Galaxy bygger tunt Geforce GTX 470

Permalänk
Melding Plague

Galaxy bygger tunt Geforce GTX 470

Hong Kong-baserade Galaxy konstruerar ett Geforce GTX 470 som endast tar upp en kortplats.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är inte det där samma fläkt som man kör i lap-tops ?
on-topic, kan ju vara intressant vid 3 eller 4 way SLI men då ska den där lilla fläkten skyffla ordentligt med luft.

Permalänk
Hedersmedlem

Det där kortet lär ju inte överleva länge...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Det stavas "tunt", inte "tunnt"

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Inaktiv

Klart intressant kort. Ser fram emot mer information och tester av detta. Kortet måste ju nästan vara kraftigt undervoltat/underklockat för att klara av detta. Otroligt ful kylare men förhoppningsvis är det bara en prototyp.

Permalänk
Medlem

Ser intressant ut utan tvekan, som ngn nämnde tidigare så tvivlar jag på kortets livstid med tanke på att tempsen inte kan vara så "låga" som refferensmodeller. Och om de ska underklocka den och undervolta, då är det ju nästan inte lönt att köpa den ju.

annars så är jag inte inne på nvidia öht men i vilket fall som helst bra jobbat om den japanska tillverkaren kommer till skott med konceptet.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk

Ljudnivån lär vara öronbedövande :S, tänk 3 eller 4 st sådana, kommer låta som en flyguppvisning ju

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

kan vara bra att ha om man kör vattenkylning, då den extra PCI "flärpen" inte är med, så kan man ju köra 4kort intill varandra, utan att modda PCI plåten. men att köra luft på dessa är nog bara korkat, högre temps och extremt hög ljudnivå :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celcius:

kan vara bra att ha om man kör vattenkylning, då den extra PCI "flärpen" inte är med, så kan man ju köra 4kort intill varandra, utan att modda PCI plåten. men att köra luft på dessa är nog bara korkat, högre temps och extremt hög ljudnivå :S

OK. Jag tror tvärtom, mer luft -> bättre temp i SLI. Men den lilla flerbladiga fläkten ser däremot väldigt högljudd ut, men det återstår att se vid ett framtida test.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Känns som ett kort där vi återigen kan få se lite stekt ägg.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Om detta har samma minnes storlek som ett valigt 470 och är nerklockat borde det väl ändå vara billigare. Om så är fallet kan man ju bara köra vatten och klocka up så får man sig lite billigare kort

Permalänk

Ja jag tror som Leedow, det blir ett "steka ägg"-kort precis som 8800GT var. Jag köpte ett sånt, men sålde det igen för det gick inte att använda annat än med fläkten på max. O__O Och med fläkten på max kan man inte använda det --> moment 22! xDD

En singel-slot fläkt på max är ju ofta så högljudd att det gör ont i öronen och om man ska köra detta Fermi singel-slot kort på max får man nog ha hörselskydd. Jag tänker på recensioner av det vanliga dual-slot kortet vars fläkt är högljudd.

Permalänk
Hedersmedlem

Bästa nvidia gjort på länge, hade varit nice om Amd gjort ett 5850 i lågprofil

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Bästa nvidia gjort på länge, hade varit nice om Amd gjort ett 5850 i lågprofil

Det är dock varken Nvidia eller AMD som gör korten, utan du ska ge creds till Galaxy.

Annars så tror jag som redan sagt, detta kommer nog att bli väldigt varmt och högljutt, men kan vara bra om man byter till ett vattenblock. Men om Galaxy lyckas hålla temperaturerna och ljudnivån utan att klocka ner kortet så är jag riktigt imponerad.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Själv tror även jag att det kommer låta illa, men då kortet är längre (=mer plats för kylning) , och troligen begåvats med en effektivare kylare med mycket mer koppar, behöver det inte kyla sämre, om det är gjort rätt!

Det återstår ju dock att se...

Permalänk

8800GT all over again..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Dom ahr gjort GTX260 kort med den kylaren så tror dom vet vad dom gör. Med en PCI-E kotnackt så är det garanterat underklockat då det uppenbarligen drar mindre kräm. Kylaren är helt i koppar jämfört med nvidias referenskylare och desutom har den en bas som är ett enda heat pipe. Fins facktiskt platta heatpipes också itne bara runda. Så flänsarna sitter på en enda stor heatpipe som GPU:n ligger imot. Så konceptet fungerar. Ljudnivån vet e fan men som sagt korten är för maskiner med lite plats där man vill ha prestanda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

Med en PCI-E kotnackt så är det garanterat underklockat då det uppenbarligen drar mindre kräm.

Kan du länka den information du har på kortet? Då du verkar veta mer än nyheten nämner så vill jag gärna läsa igenom detta med.

Permalänk
Medlem

läste att den hade en PCI-E kontakt bara på en annan sida och såg kortet från andra hållet. Men då stämde inte det tydligen. Hade det varit fallet hade TDP värdet behövt vara lägre det är faktum. Spelar mindre roll dom klarade av att kyla GTX260 med 2x 6 pins kontakter så TPD upp mot 225W verkar inte var nåt problem.

Och det är rent nonsens att folk tror det kommer överhetta och gå sönder. Tar inte många minuter att nå max temp så korten hade ju inte klarar en testkörning ens i så fall.
Roligt att folk tror företag pumpar ut tusentals defekta kort

Faktum är att basen är ett enda heatpipe det har dom själva redogjort för när dom tog fram kylaren för GTX260 och alla flänsar är i koppar och Aluminium har termisk lednigsförmåga på 401 W/(m·K) medans Aluminium ligger på 237 och ner mot 120 för legeringar så förutsättningarna är klart bättre med ren koppar design men koppar är mycket dyrare därför det sällan används.

Men som sagt det är old news, folk glömmer ju nyheter lika fort som mitt närminne är lågt.

Permalänk

Intressant, mycket intressant.

Skrivet av pa1983:

läste att den hade en PCI-E kontakt bara på en annan sida och såg kortet från andra hållet. Men då stämde inte det tydligen. Hade det varit fallet hade TDP värdet behövt vara lägre det är faktum. Spelar mindre roll dom klarade av att kyla GTX260 med 2x 6 pins kontakter så TPD upp mot 225W verkar inte var nåt problem.

Och det är rent nonsens att folk tror det kommer överhetta och gå sönder. Tar inte många minuter att nå max temp så korten hade ju inte klarar en testkörning ens i så fall.
Roligt att folk tror företag pumpar ut tusentals defekta kort

Faktum är att basen är ett enda heatpipe det har dom själva redogjort för när dom tog fram kylaren för GTX260 och alla flänsar är i koppar och Aluminium har termisk lednigsförmåga på 401 W/(m·K) medans Aluminium ligger på 237 och ner mot 120 för legeringar så förutsättningarna är klart bättre med ren koppar design men koppar är mycket dyrare därför det sällan används.

Men som sagt det är old news, folk glömmer ju nyheter lika fort som mitt närminne är lågt.

Bra skrivet.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pa1983:

läste att den hade en PCI-E kontakt bara på en annan sida och såg kortet från andra hållet. Men då stämde inte det tydligen. Hade det varit fallet hade TDP värdet behövt vara lägre det är faktum. Spelar mindre roll dom klarade av att kyla GTX260 med 2x 6 pins kontakter så TPD upp mot 225W verkar inte var nåt problem.

Och det är rent nonsens att folk tror det kommer överhetta och gå sönder. Tar inte många minuter att nå max temp så korten hade ju inte klarar en testkörning ens i så fall.
Roligt att folk tror företag pumpar ut tusentals defekta kort

Faktum är att basen är ett enda heatpipe det har dom själva redogjort för när dom tog fram kylaren för GTX260 och alla flänsar är i koppar och Aluminium har termisk lednigsförmåga på 401 W/(m·K) medans Aluminium ligger på 237 och ner mot 120 för legeringar så förutsättningarna är klart bättre med ren koppar design men koppar är mycket dyrare därför det sällan används.

Men som sagt det är old news, folk glömmer ju nyheter lika fort som mitt närminne är lågt.

Återstår att se hur detta fungerar iallafall. Jag tror inte kortet brinner upp första gången den startas men att den kommer gå varmt och låta en del. Som sagt, ska bli intressant att se mer information samt tester när kortet lanserats.

Permalänk

När det gäller värme så verkar många glömma bort att 85-90 är inte mycket när det gäller juftkylt vga och när det gäller 400 korten så ska dem ju klara över 100 så jag tror inte att dem blir så högljudda om en sån temp ses som ok från tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Hela chassit ser ut att vara i aluminium. Det borde öka avkylningen avsevärt jämfört med chassin i plast. I synnerhet om det har bra värmekontakt med kylaren. Det blir mer beroende av bra luftflöde i datorn iofs.

Jag tror att Galaxy vet vad de gör.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Det stavas "tunt", inte "tunnt"

Eller båda. Enligt SAO får man faktiskt skriva på båda sätten numera.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

termodynamik kan jag inget om men jag vet att grafik korts komponenter kan operera i +100°C. men vad jag också tror mig veta är att resten av dit mobbo inte tyker om +100°C. kan mycke väll vara och svamlar här

funkar alt som det ska så är det ju lysande prestanda utan att kräma upp alla sin pci/-e platser

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Kan ju var najs till PhysX (vem kör ett GTX 470 sonm PhysX?!?!)

Permalänk
Musikälskare

Ser varmt ut mm-hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Nembo:

Kan ju var najs till PhysX (vem kör ett GTX 470 sonm PhysX?!?!)

Du gör ett påstående som du själv besvarar hm...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]