Gamla Spel på wide-skärm

Permalänk

Gamla Spel på wide-skärm

Tänkte riva av 7th guest men gissar att bilden kommer att bli helt fel i propotionerna. Finns det inget sätt att få till svart kanter istället på en wide-skärm?

Har en Viewsonic 19" VG1921wm

och Grafikkort Geeforce 6600 GT (APG)

Snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

in i nvidiakontrollpanelen och välj +Display->Change Flat panel scaling > Do not scale, så blir inte bilden stretchad

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Hur gör man om man inte har Nvidia grafikkort?

Jag hade tänkt skapa en ny tråd, men sökte först.

Både på min laptop och min nya dator vill jag kunna spela framförallt Starcraft utan att det ska bli helt utdraget och konstigt men jag vet inte hur.

Hur gör man för att spela gamla spel på WS-skärmar i FS format?

Permalänk
Medlem

do not scale (nvidia), eller centered timings (ati), maintain aspect ratio också.

kolla in på widescreengamer eller vad det heter, dom brukar ha lösningar på det mesta, genom configfiler, patchar eller sånt.

Permalänk
Medlem

Ok, det var ju lätt fixat.
Funkade direkt utan problem med Intelgrafiken jag har på laptopen...

Permalänk
Medlem

Eh, jag hittar inte var i ATIs CCC man ska ändra?

Permalänk
Medlem

Desktop & Displays
sedan på den lilla bildskärmen längst ned till vänster klickar du på pilen och väljer Configure, där kan du göra dessa inställningar.

Edit: Hittade det först själv nu inget jag själv använt så du får prova vilken du ska ha men Maintain Aspect Ratio låter nog som den du letar efter

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Ah, ok.
Men, det går inte att välja något annat än Scale image to full panel size.
WTF?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Och om du bockar ur den? Vad händer då?

Ingenting.
Den var urbockad som standard. Jag bockade i den för att se om jag kunde välja något annat alternativ då.

Detta är otroligt frustrerande!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min skärm har i menyn att ställa om själv till typ 4:3 i de upplösningarna.
Kolla så att din kanske har det?

EDIT:
Heter "Image size: Auto" på min.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ah, bra grej att kolla. *efter en del rotande*
Jag har Fill to Screen och Fill to Aspect ratio, men dom är gråa och går inte att välja.
Istället är Overscan valt.

Men problemet löstes när jag gjorde som jag länkade till.
Mitt andra problem är dock värre! :/