Permalänk
Medlem

Fiber vs. Koppar i fastighetsnät

Jag vet att det är en gammal diskussion angående om man ska dra fiber eller koppar i fastighetsnätet (dvs till enskilda lägenheter). Men jag tänkte ändå dra en ny tråd med just mina funderingar och vill mer än gärna att de blir bemötta i detalj.

Nackdelarna med fiber är rätt uppenbara tycker jag:

  1. Apparatskåp krävs, vilket ger en större och estetiskt fulare installation även för de som inte är intresserade av att utnyttja uppkopplingen sedan. Det bor trots allt en hel del pensionärer i byggnaden.

  2. Det behöver dras in el till apparatskåpet för att driva CPE/DRG/mediaconverter (alla säger olika ), istället för bara en liten RJ-kontakt, dvs ännu mer kabeldragning inne i lägenheterna.

  3. Kostnaderna är väldigt mycket högre - dubbelt eller flera gånger högre.

  4. Relaterat till ovanstående, dyrare och mer sällsynt expertis krävs för att hålla på med nätet.

  5. Bräckligt, i bemärkelsen att om nån byter lister eller av annan anledning meckar runt kring dragningen så är risken stor att de knäcker fibern - och då får man dra om hela skiten ned till källaren. Om man har trånga slitsar så man tvingats köra med bundlade kablar (flera fibrer i samma kabel) och efter ett tag får slut på tåtar, så kan man i värsta fall behöva ersätta flera lägenheters fibrer för en persons slarv.

  6. CPE/DRG/mediaconverter är en ny, kostsam potentiell felkälla

  7. Fibernätet har en enorm överkapacitet vilket i sig är bra, men man betalar redan idag för något som inte kommer kunna utnyttjas på bra lång tid.

Hur länge dröjer det innan snabbare än gigabitanslutningar börjar säljas till slutkund? Ett antal år? Ok, hur mycket billigare och bättre är utrustning och arbete om dessa år? Särskilt med tanke på att allt då är färdigborrat och kanaliserat efter kopparnätet? Kanske det är så att det faktiskt inte blir dyrare att "stambyta" fastighetsnätet då? Kanske det finns trådlöst i enorma hastigheter vid det laget? Kanske man gått över till multimodfibrer?

Man brukar argumentera för att fibernät är framtidssäkra, och det stämmer kapacitetsmässigt. Men å andra sidan vet jag de som var riktigt tidiga med att installera fiber i andra sammanhang när multimod var populärt. Sedan blev singelmod med glaskärna poppis. Då drog de om. Nu är det mikrofiber i plast. Förut var det snack om att frekvensmultiplexera teve parallellt med datatrafiken, nu är det så gott som helt förkastat och man kör teve över exempelvis IP/RTP istället.

Som en annan person på forumet sade, han sitter på fiber fast med en converter som bara klarar 100 Mbit, medan hans polare som har koppar glatt kör på gigabit. What's wrong with this picture? Visst, det är "bara" att byta converter och utrustningen i källaren för alla boende, vilket i praktiken kostar massor av stålar.

Vad jag försöker säga är att det är väldigt svårt att sia om framtiden. Är det någon idé att bygga något så dyrt utan att veta om det egentligen kommer vara relevant om ett antal år? Särskilt när lösningarna om det antalet år faktiskt är billigare och bättre, och kopparn duger extremt fint fram tills dess?

Just askin' ...

Det ska dock understrykas att visst finns det andra fördelar än kapaciteten med fiber, bland annat att kablaget är så otroligt litet och smidigt och därför ibland kan dras till exempel i telerören vilket bara är att glömma med koppar. Och ja, apparatskåpen kan också vara behändiga att sätta in plintar, switch, nas osv i. Jag tycker dock att folk verkar ignorera alla nackdelarna också.

Permalänk
Medlem

Man kan köra högre hastighet än gigabit även med koppar om det skulle finnas behov av det i framtiden.

Cat6 klarar av 10Gbit för kabellängder upp till 55m alternativt 37m om många kablar är ihopbuntade (mer störningar). Cat6a upp till 100m.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Hedersmedlem

Har egentligen ingen erfarenhet av fiberdragande i lägenheter men spontant tycker jag inte det verkar vara någon större vits med att köra fiber direkt till lägenheterna. Koppar räcker ju jäkligt långt, kan man få tag i CAT6a-kablage till ett bra pris är det ju framtidssäkert väldigt, väldigt långt framöver. Så länge det är fiber fram till själva bostadshuset fungerar ju koppar finfint upp till lägenheterna i min mening.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Exakt. Jag kommer lobba för att få cat6a indraget om det går utan att få jordpotentialproblem. Vilket det inte verkar som att det ska göra, med tanke på att vi har femledare till alla lägenheter osv. Vi har tyvär längre än 37 och till och med längre än 55 meter att täcka för de övre våningarna, så man får vara lite duktig från början med rätt kablage för att nå ända till 10Gbit.

En sak som en installatör påpekade dock, är att det går ju inte en skarp gräns vid exempelvis 100 meter, utan antalet bitfel ökar ju gradvis. Det är okej i de flesta fall för de täcks upp av återsändningar, men realtidsprotokoll såsom används av IPTV börjar få problem när bitfelen blir för många - man får problem med bilden helt enkelt. Det vore såklart trist.

Permalänk
Medlem

Fiber är framtiden. Drar ni det har ni en infrastruktur som räcker i minst 40 år, det ni kan behöva byta är prylarna i ändan.

I Falun drar de fiber till lägenheterna nuförtiden (kanske alltid gjort så?). Direkt från en "central" gräver de en fiberkabel med tillräckligt många fibrer för lägenheterna i huset. Slangar dras från källare till lägenheter där fibern blir blåst upp till lägenheterna. I lägenheterna har de en fiberkonverter med ett par switchportar som de drar cat6 till ett par uttag i lägenheten från.

De slipper aktiv utrustning som kräver kylning och annat i källaren när de gör på detta sättet och kan samla sådant på en plats för området.

Skrivet av eldloppa:

Jag vet att det är en gammal diskussion angående om man ska dra fiber eller koppar i fastighetsnätet (dvs till enskilda lägenheter). Men jag tänkte ändå dra en ny tråd med just mina funderingar och vill mer än gärna att de blir bemötta i detalj.

Nackdelarna med fiber är rätt uppenbara tycker jag:

  1. Apparatskåp krävs, vilket ger en större och estetiskt fulare installation även för de som inte är intresserade av att utnyttja uppkopplingen sedan. Det bor trots allt en hel del pensionärer i byggnaden.

  2. Det behöver dras in el till apparatskåpet för att driva CPE/DRG/mediaconverter (alla säger olika ), istället för bara en liten RJ-kontakt, dvs ännu mer kabeldragning inne i lägenheterna.

  3. Kostnaderna är väldigt mycket högre - dubbelt eller flera gånger högre.

  4. Relaterat till ovanstående, dyrare och mer sällsynt expertis krävs för att hålla på med nätet.

  5. Bräckligt, i bemärkelsen att om nån byter lister eller av annan anledning meckar runt kring dragningen så är risken stor att de knäcker fibern - och då får man dra om hela skiten ned till källaren. Om man har trånga slitsar så man tvingats köra med bundlade kablar (flera fibrer i samma kabel) och efter ett tag får slut på tåtar, så kan man i värsta fall behöva ersätta flera lägenheters fibrer för en persons slarv.

  6. CPE/DRG/mediaconverter är en ny, kostsam potentiell felkälla

  7. Fibernätet har en enorm överkapacitet vilket i sig är bra, men man betalar redan idag för något som inte kommer kunna utnyttjas på bra lång tid.

Hur länge dröjer det innan snabbare än gigabitanslutningar börjar säljas till slutkund? Ett antal år? Ok, hur mycket billigare och bättre är utrustning och arbete om dessa år? Särskilt med tanke på att allt då är färdigborrat och kanaliserat efter kopparnätet? Kanske det är så att det faktiskt inte blir dyrare att "stambyta" fastighetsnätet då? Kanske det finns trådlöst i enorma hastigheter vid det laget? Kanske man gått över till multimodfibrer?

Man brukar argumentera för att fibernät är framtidssäkra, och det stämmer kapacitetsmässigt. Men å andra sidan vet jag de som var riktigt tidiga med att installera fiber i andra sammanhang när multimod var populärt. Sedan blev singelmod med glaskärna poppis. Då drog de om. Nu är det mikrofiber i plast. Förut var det snack om att frekvensmultiplexera teve parallellt med datatrafiken, nu är det så gott som helt förkastat och man kör teve över exempelvis IP/RTP istället.

Som en annan person på forumet sade, han sitter på fiber fast med en converter som bara klarar 100 Mbit, medan hans polare som har koppar glatt kör på gigabit. What's wrong with this picture? Visst, det är "bara" att byta converter och utrustningen i källaren för alla boende, vilket i praktiken kostar massor av stålar.

Vad jag försöker säga är att det är väldigt svårt att sia om framtiden. Är det någon idé att bygga något så dyrt utan att veta om det egentligen kommer vara relevant om ett antal år? Särskilt när lösningarna om det antalet år faktiskt är billigare och bättre, och kopparn duger extremt fint fram tills dess?

Just askin' ...

Det ska dock understrykas att visst finns det andra fördelar än kapaciteten med fiber, bland annat att kablaget är så otroligt litet och smidigt och därför ibland kan dras till exempel i telerören vilket bara är att glömma med koppar. Och ja, apparatskåpen kan också vara behändiga att sätta in plintar, switch, nas osv i. Jag tycker dock att folk verkar ignorera alla nackdelarna också.

1. Vill man erbjuda fler tjänster som digitaltv och iptelefoni över sitt nät så måste kunderna ändå ha en CPE, skillnaden med ditt sätt är att lägenheten är finare när den är tom, men när folk flyttar in i den måste de börja dra kablar själva.
4. Bör inte ett stadsnät eller tex Telia göra allt från att dra kabel och sedan sköta underhållning? Eller hade ni tänkt göra det själva på nåt vänster? Eller är det här bara dina egna privata funderingar?
5. Gör man så jag skrev behöver man bara blåsa ny fiber till lägenheten.
7. Gör man det inte ordentligt från början blir det dyrt i längden.

Varför skulle man gå tillbaka till multimode?

Det finns även tekniker med möjligheter för att köra tv på en annan frekvens, kallas PON-nät, blir allt populärare. Även här dras det fiber direkt till lägenheten och det eliminerar all aktiv utrustning mellan, man har bara passiva fiber-splitters.

Mikrofiber i plast?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Fiber är framtiden. Drar ni det har ni en infrastruktur som räcker i minst 40 år, det ni kan behöva byta är prylarna i ändan.

Visst, men även det till kännbar kostnad. Aktiva utrustningen i källaren kostar runt tio gånger mer för fiber än för koppar idag, plus att för oss blir det 72 st DRG som skall bytas.

Skrivet av maniak:

I Falun drar de fiber till lägenheterna nuförtiden (kanske alltid gjort så?). Direkt från en "central" gräver de en fiberkabel med tillräckligt många fibrer för lägenheterna i huset. Slangar dras från källare till lägenheter där fibern blir blåst upp till lägenheterna. I lägenheterna har de en fiberkonverter med ett par switchportar som de drar cat6 till ett par uttag i lägenheten från.

De slipper aktiv utrustning som kräver kylning och annat i källaren när de gör på detta sättet och kan samla sådant på en plats för området.

För det första återstår det att se om blåsfiber blir behändigt alls hos oss. Det är ett gammalt betonghus.

För det andra är lösningen med fiberbunt från stam inte ens en möjlighet här såvitt jag kunnat utröna; det blir en fiber eller ett par, som dras till källaren. Sedan får utrustningen hos oss lösa fördelningsfrågan.

Skrivet av maniak:

1. Vill man erbjuda fler tjänster som digitaltv och iptelefoni över sitt nät så måste kunderna ändå ha en CPE, skillnaden med ditt sätt är att lägenheten är finare när den är tom, men när folk flyttar in i den måste de börja dra kablar själva.

Visst brukar det vara så. Det är trist att det ska behöva vara så för många leveransmetoder. Jag vet iaf att när jag själv skaffar telefoni ska jag försöka se till att det blir något rent SIP-baserat så man inte måste ha CPE just ytterst eller liknande dumheter, utan att det bara blir en dosa som vilken annan klient som helst på nätverket. Tevegrejen verkar man inte komma ifrån, vilket är ett jäkla mörker, särskilt om splittningen sker borta vid hallen där det hela kommer in i vårt fall ... då måste man väl antingen ha en sådan där 2-till-1-splitter eller dra dubbla kablar ända bort till vardagsrummet bara för att teveskrället måste gå separat. Eller?

Skrivet av maniak:

4. Bör inte ett stadsnät eller tex Telia göra allt från att dra kabel och sedan sköta underhållning? Eller hade ni tänkt göra det själva på nåt vänster? Eller är det här bara dina egna privata funderingar?

Det är bara privata funderingar. Som du säger, i vilket fall så kommer man ju ha ett underhållsavtal med någon som tar hand om problem när de uppstår. Men det kommer kosta.

Skrivet av maniak:

5. Gör man så jag skrev behöver man bara blåsa ny fiber till lägenheten.

Japp, vi ska se om just blåsfiber är behändigt att dra in hos oss. Det vore såklart skönt.

Skrivet av maniak:

7. Gör man det inte ordentligt från början blir det dyrt i längden.

Kanske. Det kommer väl en dag att bli ett byte antar jag, men kärnfrågan är om det inte är bättre att byta till något tidsenligt när den tiden kommer. Som jag skrev längre ned i inlägget så är frågan om det inte är grymt mycket billigare då med utrustning, och man är mer säker på att det då är med den teknik som är i skriket för stunden. Grejer tenderar att bli billigare med tiden.

Skrivet av maniak:

Varför skulle man gå tillbaka till multimode?

Ingen aning Vad jag menar är att sådana teknikskiften gjorts förr, och skulle kunna göra det igen.

Skrivet av maniak:

Det finns även tekniker med möjligheter för att köra tv på en annan frekvens, kallas PON-nät, blir allt populärare. Även här dras det fiber direkt till lägenheten och det eliminerar all aktiv utrustning mellan, man har bara passiva fiber-splitters.

Undrar om du menar samma sak som jag pratade om i inlägget, med frekvensmultiplexerad teve. Hur som helst måste det ändå till aktiv utrustning - teveboxen, och mediaconverter för dataanslutningen. De blir bara uppdelade, och jag antar att boxen blir dyrare?

Skrivet av maniak:

Mikrofiber i plast?

Yeah, jag är dålig på terminologin, vad jag menar är att de ofta drar de där riktigt tunna (2.8mm?) fiberkablarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldloppa:

Visst, men även det till kännbar kostnad. Aktiva utrustningen i källaren kostar runt tio gånger mer för fiber än för koppar idag, plus att för oss blir det 72 st DRG som skall bytas.

För det första återstår det att se om blåsfiber blir behändigt alls hos oss. Det är ett gammalt betonghus.

För det andra är lösningen med fiberbunt från stam inte ens en möjlighet här såvitt jag kunnat utröna; det blir en fiber eller ett par, som dras till källaren. Sedan får utrustningen hos oss lösa fördelningsfrågan.

Ska ett stadsnät komma dit och dra fiber vill de nog göra på sitt sätt ändå, de har nog sina rutiner på hur de drar fiber. Men visst kan ni kanske få det lite på ert sätt, om ni nu vill eftersom de troligen kan bättre.

Skrivet av eldloppa:

Visst brukar det vara så. Det är trist att det ska behöva vara så för många leveransmetoder. Jag vet iaf att när jag själv skaffar telefoni ska jag försöka se till att det blir något rent SIP-baserat så man inte måste ha CPE just ytterst eller liknande dumheter, utan att det bara blir en dosa som vilken annan klient som helst på nätverket. Tevegrejen verkar man inte komma ifrån, vilket är ett jäkla mörker, särskilt om splittningen sker borta vid hallen där det hela kommer in i vårt fall ... då måste man väl antingen ha en sådan där 2-till-1-splitter eller dra dubbla kablar ända bort till vardagsrummet bara för att teveskrället måste gå separat. Eller?

Telia och troligen en hel del stadsnät kör internet på ett vlan, tv på ett annat och telefoni på ett tredje. För att dela upp dessa krävs det en CPE från dem, och vill man dra både internet och tv till vardagsrummet behöver man 2 kablar dit (eller sätta CPEn där då).

Skrivet av eldloppa:

Ingen aning Vad jag menar är att sådana teknikskiften gjorts förr, och skulle kunna göra det igen.

Nja, förlägger man en bra singlemodefiber idag kommer den att klara sig bra länge. Den har inte direkt förändrats så mycket sen den kom till för en ~40 år sen.

Skrivet av eldloppa:

Undrar om du menar samma sak som jag pratade om i inlägget, med frekvensmultiplexerad teve. Hur som helst måste det ändå till aktiv utrustning - teveboxen, och mediaconverter för dataanslutningen. De blir bara uppdelade, och jag antar att boxen blir dyrare?

Om CPEn är dyrare eller billigare vet jag ej, men på det stora hela är PON ganska kostnadseffektivt. Man kastar ut hela access och distribution-nätet och ersätter det med PON-chassi och passiva fibersplitters. Man sparar in en hel del på inköp av hårdvara, strömförsörjning och kylning av den.
CPEn som jag tittade på hade vanligt antennuttag, vad de nu kallas. Det var dock en ganska värdelös pryl rent allmänt, så korkat gjord bara.

Skrivet av eldloppa:

Yeah, jag är dålig på terminologin, vad jag menar är att de ofta drar de där riktigt tunna (2.8mm?) fiberkablarna.

Troligen "vanlig" singlemodefiber du syftar på, även de har glaskärna.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

OK, läste på lite om PON och det har ju sina nackdelar också. Mycket intressant lösning dock. Brute force så det skriker om det Men har man kapaciteten så ...

Allt detta snack får mig att längta tills nästa installatör kommer på besök på fredag. De ska kolla upp möjligheterna med just blåsfiber, och även om det är möjligt att dra via kabeltevekanalisationen. Men där får man väl istället problem med att de typiskt inte är dragna som stjärnnät antar jag.

Permalänk

Om 15 år används kopparn endast till fastighetstjänster

Som representant i allmännyttan och dess byggande av fastighetsnät, dessutom i styrelsen för en nyligen friköpt bostadsrättförening tänkte jag förklara i all enkelhet varför allmännyttan valde att bygga med fiber. Alla i min förening får denna information på detta sätt, så att jag slipper svara alla 100 tals som ställer samma frågor.

Det finns två typer av fiber, blåsfiber och fast fiberkabel Alltifrån singelfiber till 48 fiber i standard. Normalt väljer vi blåsfiber vilket är 25 % dyrare än fiberkabel. Först måste ett rör byggas till varje lägenhet sedan blåser installatören upp en eller två fiber till varje lägenhet.

Hela idén med fiber är att samla ihop alla switchar till ett enda utrymme och då blir det mycket billigare än att ha många ställen med utrustning, vilket blir fallet med kopparnät. Kopparnät (Kat 6 o 7) klarar 10 GB överföring ca 90 m, längre fram kommer man tvingas att ha kortare avstånd om man fortfarande vill köra med kopparnät och då blir det fler utrymmen med switchar och usel ekonomi, men det går.

I vår grannkommun har de valt att bygga med koppar då de vill kunna tjäna tillräckligt med pengar på nätet, innan de tvingas till att bygga fibernät. Deras kalkyl är att bygga blåsfiber eller fiberkabel om 10-12 år. Livslängden för fiber anses i många kretsar vara ca 80 - 100 år. Dagens plast fiber har samma kapacitet som koppar och används bara som lägenhetsnät, kommande plastfiber för GB blir inte billigare men enklare att installera, kommer inte att fungera som fastighetsnät.

Rent affärsmässigt har vi valt att skriva av fibern på 25 år (i vissa byggnationer även upp till 40 år), koppar kan bara skrivas av under 6-10 år, sämre affär rent bokföringsmässigt.

En konverter är ett måste och i bland ett probleml, Idag så är konvertrarna "smartare" de har en egen adress som gör så att operatören kan kommunicera med den och på så sätt minska antalet serviceärenden orsakade av handhavandefel. Vi har även valt teknikskåp och är riktigt bra för då kan hushållet gömma konverter, telefoniboxen, extra switch, routern, patchpanel och 4 nätuttag. Utan skåpet hade det varit rätt fult i hallen. Så även om skåpet saknar skönhet, hade alternativet varit sämre.

Frågar jag de operatörer vi har avtal med (vi har avtal med 3 st kommunikationsoperatörer, med olika kvalitetsnivåer på leveranser av tjänsterna). Då får jag ofta lite olika svar, en av dem svarade "Vi föredrar att leverera på koppar för våra kopparswitchar kostar bara 3000 kr, medan en fiberswitch kostar 25 000 kr. I kopparnäten får vi alltså bättre marginal. Men du som fastighetsägare, om du inte skall avyttra din fastighet inom kort skall givetvis bygga med fiber då det är billigast i längden" Så det är bra för ena parten, hur man än vrider på det.

Vi startade de första nätet för nästan 10 år sedan, vårt mål är att insattlerat samtliga hushåll innan 2012. Hitintills har vi haft mindre än 10 kapade fiberkablar i fastigheter orsakade av vandaler, alla brott har lagats på plats utan omdragningar.

De konvertar, DRG, CPE, O/e omvandlare vi har i våra nät är Packet Front, Raycore, Inteno och i vissa fall CTS. Det är bara Raycore som inte är övervakningsbar.

Våra KO är Telia, Open Net och Zitius

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar. Innan jag börjar replikera, låter det som att du är en kandidat att kika in på min andra tråd, http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... Jag är egentligen extra intresserad av skillnaden i upplevd kvalitet mellan Zitius och OpenNet, men även Telia.

Det du säger om låg "rejäl" felfrekvens på fiber och CPE är glädjande. Det minskar min oro markan för den faktorn.

Vi har en enda huskropp där vi med lätthet kommer under 90 meter dragning för de allra längsta sträckorna, så en del av de nackdelar du nämner med koppar finns inte i vårt specifika fall. Och där kommer man lite till den springande punkten - 10 Gbit är fruktansvärt, fruktansvärt snabbt. Och jag har svårt att se att det inte ska fortsätta upplevas som det under avskrivningstiden, även om man som sagt ska vara försiktig med att sia om framtiden.

Jag tror jag vet exakt vem som du talat med som sade det där om marginalen på switcharna

Intressant med övervakning av lägenhetsutrustningen; undrar om de följer nån gemensam standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldloppa:

Tack för ditt svar. Innan jag börjar replikera, låter det som att du är en kandidat att kika in på min andra tråd, http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... Jag är egentligen extra intresserad av skillnaden i upplevd kvalitet mellan Zitius och OpenNet, men även Telia.

Det du säger om låg "rejäl" felfrekvens på fiber och CPE är glädjande. Det minskar min oro markan för den faktorn.

Vi har en enda huskropp där vi med lätthet kommer under 90 meter dragning för de allra längsta sträckorna, så en del av de nackdelar du nämner med koppar finns inte i vårt specifika fall. Och där kommer man lite till den springande punkten - 10 Gbit är fruktansvärt, fruktansvärt snabbt. Och jag har svårt att se att det inte ska fortsätta upplevas som det under avskrivningstiden, även om man som sagt ska vara försiktig med att sia om framtiden.

Jag tror jag vet exakt vem som du talat med som sade det där om marginalen på switcharna

Intressant med övervakning av lägenhetsutrustningen; undrar om de följer nån gemensam standard.

De jag pysslat med har varit olika iaf. 3com kör med ett eget grafiskt gränssnitt som man måste använda. Allied telesys (tror jag) körde med CLI via telnet, var dock lite annorlunda mot ett riktigt CLI som Cisco och andra har i sina switchar/routrar.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av eldloppa:

Intressant med övervakning av lägenhetsutrustningen; undrar om de följer nån gemensam standard.

PacketFront kör med sin egen variant, BBE/SME, vilket är väldigt enkelt och intiutivt men inget för er som "slutkund". Det har snarare med operatören ni kopplar er mot att göra. Tex OpenNet (med många andra) har PF's produkter i nätet.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det är tänkt för operatörssidan, och skulle inte förvånas om manageringen över huvud taget bara går att nå från WAN-sidan. Jag undrade enbart för att jag är nyfiken på hur det hänger ihop för operatörerna. Exempelvis om man får för sig en dag att byta kommunikationsoperatör, om den nya då blir helt förvirrad för de inte klarar att managera utrustningen man redan har.

Permalänk
Medlem

Om du byter KO så kommer dom troligtvis sätta ny utrustning hos er. Har ni köpt/skall köpa access switchen eller?

Skrivet av eldloppa:

Jag förstår att det är tänkt för operatörssidan, och skulle inte förvånas om manageringen över huvud taget bara går att nå från WAN-sidan. Jag undrade enbart för att jag är nyfiken på hur det hänger ihop för operatörerna. Exempelvis om man får för sig en dag att byta kommunikationsoperatör, om den nya då blir helt förvirrad för de inte klarar att managera utrustningen man redan har.

Permalänk
Medlem

Det är inget inköpt än, upphandlingen pågår fortfarande. Drakarna (gissa vilken särskilt, börjar på T ...) är skitsega på att svara. Men i vilket fall verkar det som att det blir KO eller vanlig operatör (beroende på om man kör öppet eller ej) som äger aktiva utrustningen i källaren. Jag tar för givet att vi äger gatewayerna i lägenheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldloppa:

Det är inget inköpt än, upphandlingen pågår fortfarande. Drakarna (gissa vilken särskilt, börjar på T ...) är skitsega på att svara. Men i vilket fall verkar det som att det blir KO eller vanlig operatör (beroende på om man kör öppet eller ej) som äger aktiva utrustningen i källaren. Jag tar för givet att vi äger gatewayerna i lägenheterna.

Nja, de kommer nog äga CPEn också. Ni kommer inte ha nån kontroll över dem ändå, de vill inte massa dumma kunder som orsakar problem.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Konverter problematiken DRG/CPE/OE

Sitter själv och upphandlar KO till vår Brf och i samtal med KO:n så är det rätt tydligt från ett håll att Brf skall äga konvertern i startögonblicket, sedan med tiden kan mycket medlemmen själv äga konvertern under förutsättning att KO tillhandahåller funktionsspecifikation. Skälet är rätt givet, svårt att komma in i lägenhet om man saknar centralnyckel.

Zitius rekommenderar Inteno, CTS (klara för GB)
Open Net Packet Front (deras klara GB konverter kommer efter sommaren), Raycore (ej GB)
Itux har inte svarat
Via Europa använder alla inkl Planet, Orexix
Telia Inteno

En av operatörerna säger bestämt att "visst i själva kopparnätet blir det i princip aldrig fel, i fibern händer det saker men inte ofta. Fördelen är att går det att se konvertern så kan vi också hjälpa till med felavhjälpning utan att skicka servicepersonal"

Permalänk
Medlem

Nu har det visat sig att Stokab vill ha ELVA GÅNGER mer betalt för stamnätsanslutning än vad Skanova tar. Zitius går inte i Skanovas nät. Så där föll de bort... o_O

Permalänk
Medlem

För ingrävning eller månadshyra?

Skrivet av eldloppa:

Nu har det visat sig att Stokab vill ha ELVA GÅNGER mer betalt för stamnätsanslutning än vad Skanova tar. Zitius går inte i Skanovas nät. Så där föll de bort... o_O

Permalänk
Medlem

För ingrävning. Månadshyran är istället något högre från Skanova.

Permalänk

Koll på KO

Skrivet av eldloppa:

Tack för ditt svar. Innan jag börjar replikera, låter det som att du är en kandidat att kika in på min andra tråd, http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-... Jag är egentligen extra intresserad av skillnaden i upplevd kvalitet mellan Zitius och OpenNet, men även Telia.

Det du säger om låg "rejäl" felfrekvens på fiber och CPE är glädjande. Det minskar min oro markan för den faktorn.

Vi har en enda huskropp där vi med lätthet kommer under 90 meter dragning för de allra längsta sträckorna, så en del av de nackdelar du nämner med koppar finns inte i vårt specifika fall. Och där kommer man lite till den springande punkten - 10 Gbit är fruktansvärt, fruktansvärt snabbt. Och jag har svårt att se att det inte ska fortsätta upplevas som det under avskrivningstiden, även om man som sagt ska vara försiktig med att sia om framtiden.

Jag tror jag vet exakt vem som du talat med som sade det där om marginalen på switcharna

Intressant med övervakning av lägenhetsutrustningen; undrar om de följer nån gemensam standard.

Vill du veta vem av KO som Allmännyttan tycker är bäst, skall du prata med Maria eller Mickael på Svenska Bostäders Bredbandsavdelning. De brukar formulera sig utifrån ordning och vem som har ordning på leveranser.

Permalänk

Har haft möten med installatörer och inser varför Kat6A inte är ett alternativ till fiber, tjockleken avgör givetvis. Upp till lägenheten är det okay men sedan som lägenhetsnät är det omöjligt såvida det inte är en etta, vid flera rum blir det rätt tjockt med kabel. Kari från Kringdata visade varför och hur rätt nät bör byggas. Fiber Vo2 upp till lgh och sedan kat6 som lägenhetsnät, inteno konverter eller CTS är hans förslag. Har även mött Nätverksbolaget, Xred, Cabeling men dessa företag passerade inte refrensgenomgången. Kari verkar vara kompetent men lite dyr

Permalänk
Medlem

Kari är synnerligen dyr. Frågan är om det uppväger i kvalitet. Svenska Datanätverket gav en avsevärt mycket bättre offert, och de verkar ju, som du säger, ha i princip lika bra referenser.

Vad jag förstått finns det (enligt Teamteknik som besökte oss igår) slim-varianter av olika cat6-varianter som är lite mer lättdragna när man är trängd, exempelvis kan de ofta dras i gamla telerör av den sort som vårt betonghus har. Men i vilket fall så tror inte jag heller på 6A som lägenhetsnät ändå, utan där får det bli gammal hederlig cat6.

Sedan FINNS det ju faktiskt cat7 också att tillgå idag ... även om det inte verkar vara en färdig standard. Undrar om man kan dra fastighetsnätet med det, för att därmed kunna skrämma upp kopparn i 10 Gbit i framtiden och köpa ett antal års marginal till.

Permalänk

Lade visserligen in detta på Ko länken, men jag lägger det här också då det är relevant. Kat 7 är en färdig standard från 2002 med Tellus kontakter/Simone och inte alls Rj45 vilket gör att en övergång till Kat 6 änå blir nödvändig i lägenhet, oerhört dyrt blir det också och ingen installatör tänker tanken att installera Kat7.

Vi har ägnat tid till att träffa installatörer av olika storlekar, vad vi konstaterat är att många använder sig av arbetskraft från andra Europeiska länder. De betalar skatt i t.ex Polen, Estland eller annat låglöneland och så jobbar de I Sverige, arbetsgivaren tar betalt för logi och kost så det blir inte mycket kvar för den som jobbar när de väl kommer hem. Gästarbetare är säkerligen inte sämre än inhemska, vi är bara lite oroliga för kvaliteten, olyckliga installatörer är sällan effektiva och ansvarsfulla i sitt arbete, men innan vi vet hämtar vi in referenser. Vi har ett krav att de som skall installera hos oss och få tillgång till bostäder, synligt ID, kunna göra sig förstådda på Svenska, F skatt sedel och ha försäkringar.

Kringdata verkar ha problem och känns som svajiga, inga klara besked när man pratar med Mora. Kari har tydligen hoppat av och är på väg till annan arbetsgivare, Kari var jättebra och jag hoppas han kommer till någon som hör av sig till oss för visserligen var de hopplöst dyra, men med rätt folk omkring sig blir Kari bra.
Kringdata jobbade mycket med Open Net men Kari rekommenderar Zitius

Svenska Datanätverket (SVDN), Inga snygga offerter men nog så duktiga. SVDN har många stora och små referenser, framhäver Zitius som sin samarbetspartner. Installerar Hässelbyhem och några Brf:er i Stockholm. 10-15 anställda. Ligger i mittenspann med offer, men känns som nummer ett i trovärdighet

Access Gate, ett relativt gammalt företag som varit med i 10 år och som gjort många installationer åt allmännyttan i Stockholm och Göteborg, vid koll med deras referenser så är det både ris och ros. De är billiga och använder mycket utländsk arbetskraft. Ligger i mittenspannet med offert, rekommenderar alla operatörer som lika bra

Nätverksbolaget, Vill ha 50% i förskott och är 40% billigare än alla andra, känns lite si och så och märkligt att de aldrig svarar i telefon men ringer ofta upp. Inga klara referenser och man kliar sig i huve hur det kan komma sig att de är så oerhört billiga? Upplysning på bolaget markerar otillåtna lån till ägare och man anar vad förskottet skall vara till. Inget svar om anställdas hemvist. Rekommenderar Open Net

X Red- Avhopp från Relacom men känns lika seriösa som Nätverksbolaget, använder alla möjliga installatörer enligt de referenser vi ringt, inget klart ledarskap och otydlig offert. Rekommenderar Open Net som de har gott samarbete med.

TMK. Rekommenderar starkt att bygga med koppar och gärna Kat 5E i lägenhetsnät för att spara pengar, har rykte om sig att vara snabba och billiga. Lite si och så i kvalitet, hyggliga garantier och jobbar tätt med Own IT. Lägre spannet i pris och utländskt arbetskraft.

Storstadens Entrepenad, Ägs av Dellcron och utvecklar egna förläggningmetoder. De känns rätt bra, har inte lämnat in offert ännu och har många referenser och samarbetar med Zitius i Villasatsningar men verkar inte ha någon större erfarenhet av Brf:er, arbetskraft från forna Jugoslavien

Eltel, Störst i branchen och mest van att någon stor aktör ringer och beställer. Elefant i glasbutik och inget vidare sätt att hantera mindre Brf:er. Tvivlar på att offert kommer rekommenderar Open Net, Zitius, Via Europa, Itux = Helgardering. Hyr in arbetskraft från vem som helst

CLS Installation, Gedigen referenslista och jobbar till 90% med Tele2. Allmännt omtyckt men svår att få tag i, levererar analog TV till de som önskar. Koppar frälst men fiber går också bra. Föredrar att rekommendera Tele2, Bredbandsbolaget och Zitius. Hyr in arbetskraft från vem som helst.

Vi nöjer oss med detta underlag och kommer att välja ut någon, någon som kan kommentera?

Permalänk
Medlem

Tack för påpekandet om cat7, intressant. Ska kolla upp det.

Angående installatörer så svarade jag i andra tråden.

Permalänk
Medlem

Nu har Kari bytt! Sitter tydligen i Solnatrakten nu, kan för mitt liv inte komma ihåg vad nya arbetsgivaren heter dock ... Minnet är bra men kort. Förväntar mig en ny offert snart dock (han ringde igår) så då lär jag väl få veta. Han kanske ringer dig också.

Permalänk
Medlem

Om någon fortfarande är intresserad av grundfrågan (koppar vs fiber), så har vi nu fått två riktigt fina offerter på fastighetsnät. Vi har valt att dra cat6a (som kommer klara 10 Gbit på de kabellängder det handlar om i vårt fall) och även tomma blåsfiberrör parallellt med dessa. Så vi kommer alltså ha en kopparlösning som sannolikt kommer räcka i decennier som den är, och när den inte längre gör det så kommer det vara tokbilligt och enkelt att bara blåsa upp fibrer i befintliga rören till varje lägenhet. Jag tror det blir bra det här!

Och ett tips till er som sitter och tittar på cat6a: se för allt i världen till att inte installatören snikar och drar upp oskärmat! Dra dubbelskärmat S/STP när ni ändå håller på. Inne i lägenhetsnäten kan man dra oskärmat för att få tunnare och finare installation, men fastighetsnätet är ändå infrastruktur.

Permalänk

Varit på semester men har återvänt och läst med behag, visst kan man ha oskärmat inne i lägenheten fast då är väl kat 5E lika gott. Själva grejen var väl att kvalitetenblev så mycket bättre om olika boxar med olika krav kan köra utan att de stör varandra och det var därför det var viktigt med skärmat även som lägenhetsnät. Skall ringa till Kari och Svenska datanätverket för åsikter.

Jättebra att dra upp tomrör och få allt på plats redan nu, Sören på Zitius var rätt tydlig med föträffligheten av att se till att allt är klart direkt, att vi skulle kunna få en bra chans till att kunna aktivera samtliga hushåll mer eller mindre dag 1 och på så sätt kunna nyttaja nätet maximalt. Jag håller nog med om att får vi hög anslutning så kommer vi att kunna använda oss av många fastighetsttjänster och andra tjänster som vi boende kan nyttja utan kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seven O Nine:

Har haft möten med installatörer och inser varför Kat6A inte är ett alternativ till fiber, tjockleken avgör givetvis. Upp till lägenheten är det okay men sedan som lägenhetsnät är det omöjligt såvida det inte är en etta, vid flera rum blir det rätt tjockt med kabel. Kari från Kringdata visade varför och hur rätt nät bör byggas. Fiber Vo2 upp till lgh och sedan kat6 som lägenhetsnät, inteno konverter eller CTS är hans förslag. Har även mött Nätverksbolaget, Xred, Cabeling men dessa företag passerade inte refrensgenomgången. Kari verkar vara kompetent men lite dyr

Du vet väl att ett av de företag du nämner här byggde en del fastighetsnät och lägenhets nät åt svenska bostäder(itbo) Och fick väldigt bra referenser

Permalänk

Byggde åt Svenska Bostäder

Skrivet av Yzzerman:

Du vet väl att ett av de företag du nämner här byggde en del fastighetsnät och lägenhets nät åt svenska bostäder(itbo) Och fick väldigt bra referenser

Jovisst vet jag det, jag var själv med och valde ut olika installatörer som Relacom, Eltel Networks (dessa finns kvar även om de decimerats), Xred har lagts ned om jag är rätt underättad, Cabeling gick i konkurs i höstas, Nätverksbolaget har ingen vidare upplysning. Vi har även testat andra av de mindre aktörer och vår erfarenhet är att vid stora installationer, då är de stora bäst. Vid mindre installationer under 500 så är de med flexiblare tänk att föredra. I allmännyttan har vi inte testat Ktec, Svenska Datanätverket, Culinant, Storstadens Entrepenad, Kringdata eller CLS.