Hjälp med montering av ny cpu-kylare?

Permalänk
Medlem

Hjälp med montering av ny cpu-kylare?

Hejsan!

Det är så att jag har ett problem med att sätta dit en ny kylare på min cpu.
Jag har ett AsRock n68-s moderkort samt 1 arctic cooling freezer 7 pro rev.2.
Har även en AMD athlon II x4 630 2.8ghz.

på mitt moderkort så sitter mina minnen rätt så nära cpu'n med endå inte, har 2 platser och dem sitter ungefär där dom brukar sitta på ett moderkort.
När jag ska sätta dit min nya cpu kylare så måste minnerna dit först för annars slår heatpipet i ena minnet.

Jag börjar med att sätta dit båda minnerna, och sen kylaren, men sen när allt är färdigt så ligger heatpipet lite lite mot ena ramminnet.

Är det nått jag bör oroa mig för, och hur jag ska göra för att åtgärda det?
Någon som har haft samma problem med den kylaren jag har?

Har ingen större lust att sätta dit orginalkylaren, så därför frågar jag er på sweclockers om ni vet om det kan vara riskabelt att köra med nya kylaren även fast den ligger lite på ena ramminnet.
Tänkte ifall heatpipet kommer bli varmt och förstöra minnerna...

Fråga 1 : Är det något jag ska oroa mig för, och vad kan jag göra åt det?
Fråga 2 : Någon som vet vad jag ska göra, för jag vill använda kylaren.
Fråga 3 : kommer det att förstöra mina minnen om jag kör så?

MVH linus

Visa signatur

Asrock N68C-S || Processor: AMD Phenom 3.2ghz x4 BE || Processorkylare: Arctic cooling freezer 7 pro rev.2 || Ramminne: Corsair 4gb 1066mhz || Nätaggregat: 600w || Chassi: Mad-x miditower || Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 xxx 1gb (fabriksklock) || 22tum Samsung 1920*1080 || Hårddisk: 1st 150gb VelociRaptor - 2 st 500gb western digital blue 7200rpm || Flyter på bra med BF3 på 1920*1080 i high-mode

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att tänka mig att det skulle innebära problem. Har dina minnen heatspreader, alltså är de täckta? I så fall är det absolut ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag har svårt att tänka mig att det skulle innebära problem. Har dina minnen heatspreader, alltså är de täckta? I så fall är det absolut ingen fara.

ja, dom är täckta. men jag tänkte mest på ifall heatpipet blir riktigt varmt, är inte så kunnig.
Så det är inga problem att köra?

Visa signatur

Asrock N68C-S || Processor: AMD Phenom 3.2ghz x4 BE || Processorkylare: Arctic cooling freezer 7 pro rev.2 || Ramminne: Corsair 4gb 1066mhz || Nätaggregat: 600w || Chassi: Mad-x miditower || Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 xxx 1gb (fabriksklock) || 22tum Samsung 1920*1080 || Hårddisk: 1st 150gb VelociRaptor - 2 st 500gb western digital blue 7200rpm || Flyter på bra med BF3 på 1920*1080 i high-mode

Permalänk
Medlem

Värmeutvecklingen borde nog inte vara några problem, max 70-90 grader om du klockar ordentligt/nåt skulle pajja
Annars kan du väl byta slots på minnena?^^

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Hedersmedlem

Jag föreslår att du kör igång dator med öppet chassi och helt enkelt känner på kylflänsen när datorn har belastats hårt en stund. Det är inte troligt att du kommer få några problem, men om det skulle bli väldigt varmt för minnena så är det nog inte bra i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjodden:

Värmeutvecklingen borde nog inte vara några problem, max 70-90 grader om du klockar ordentligt/nåt skulle pajja
Annars kan du väl byta slots på minnena?^^

Har bara 2 slots, samt att jag har 2st 2gb minnen så kan inte flytta...

Visa signatur

Asrock N68C-S || Processor: AMD Phenom 3.2ghz x4 BE || Processorkylare: Arctic cooling freezer 7 pro rev.2 || Ramminne: Corsair 4gb 1066mhz || Nätaggregat: 600w || Chassi: Mad-x miditower || Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 xxx 1gb (fabriksklock) || 22tum Samsung 1920*1080 || Hårddisk: 1st 150gb VelociRaptor - 2 st 500gb western digital blue 7200rpm || Flyter på bra med BF3 på 1920*1080 i high-mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag föreslår att du kör igång dator med öppet chassi och helt enkelt känner på kylflänsen när datorn har belastats hårt en stund. Det är inte troligt att du kommer få några problem, men om det skulle bli väldigt varmt för minnena så är det nog inte bra i längden.

okej, tack för svaret!

Visa signatur

Asrock N68C-S || Processor: AMD Phenom 3.2ghz x4 BE || Processorkylare: Arctic cooling freezer 7 pro rev.2 || Ramminne: Corsair 4gb 1066mhz || Nätaggregat: 600w || Chassi: Mad-x miditower || Grafikkort: XFX Radeon HD 5770 xxx 1gb (fabriksklock) || 22tum Samsung 1920*1080 || Hårddisk: 1st 150gb VelociRaptor - 2 st 500gb western digital blue 7200rpm || Flyter på bra med BF3 på 1920*1080 i high-mode