Permalänk
Medlem

Starta spotify via Terminal(?)

Tjena, jag är en nybörjare i Linux och jag undrar om det går att göra ett "script" så att man slipper starta Terminalen hela tiden för att sedan starta Spotify med Wine? Jag visste dock inte heller vad jag skulle söka på, så enklast var att göra en ny tråd.

Jag testade

gnome-terminal $ wine /home/beyorn/Desktop/Spotify/spotify.exe

Men det ville inte fungera

Permalänk
Medlem

Flytta Spotify till /home/beyorn/.wine/Program Files/Spotify/
(du måste kryssa i visa dolda filer i Nautilus för att se .wine)

Och använd det här start-kommandot när du skapar en programstartare;

env WINEPREFIX="/home/beyorn/.wine" wine "C:\Program Files\Spotify\spotify.exe"

Men, om du helt enkelt kör Spotify-installern så sker allt ovanstående automatiskt och du får en länk på skrivbordet, du måste välja egenskaper på den och kryssa i att den skall vara körbar så fungerar länken och en Spotify-ikon poppar fram automagiskt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!
Det fungerade inte dock om jag lade den i /.wine/Program Files/Spotify, så jag la den i /.wine/Spotify och då fungerade det (jag ändrade i launchern också), jag vet inte om det är någon nackdel.. men det fungerar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att sökvägen blev fel i skriptet.

Fel:

/.wine/Program Files/Spotify

Rätt:

"/.wine/Program Files/Spotify"

/.wine/Program\ Files/Spotify

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

vim /usr/bin/spotify

#!/bin/bash exec "wine ~/.wine/Program\ Files/Spotify"

FAQ:

Q: Jag kan inte använda vim, hur gör jag?
A: Lär dig vim, det äger.

Q: Jaha, och hur startar jag Spotify?
A: Kör 'spotify' i terminal/RUN-interface (alt+f2)

Q: Är du helt säker på detta?
A: Nej, är nästan helt säker på att det inte stämmer, men det är inte långt ifrån

Skrivet av Hund:

Skulle tippa på att sökvägen blev fel i skriptet.

Fel:

/.wine/Program Files/Spotify

Rätt:

"/.wine/Program Files/Spotify"

/.wine/Program\ Files/Spotify

Om du vill att det där ska fungera från andra platser än home får du skriva ~/.wine såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

[...]

Om du vill att det där ska fungera från andra platser än home får du skriva ~/.wine såklart

På sena kvällen ska man inte hålla till på forum har jag lärt mig. Lätt att missa saker då.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.