Radeon HD 4890, vrf blev skärmen grå?

Permalänk

Radeon HD 4890, vrf blev skärmen grå?

Hejsan, jag har klockat mitt Powercolor Radeon HD 4890 till 915 MHz, och i FurMark xtreme burning mode så kommer det upp i 74-76 grader vilket inte är så mycket? Det ska ju klara 100 grader? Men när jag startade Age of Conan som är ganska krävande och efter 5 min så blev skärmen grå och jag fick starta om datorn? Är det ett grafikkortsproblem? Men varför? Det kan ju inte ha blivit 110 grader :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaparompa:

Hejsan, jag har klockat mitt Powercolor Radeon HD 4890 till 915 MHz, och i FurMark xtreme burning mode så kommer det upp i 74-76 grader vilket inte är så mycket? Det ska ju klara 100 grader? Men när jag startade Age of Conan som är ganska krävande och efter 5 min så blev skärmen grå och jag fick starta om datorn? Är det ett grafikkortsproblem? Men varför? Det kan ju inte ha blivit 110 grader :S

behöver inte bli 110 grader för att grafikkortet ska crasha , räcker med att klocken var ostabil.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

På vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Har för mig att OCCT har ett bra stabilitets-test för GPU-klockning!?

Permalänk

Okej ska använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaparompa:

På vilket sätt?

helt enkelt att frekvensen var för hög , och det blev en massa fel i age of conan pga det.

hur länge körde du furmark?

vet du att age of conan fungerar felfritt på din dator sedan innan föresten?

prova med lite lägre överklockning och se om det funkar annars.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av tompaparompa:

På vilket sätt?

Detta har delvis sin grund i att den högre klockfrekvensen ger GPUns transistorer mindre tid att ändra spänningen mellan 0 och 1. När ändringen misslyckas finns risk för fel i läsning, skrivning och beräkningar. Detta kan avhjälpas genom att öka spänningen.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Hur ökar jag graffe kortets spänning?

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

helt enkelt att frekvensen var för hög , och det blev en massa fel i age of conan pga det.

hur länge körde du furmark?

vet du att age of conan fungerar felfritt på din dator sedan innan föresten?

prova med lite lägre överklockning och se om det funkar annars.

När jag klockade till 890 MHz så funkade det fin fint, men vill ju ha mer prestanda! Och furmark gjorde jag i 30 min, och håller på med OCCT atm och får ofta felet "grafikdrivrutinen har slutat svara och har återställts" vafasen menas med det?

(kortet ligger på 920 MHz nu när jag gör OCCT å hittils funkar det förutom det där grafikkortsdrivrutin felet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompaparompa:

När jag klockade till 890 MHz så funkade det fin fint, men vill ju ha mer prestanda! Och furmark gjorde jag i 30 min, och håller på med OCCT atm och får ofta felet "grafikdrivrutinen har slutat svara och har återställts" vafasen menas med det?

(kortet ligger på 920 MHz nu när jag gör OCCT å hittils funkar det förutom det där grafikkortsdrivrutin felet)

Vad har du för grafik-kort? Minns jag rätt måste man flasha om bios på bl a XFX för att kunna ändra spänningen.

Furmark bör köras i över en timme för att man skall vara säker på att allt är korrekt

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Detta har delvis sin grund i att den högre klockfrekvensen ger GPUns transistorer mindre tid att ändra spänningen mellan 0 och 1. När ändringen misslyckas finns risk för fel i läsning, skrivning och beräkningar. Detta kan avhjälpas genom att öka spänningen.

Vet att det är så med processorn men är det en annan spänning jag ökar med grafikkortet?

Permalänk

Har haft på FurMark nu i en timme med 935 MHz på kortet å det funkar perfekt, det ligger runt 78-80 grader och ingen krash, har jag lyckats med klockningen då eller?

Permalänk

Snälla svara om det är en bra / stabil överklockning?

Permalänk
Skrivet av tompaparompa:

Har haft på FurMark nu i en timme med 935 MHz på kortet å det funkar perfekt, det ligger runt 78-80 grader och ingen krash, har jag lyckats med klockningen då eller?

Ser ut att du har en stabil klock där, gratz

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Fint! Då ska jag ladda ner Crysis demo å se om den pallar det Tack för svaret!!!

Permalänk

Vågar inte fippla med processorn eftersom jag inte har köpt nån kylare utan kör med stock kylaren och i idle ligger den på typ 38-40 grader

Permalänk
Medlem

Furmark klarar mycket högre klockar än spel, det är helt värdelöst för att testa stabilitet, bara bra för att testa värme - men då är OCCT bättre. Testa dina klockar i AoC om du inte har något värre (läs: Crysis Warhead), om det kraschar på 925Mhz så är 890 som du sa hade fungerat förmodligen ditt korts gräns eller åtminstone så nära så du inte märker någon skillnad om du höjer mer.

Om du absolut vill krama ur mer kräm ur kortet så måste du höja spänningen på kortet. Detta gör du lättast med MSI Afterburner, där du måste editera en .ini-fil för att låsa upp spänningskontroll på ditt PowerColor-kort. Hur du gör det står här: http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/876692-faq-overklockning-av-grafikkort/index2.html

4890 borde klara en spänning på 1.4v utan att överhettas (standard 1.312), och då är inte 1000Mhz på kärnan alls omöjligt - men ta det varligt på vägen dit så du inte tar sönder något.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk

Okej men asså, när jag ska spara min msiafterburner.cfg fil så står det: "Please check whether this file is opened in another program" och kan alltså inte spara :S

Permalänk
Skrivet av tompaparompa:

Okej men asså, när jag ska spara min msiafterburner.cfg fil så står det: "Please check whether this file is opened in another program" och kan alltså inte spara :S

Stäng MSI afterburner

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

det funkar inte att stänga står fortfarande så! :/

Permalänk

Är du säker på att du stängt av programmet? Sitter inte vid min dator nu, så jag kan inte kolla, men jag har för mig att programmet hamnar i aktivitetsfältet (som en ikon nere i högra hörnet) när du trycker på X:et. Kolla vad du har för processer i aktivitetshanteraren annars (ctrl+alt+delete), och döda afterburner den vägen...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

nu står det på enable unofficial overcloking = 1 men inget händer ändå i MSI...

Permalänk

Du har inte läst ordentligt. I tråden b0ck3en länkade till står också att du måste:

Slå på i Afterburners settings: "Unlock voltage control"

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk

Japp, det har jag gjort också. och restartar afterburner, allt som står helt enkelt. :/

Permalänk

Har samma fel som du. Att skärmen blir grå och man måste starta om. Fast jag har ett XFX 4850. Har även klockat ner det men fungerar ändå inte!

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

irriternade!! vill få upp min voltage på graffe