Permalänk

server dist

Hej, jag ska lägga upp en linux server men vet inte riktigt vilken dist man ska välja mellan.

Försöker hitta något som är resurssnålt och inte tar allt för mycket prestanda och är någorlunda säker.
Dessa roller ska jag installera: LEMP stack, samba, ftp och rtorrent efterhand så dunkar jag in en DNS server.

Har kollat runt lite på Ubuntu server, CentOS samt Debian, men tänkte höra med några som är kunniga i detta område.

Permalänk
Medlem

Jag kör ungefär det på en debian server. Med lite trix för säkerheten fungerar allt perfekt. Har 260 dagars uptime i nuläget

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

jag kör ubuntu server på flera maskiner o det fungerar finfint. Gillar det med fasta release cykler, debian kan man ju få vänta år på om man har otur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

jag kör ubuntu server på flera maskiner o det fungerar finfint. Gillar det med fasta release cykler, debian kan man ju få vänta år på om man har otur...

December udda år görs det en "freeze", sen släpps det när det är färdigt, om jag har förstått det rätt. Sen finns det väl ingen större nytta med nyare dist på en server om allt redan funkar bra, hellre stabilt. Visst att Ubuntu LTS finns, men det är ju precis som namnet antyder att det är längre support, någon bättre stabilitet än en standardrelease verkar det inte vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan inget annat en att rekommendera CentOS. Det är RedHat Enterprise Linux fast gratis och ingen RedHat Copyright så som loggor och liknande.
Det är otroligt stabilt och har också mycket bra stöd. igår släpptes 5.5 av det. Kör det på alla mina servrar.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem

Som andra säger, kör på Debian eller CentOS. Personligen gillar jag Debian.

Permalänk
Medlem

openSUSE är väldigt najs också, speciellt eftersom du kan anpassa det väldigt mycket med hjälp av SUSE Studio

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Debian får min röst.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

CentOS är den enda av dessa distributioner som nämnts som är seriöst inriktad på enterprise-miljö, men det förekommer självklart andra distros där ute som fungerar kanonbra.

Men jag lägger min röst på CentOS ändå mest för att det är RHEL-kompatibelt, du har tillgång till verktyg som spacewalk och du får kunskap av den mest utbredda server-distron där ute (RHEL).

Permalänk

Jag tycker Debian.

Permalänk
Medlem

Jag kör Ubuntu Server Edition LTS som min standarddist till både privata och större kommersiella installationer.
Innan dess var det Debian och innan dess RedHat. Många av de maskiner som jag installerade RedHat (7.2) rullar på fint än idag.

Permalänk

Måste det vara en linux? Annars är ju FreeBSD eller OpenBSD _väldigt_ starka och säkra serverOS.

Har två FreeBSD burkar, en som brandvägg och en som server. De hade utan problem haft 2-3 års uptime om det inte vore för att jag startat om dem, vid hårdvaruändringar.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på CentOS. Riktigt stabilit, har kört flertalet servrar på det OSet i många år utan några problem. Utöver detta så finns det ett mycket bra hårdvarustöd just pga. att det mer eller mindre är Redhat.