Produktnyckeln funkar ej, vad gör jag för fel?

Permalänk

Produktnyckeln funkar ej, vad gör jag för fel?

Har precis införskaffat mig en ssd och är mitt uppe i installationen nu. Hade os:et på en vanlig hdd innan, plockade helt enkel bara ut den och satte i ssd disken istället. Påbörjade installationen och nu när jag ska fylla i produktnyckeln så funkar det inte.

Kan det har nåt att göra med att det är en oem version som jag har? Eller vad är fel, börjar nästan gråta.
Nycklen är ju redan använd en gg på men det måste ju gå att fylla i den igen vid ominstallation, som jag fattat det så låser sig os:et till moderkortet och inte hdd.

Edit: Det är windows 7 det handlar om.
Edit igen: Är endast ssd och cd/dvd spelaren som är inkopplad till sata portarna om det kan vara till nån nytta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du får ge oss mer info.

vad är det för typ på på skivan, oem eller retail ?
vad för version försöker du installera?
vad är det för version som nyckeln hör till?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Du får ge oss mer info.

vad är det för typ på på skivan, oem eller retail ?
vad för version försöker du installera?
vad är det för version som nyckeln hör till?

1. Oem
2. Windows 7 home prem
3. Samma som ovan

Permalänk

Efter att ha skrivit i produktnycklen säkert 5 gg och dubbelkollat den minst lika många gg så gav jag fan i det och bara tryckte på nästa, och vips så är jag inne i windows. Får hoppas det inte dyker upp några fler problem nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dream_man:

1. Oem
2. Windows 7 home prem
3. Samma som ovan

Microsoft har olika binärer på sina CD/DVD för respektive Retail, OEM osv... fungerar det inte så har du a) angivit fel produktnyckel eller b) fel media.

En s.k. hash-nyckel skapas genom dels produktnyckeln och dels genom information från moderkort, mac-adress på NIC, osv. Men det ska inte hindra dig från att ange en produktnyckel. Det ställer ev. bara till det när du ska aktivera din licens och du kan bli tvungen att göra detta manuellt via telefon. Men där är vi inte än?

Utan kännedom om ditt system så kan jag bara ge dig ett par allmänna råd: a) kontakta din leverantöra av dator, eller b) kontakta Microsoft så hjälper dom dig. Ta fram kvitton och ha dessa i beredskap så ska det nog lösa sig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dream_man:

Efter att ha skrivit i produktnycklen säkert 5 gg och dubbelkollat den minst lika många gg så gav jag fan i det och bara tryckte på nästa, och vips så är jag inne i windows. Får hoppas det inte dyker upp några fler problem nu.

du har typ 30 dagar på dig att aktivera windows, kolla i kontrollpanelen - > system och säkerhet - > system

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nollad:

du har typ 30 dagar på dig att aktivera windows, kolla i kontrollpanelen - > system och säkerhet - > system

typ 30 dar ? 30 eller inte 30 dar.

Högerklicka på den här datorn och välj egenskaper så ser du status för aktivering..