Permalänk
Medlem

Onyx 2

Bilder på grafikmodul och ett helt SGI Onyx 2 rack.

Har ett komplett SGI Onyx 2 rack hemma så jag tänkte dela med mig av bilderna på det. Är inte igång ännu, grafikmodulen ska monteras in och jag måste dra lite el-kabel i lägenheten, behövs upp till 5kW för att driva datorn.

Onyx 2

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Hadde varit najs om du kanske kunde förklara vad det är den gör/ vad den e till för ?
Kul o se en gammal Toaster dock

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk

5kW?!
Vad klarar denna dator av då?

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

vad använder man den till?

Visa signatur

i5 750 3,7ghz,xfx hd 6870(snart ett till), gigabyte mobbo,corsair 60gb ssd,1250gb hdd, lian Li k62, 4gb ram, corsair agg 550w.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lethalized:

Hadde varit najs om du kanske kunde förklara vad det är den gör/ vad den e till för ?
Kul o se en gammal Toaster dock

Onyx 2 användes för visualisering och bildbehandling, just denna maskin spenderade sina sista år med att beräkna och visualisera hjärtat, har för mig det var för forskning kring förkammarflimmer.

Skrivet av cyberkyckling:

5kW?!
Vad klarar denna dator av då?

Jag är inte riktigt säker på om det drar 5kW, vad jag har kunnat läsa mig till så drar den upp till 4,75 kW, men det är nog med fullbestyckad grafik- och cpu-modul.

Jag har inte startat den ännu så jag vet inte riktigt vad den klarar av, den har förmodligen 8 st R10000 MIPS CPU:er på 195 eller 250 MhZ, men det kan vara R12000 CPU.

Grafikprestandan är nog lite svår att jämföra då denna har andra färgdjup och sånt jämfört med t.ex. ett vanligt grafikkort för PC, finns lite data på fillrates och annat här:
SGI - Products: Remarketed: Silicon Graphics Onyx2: Tech Specs

Skrivet av Can0n:

Ja det stämmer, Onyx2 Single Rack konfig.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Helskotta
Hur kraftfull är denna egentligen?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Nu till den obligatoriska frågan, maxar den Crysis?

OnT: Tunga grejer, antar att det kostade en mindre förmögenhet i inköp en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Helskotta
Hur kraftfull är denna egentligen?

Den ser gammal ut, men vem vet! :I

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntiSmidig:

Helskotta
Hur kraftfull är denna egentligen?

Med dagens mått, inte alls, men när den kom så var den det värsta som gick att får för realtids 3D-grafik.
Byggdes även en del superdatorer på Origin 2000 som är CPU-modulen i Onyx 2, ASCI Blue Mountain är nog den mest kända.

Skrivet av Infinity_90:

Nu till den obligatoriska frågan, maxar den Crysis?

OnT: Tunga grejer, antar att det kostade en mindre förmögenhet i inköp en gång i tiden.

Tar du fram en version av Crysis kompilerat för Irix 6.5.X på MIPS så kan jag benchmarka det......

Jag har inga exakta prisuppgifter men kostade när den var ny förmodligen lika mycket som en enplansvilla, dvs runt 1,5 miljoner SEK.

Skrivet av Rawet:

Den ser gammal ut, men vem vet! :I

Onyx 2 samt Origin 2000 kom 1996, jag vet inte riktigt när min maskin är tillverkad, jag antar runt 97-98.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Citat:

Onyx 2 samt Origin 2000 kom 1996, jag vet inte riktigt när min maskin är tillverkad, jag antar runt 97-98.

Okay

Vad gör denna numera? bara står och samlar damm?

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Jag måste ju bara fråga.. Varför tar man reda på sånt här ? *suck* det finns ingen som helst anledning att dra hem sånna här gammla burkar och koppla inn. Den här grejen ska köras till första bästa återvinningscentral i normala fall. Det är inget interessant att lära sig från dom i modern datorvetenskap ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Jag måste ju bara fråga.. Varför tar man reda på sånt här ? *suck* det finns ingen som helst anledning att dra hem sånna här gammla burkar och koppla inn. Den här grejen ska köras till första bästa återvinningscentral i normala fall. Det är inget interessant att lära sig från dom i modern datorvetenskap ens.

Därför att det är kul med något annorlunda än likformade mikrodatorer som PC och Mac. Är väl ungefär samma sak som att skaffa en veteranbil, samla på gamla klockor eller något annat. Själv har jag ett intresse för gamla traktorer och skulle gärna skaffa en gammal Volvo T43 om jag hade haft tid och plats, men gamla datorer kan vara rätt intressanta också.

Origin 2000 har visserligen lite annorlunda arkitektur än dagens servrar, men många av delarna känns igen även idag med tekniker som Distributed shared memory, NUMA-link (aka CrayLink) mm, så även om maskinen tekniken är 15 år gammal så finns mycket av den idag i modern datorvetenskap.
Nu kan jag knappt inget om grafik, jag vet inte ens hur Bresenhams linjealgorimt implementeras i hårdvara så hur InfiniteReality2 fungerar jämfört med dagens teknik får nog någon annan svara på.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Jag måste ju bara fråga.. Varför tar man reda på sånt här ? *suck* det finns ingen som helst anledning att dra hem sånna här gammla burkar och koppla inn. Den här grejen ska köras till första bästa återvinningscentral i normala fall. Det är inget interessant att lära sig från dom i modern datorvetenskap ens.

Det finns mycket att lära sig SGI implementerade många häftiga hårdvarulösningar. Detta är en läcker NUMA arkitektur till skillnad från SMP som används i dagens x86.

Sen borde den inte dra 5kW. En CPU-modul jag har hemma drar ca 650W i idle. Jag vet inte vad grafikmodulen konsumerar, men utöver den så finns utrymme för disk och sånt som jag tror du saknar i ditt system.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Lust och koppla in en helg och låta den Folda och se vad den ger?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Lust och koppla in en helg och låta den Folda och se vad den ger?

Finns folding@home för MIPS?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Härligt att se gammal fin hårdvara bevaras!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Var lyckades du hitta racket, i Sverige?

Visa signatur

.