Kan man skicka in sånt här?

Permalänk
Medlem

Kan man skicka in sånt här?

Hej.
Jag har skrivit en en idé till ett spel på ungefär 150 sidor på engelska.
(Nej, jag tänker inte skriva vad det handlar om så fråga inte)

Kan man skicka in idé'n till ett företag?

* Vilket företag skulle ni rekommendera?
* Hur ska jag göra?

Genre: RPG, Open world. Exempel på spel: GTA. Red dead redemption.
Det finns lite inslag av Lord of the rings så jag antar att företaget behöver rättigheter?

Tacksam för svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinnst:

Hej.
Jag har skrivit en en idé till ett spel på ungefär 150 sidor på engelska.
(Nej, jag tänker inte skriva vad det handlar om så fråga inte)

Kan man skicka in idé'n till ett företag?

* Vilket företag skulle ni rekommendera?
* Hur ska jag göra?

Tacksam för svar.

Vi kan inte rekommendera något företag utan att veta din spelidés genre eller vad det handlar om. Skicka in till EA Sports vetja!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Vi kan inte rekommendera något företag utan att veta din spelidés genre eller vad det handlar om. Skicka in till EA Sports vetja!

Tack för ditt svar!
Jag kan väl säga lite smått. Jag slarvade lite när jag skrev tråden:

Genre: RPG, Open world. Exempel på spel: GTA. Red dead redemption.
Det finns lite inslag av Lord of the rings så jag antar att företaget behöver rättigheter?

Tack.

Permalänk
Medlem

Om du vill skicka det åt någon så tror jag du skall skicka in det till någon lite mindre studio, tror det är större chans att dom nappar på en idé än att t.ex EA nappar på den!
Men vad vet jag! Skicka in till en massa företag... googla efter olika spel studios och skicka in det dit, adresser brukar finnas på deras hemsidor!

Ett rockband skickar ju inte sin demo till bara ett skivbolag heller!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinnst:

Tack för ditt svar!
Jag kan väl säga lite smått. Jag slarvade lite när jag skrev tråden:

Genre: RPG, Open world. Exempel på spel: GTA. Red dead redemption.
Det finns lite inslag av Lord of the rings så jag antar att företaget behöver rättigheter?

Tack.

RPG, Open World.

Isåfall: Bethesda Softworks. (Morrowind, Oblivion, Fallout 3 etc)
Eller BioWare (mindre openworld spel men klart bäst i RPG)

Om det är copypasted typ från Lotr så vill nog Tolkiens familj ha pengar.

Och största chansen att nån nappar är ju att tala med mindre företag! Tror nog dom bakom Penumbra skulle kunna knåpa ihop nåt t.ex.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Skulle nog se till att försöka få det datumstämplat originalet innan du skickar omkring det, Typ inlåst på ett bankfack

Gissar på att du har tröttnat på dagens spel, aldrig några nya ideer utan bara samma gamla vanliga dag ut o dag in

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoXxen:

Skulle nog se till att försöka få det datumstämplat originalet innan du skickar omkring det, Typ inlåst på ett bankfack

Gissar på att du har tröttnat på dagens spel, aldrig några nya ideer utan bara samma gamla vanliga dag ut o dag in

Du sa det.
Dock så bryr jag mig inte om creds och pengar utan jag vill bara ha ett bra spel.

Permalänk
Hedersmedlem

kolla på filmen Gentlemen broncos så kan du få se hur de går om man inte skaffar original på manus eller spelidéer i ditt fall.
Rolig film dessutom, lite lik Napoleon dynamite. Inte i samma klass kanske men bra. Samma manusförfattare och director till båda.

Fast, skickar man mail till dem om detta så är det inskickade datumsäkrat, så det läser sig kanske av sig själv...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinnst:

Du sa det.
Dock så bryr jag mig inte om creds och pengar utan jag vill bara ha ett bra spel.

Om du inte är tappad bakom en vagn så kommer du, kanske inte nu, men den dag det blir produktion bittert ångra din inställning.

Skicka en kopia på manuset rekommenderat till dig själv. Sedan öppnar du inte försändelsen.

EA är stöst på att distribuera, och har fantastiska resurser. MEN... de bjuder inte på något och försöker lura dig om det går. Oavestt vilken studio du väljer så granska eventuella kontrakt noga innan du skriver på.

Lycka till.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Det är ingen som kommer att läsa något på 150 sidor. Skriv ihop en sammanfattning på en halv sida som du pitchar med och en sammanfattning på 3-sidor till någon som vill veta mer efter detta. De enda som är intresserade av 150 sidor är de som ska skriva storyn sedan när spelet är beställt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Fråga: "Inslag av Lord of the Rings"?

Har du mixat olika universum eller?
Kommer Aragorn med en sexskjutare och jagar outlaws med stulna bilar i New York?

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som var oseriösa eller inte bidrog till diskussionen.

Permalänk
Testpilot

Vet att filmbolag inte läser manus man skickar in för att inte kunna bli stämda om det råkar likna nått dom redan har under produktion, nån som vet om spelbolag inte kan ha nått liknande?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vet att filmbolag inte läser manus man skickar in för att inte kunna bli stämda om det råkar likna nått dom redan har under produktion, nån som vet om spelbolag inte kan ha nått liknande?

Självklart läser filmbolag manus, hur ska dom annars veta om materialet håller för en film? Av egen erfarenhet så vet jag att, i allafall då det begav sig, så titade EA på vårt material. Det slutade med att de kom över till sverige för att träffa oss det mynnade ut i att vi fick göra... något annat!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag vet att flera företag har sagt att de kastar alla spelförslag i papperskorgen utan att läsa dem. Intellektuella rättigheter vill de behålla själva och speciellt i stämningarnas USA vill de inte riskera att någon hävdar att de tagit sin idé.

Permalänk
Medlem

Neander: så rätt så

Den hårda sanningen är den att ingen kommer vara intresserad av din idé
De har redan folk som arbetar med att ta fram idéer som tjänar grova pengar på det dessutom. De har oftast också 10+ år erfarenhet.

Idéer är gratis och finns i oändligt utbud samt man är oftast inte så speciell som man själv tror. Det är också lätt att skriva något men inte räkna med hur lång tid det tar att göra. Produktionserfarenhet krävs med andra ord. Kom ihåg att en next gen / current gen gubbe av okej kvalite kan ta en månad bara att göra i 3D (då ej inräknat otaliga timmar concept art och diskussioner).

Mitt tips är att du försöker dra ihop ett indieteam o göra ett litet demo på ert spel och sen jaga publishers. Det är nog din enda chans.

Edit. Du kan ju alltid använda några stycken ur dokumentet när du söker som designer på ett spelföretag om det är av intresse.