alltså...ett adjektiv.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkorutansteN:

bara jag som fick för mig att det kommer fungera på bättre/sämre nivå än hd 5830?

Det kan nog stämma bra.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Bara för att de första g100 chippen blev problematiska så behöver inte det betyda att G104 får samma problem. Problemen med g100 kan ha varit någorlunda lätta att åtgärda och G104 väntas ut i juni juli. G104 väntas vara 375mm2 gentemot HD5870s 337 mm2. Om det visar sig vara ett dräparchip så ändras förutsättningarna snabbt.

Jag har svårt att se GF104 som en dräpare. Mellansegmentskort med 256 cuda cores, halverat jämfört med GF100.

Är kretsen större än HD58xx betyder det att kretsen är dyrare att tillverka än AMDs high end, även utan att ta hänsyn till yielden som man kan anta blir sämre.

Minnesmängd och minnesbuss blir densamma så där blir det jämförbar produktionskostnad för minne och pcb.

Om nVidia når samma klockfrekvenser som HD58xx är det rimligt att anta att strömförbrukningen bli högre och därmed krävs dyrare strömförsörjning. Stannar klockfrekvenserna som hos GTX4x0 blir korten förmodligen något snålare med billigare strömförsörjning som bonus.

Prestandamässigt kommer det att förhålla sig till HD5770 som GTX480 förhåller sig till HD5870, men då klockfrekvenser och aktiva cuda cores fortfarande är okänt har Nvidia fortfarande möjlighet att hitta lite mer prestanda för att distansera kortet från HD5770. Och det lär behövas då produktionskostnaden (med tillgänglig data) blir jämförbar med HD58xx.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

I see, det lät annorlunda på det sätt som du skrev det.
Tyvärr är jag själv en utav de som hade sett lite billigare priser (även om de fortfarande är värd denna prissättning) på HD5xxx serien, men med tanke på vad Nvidia har att komma med just nu kan man ju förstå att AMD inte är rädda att hålla priserna på samma nivå.
Men jag vill verkligen se lägre priser =/

Självklart vill man se lägre priser, men man måste oxå komma ihåg (vilket glöms bort ganska ofta) att Nvidia/ATI inte bedriver nån välgörenhet gentemot konsumenterna

Sen har ja lite svårt att svälja argumentet man ofta får höra om den usla prestandan hos Nvidia. De folk verkar ha missat helt är ATI satsar på ren råstyrka, uppskruvade frekvenser inga mjukvara baserade lösningar (vet ej on eyefinity är mjukvarubaserad, om så är fallet, ber ja om ursäkt).

Nvidia däremot satsar inte alla pengar på ren rå styrka utan lägger in fler mjukvarubaserade lösningar.

Så summasumarum, att göra en direkt jämförselse om va man får mest för pengarna är en aning missvisande eftersom du har 2 olika produkter.

De är för mej inget konstigt att Nvidias kort är dyrare än ATI's. De kostar att utveckla, vilket ATI dragit in på å kan på så sätt hålla priserna nere... de är som sagt ingen välgörenhet dom bedriver

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Du får mjukvarulösningar att låta som något bra, men så gott som alltid vill man ha hårdvarulösningar.

Avkodning av HD-material på GPU = hårdvara, CPU = software.
PhysX - nv GPU = hårdvara, CPU = mjukvara.
Eyefinity är namnet på lösningen att driva flera skärmar. Utan nödvändig hårdvara blir det bara 2 skärmar.

nVidia har gått från 240 cores i G200 till 512 i GF100. Om kretsen klarat det så skulle vi sett uppskruvade frekvenser.
AMD gick från 800 till 1600 cores, och lyckades samtidigt få upp frekvenserna.

nVidia har bra mjukvara för att skapa kod som kör på GPUn, vilket gav dem ett stort försprång men i och med OpenCL är det troligt att det får minskad betydelse.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Du får mjukvarulösningar att låta som något bra, men så gott som alltid vill man ha hårdvarulösningar.

Det som jag hellst vill är att GPU går ifrån att vara "fixed function" och optimerade för att köra DirectX-instruktioner. Därför tycker jag det är lite tråkigt att Larrabee inte riktigt kom till skott ännu, och gillar att NVidia försöker driva utvecklingen åt det hållet. Samtidigt är det trist att de försöker låsa in det med egna utvecklingsverktyg/API (PhysX/CUDA). Men och andra sidan är CPU väldigt låst med x86-licens som NVidia aldrig lär få.

Idag är grafikkorten fortfarande väldigt beroende av att CPU matar dem över en relativit långsam bus, men med en GPU som kan hantera det själv tror jag att det finns prestandavinster att hämta i framtiden. Med andra ord flytta över det som CPU behöver göra och göra det bättre på en GPU längre fram. Varför jag tror att det är bättre att göra det på GPU är för att CPU inte har behovet av extrem utveckling på t.ex. multi-core ännu. De flesta konsumenterna har inget behov av det idag. Däremot är marknaden på GPU-sidan enormt drivande och utvecklingen går i mycket snabb fart.

Jag tror att AMD/ATI även kommer att hamna där någonstans, blir väldigt intressant att se deras framtida planer. De har ju fördelen av att ha licens för x86/AMD64 dessutom, om de skulle vilja lägga sån funktionalitet på GPU-sidan (a la Larrabee).

(Slut på offtopic)

Jag är mer intresserad av GF104 än bantade GF100. Den kan vara en kompetent alternativ för mellansegmentet, kvarstår förstås att se prestandatester och priser när den väl kommer sent i sommar eller tidig höst. Dyrare att producera kanske, men jag tror att skillnaden blir betydligt mindre (än mellan GF100 och RV870)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Det som jag hellst vill är att GPU går ifrån att vara "fixed function"...

Hrm... det inträffade redan med ATI's R100 (år 2000) och nVidia's NV20 aka Geforce3 (år 2001). Visserligen väldigt primitivt och begränsat men programmerbart var det ju. Sen har ju programmerbarheten bara ökat och idag ligger väl programmerbarheten ungefär i nivå med (eller bättre än) SIMD-enheterna (SSE osv) i processorn. Iofs kräver GPU:n fortfarande en CPU men den tar egentligen knappt nån CPU att tala om egentligen (0-1%) - dock kan GPU:n lätt stå utan arbete om den måste vänta på den lilla CPU-tid den behöver allt för länge (har jag märkt).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

GTX470 konkurrerar knappt ut 5850 och kostar lika mycket som 5870. Detta blir kul...

NVIDIA GeForce GTX 470 Review - Page 14

Enligt dom här testerna så tycker jag att GTX 470 är ett bra och prisvärt kort. Det är bättre på tesselering än ATI-korten och hanterar AA på ett bättre sätt så att man inte förlorar för mycket prestanda. Tesselering kommer vi se mer och mer av i spel, så kortet kommer bara bli mer prisvärt med tiden. Dessutom har kortet varit ute en kort stund och drivrutinerna kommer förmodligen förbättras också. Och PhysX är inte så dumt heller, åtminstone inte för dom som spelar spel med PhysX och gillar realistiska effekter.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 12400F - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Jag har svårt att se GF104 som en dräpare. Mellansegmentskort med 256 cuda cores, halverat jämfört med GF100.

Är kretsen större än HD58xx betyder det att kretsen är dyrare att tillverka än AMDs high end, även utan att ta hänsyn till yielden som man kan anta blir sämre.

Minnesmängd och minnesbuss blir densamma så där blir det jämförbar produktionskostnad för minne och pcb.

Om nVidia når samma klockfrekvenser som HD58xx är det rimligt att anta att strömförbrukningen bli högre och därmed krävs dyrare strömförsörjning. Stannar klockfrekvenserna som hos GTX4x0 blir korten förmodligen något snålare med billigare strömförsörjning som bonus.

Prestandamässigt kommer det att förhålla sig till HD5770 som GTX480 förhåller sig till HD5870, men då klockfrekvenser och aktiva cuda cores fortfarande är okänt har Nvidia fortfarande möjlighet att hitta lite mer prestanda för att distansera kortet från HD5770. Och det lär behövas då produktionskostnaden (med tillgänglig data) blir jämförbar med HD58xx.

Om nvidia fixar sin kassa minnesbuss, löser problemen med läckage och lyckas uppnå önskade frekvenser. Så kan GF104.

Många om, jag vet. Men det är fullt möjligt att G100 har en bra bit mer att ge än G100 korten visade och tape-out på G104 var i mars/april. Det ger relativt lång tid för post-mortem studier kring vad som gick fel med G100.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Iofs kräver GPU:n fortfarande en CPU men den tar egentligen knappt nån CPU att tala om egentligen (0-1%) - dock kan GPU:n lätt stå utan arbete om den måste vänta på den lilla CPU-tid den behöver allt för länge (har jag märkt).

Den här presentationen om Frostbite v2 av DICEs Johan Andersson tyckte jag var rätt intressant även om den nu är snart ett år gammal. Dock en hel del hårt tekniskt snack, som jag inte förstår som lekman.
repilogue: Siggraph'09 - Parallel Graphics in Frostbite
AMD har även en intervju med honom om DX11 och varför han gillar den utvecklingen.
11 Days of DirectX® 11, Day Six: DICE | AMD Underground Blog

Citat:

Windows 7 is an excellent OS for gamers (but please use the 64-bit version!

Antar att många spelutvecklare skulle vilja ha mer minne tillgängligt genom 64-bits support. Speciellt nu när grafikkort med 1,5-2GB dyker upp utöver vanliga 4GB+ RAM i PC:n.

(slut på offtopic igen)

Permalänk
Skrivet av Ixion_:

Hmm, flashback någon? GTX480 skulle ju vara bättre än Radeon 5970...

jag har alltid kört nvidia men jag börjar på allvar undra vad dom håller på med... slut på kaffet i fikarummet?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS