Permalänk
Medlem

x2 6000+ vs Phenom II X6 1055T

funderar på ny cpu nu när bios kommit för x6 till mitt moderkort

sitter på en x2 6000+ nu och ett radeon 5850. jag spelar i 1680 x 1050.

Kommer jag märka nån skillnad i spel och vanligt windows användande? använder en del virtuella datorer också.

AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Tjenare

Hej!

Jag bytte för.. 2 timmar sedan från en AMD 64 x2 6000+
till en AMD Phenom II x6 1090t 3.2ghz

jag har hittils märkt stor skillnad.
fast det kan även ha att göra med att ny cpu=nya minnen,
och sitter på 1600mhz DDR3 ist för 800mhz DDR2

Men ja jag gillade uppgraderingen stort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

funderar på ny cpu nu när bios kommit för x6 till mitt moderkort

sitter på en x2 6000+ nu och ett radeon 5850. jag spelar i 1680 x 1050.

Kommer jag märka nån skillnad i spel och vanligt windows användande? använder en del virtuella datorer också.

AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

Jag tror du kommer märka en del skillnad, men det beror nog en del på helheten av din dator också. Så det beror nog en hel del på ditt moderkort och minnen osv. Men för spel så är ju grafiken helt klart den mest avgörande faktorn. Beror nog också på vilka spel du spelar. Kan inte säga mer än så utan att veta mer om din dator.

Visa signatur

Corsair TX750W | Asus P6T Deluxe V2 | Intel i7 930 @ 3.895 HT on. 1,25 VCore | Corsair Hydro H50 | Corsair Dominator GT 1866 6GB | Sapphire HD5870 1GB Vapor-X @ 900/1300| MSI NX8800GT HD OC PhysX | LG Flatron Wide T226W 22'' & BenQ 2420 LED 24'' | Logitech G15 | Logitech MX Revolution | Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avuriel:

Jag tror du kommer märka en del skillnad, men det beror nog en del på helheten av din dator också. Så det beror nog en hel del på ditt moderkort och minnen osv. Men för spel så är ju grafiken helt klart den mest avgörande faktorn. Beror nog också på vilka spel du spelar. Kan inte säga mer än så utan att veta mer om din dator.

Datorn ser du @ the signature.

OT: Du kommer märka skillnad helt klart. Speciellt i CPU-krävande spel och även när du packar upp filer, med andra ord så kommer du märka ett stort lyft. Du behöver inte mer än 800MHz minnen om du inte tänkt överklocka. Dock så råder dig att vänta tills du får något svar av någon som har mer erfarenhet än mig med AMDs Phenom II X6 innan du gör några slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verin:

Hej!

Jag bytte för.. 2 timmar sedan från en AMD 64 x2 6000+
till en AMD Phenom II x6 1090t 3.2ghz

jag har hittils märkt stor skillnad.
fast det kan även ha att göra med att ny cpu=nya minnen,
och sitter på 1600mhz DDR3 ist för 800mhz DDR2

Men ja jag gillade uppgraderingen stort!

Minnen är i regel det som märks absolut minst när man byter på en dator, så bör vara prollenn du märker i de flesta fall

Permalänk
Skrivet av kakan86:

funderar på ny cpu nu när bios kommit för x6 till mitt moderkort

sitter på en x2 6000+ nu och ett radeon 5850. jag spelar i 1680 x 1050.

Kommer jag märka nån skillnad i spel och vanligt windows användande? använder en del virtuella datorer också.

AMD Phenom II X6 1055T 2,8GHz Socket AM3 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer

När det gäller spel kanske det inte blir någon revolutionerande skillnad (om du nu inte klockar din 1055T), men i allt övrigt kommer du märka skillnad. Särskillt om du sitter med ett par virtuella maskiner igång.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kan väl tillägga att om du lirar t ex FC2 eller GTAIV lär du märka en ganska bra skillnad då dessa spel gillar 4 eller fler kärnor!

Permalänk
Medlem

Battelfield Bad Company 2 är väl också ett flertrådat spel?
Red Faction Guerilla har jag för mig krävde en del med då den ska räkna ut fysik hela tiden

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Kan väl tillägga att om du lirar t ex FC2 eller GTAIV lär du märka en ganska bra skillnad då dessa spel gillar 4 eller fler kärnor!

Skrivet av Verin:

Battelfield Bad Company 2 är väl också ett flertrådat spel?
Red Faction Guerilla har jag för mig krävde en del med då den ska räkna ut fysik hela tiden

Jo, men det finns i dagsläget bara en handfull spel som utnyttjar fler än två kärnor någorlunda bra, varav det väl endast är BF:BC2 som har ett flerkärnsstöd som skalar bra på fler kärnor än fyra, så för spel i allmänhet så är det ingen större skillnad (lite effektivare arkitektur, men lägre klockfrekvens). Om man nu inte klockar 1055T, vilket den ju praktiskt taget ber om att få bli.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Om man kollar denna swec test så tar en x6 1090 även i7 980X i CoD:mw2, så visst kan man få fart i spel med x6 cpus.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Hade en 6000+ innan men fick en phenom x3 för 50 kr så bytte och klockade den till 3ghz och i spel som empire total war så löste det mina prestanda problem i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Om man kollar denna swec test så tar en x6 1090 även i7 980X i CoD:mw2, så visst kan man få fart i spel med x6 cpus.

Du får nog allt jämföra mot x4 965, med samma arkitektur (i stort), skillnaden mot x4 965 är ju inte himlastormande direkt och i 4 av 6 spel presterar x4 965 bättre än 1090T pga lite högre klockfrekvens, trots att 1090T har två kärnor extra. Av detta kan man ju dra slutsatsen att de fyra spelen inte skalar särskilt bra (läs: Uselt!) över fler än fyra kärnor.
(jämför du i7 980X mot 1090T jämför du ju sex kärnor mot sex, eller rättare sagt sex kärnor mot 12 virtuella kärnor pga hyperthreadingen i Intel-processorn, så det är väl snarare arkitekturskillnader som bidrar till skillnaden än antalet kärnor, eller hur?)

Så min slutsats kvarstår att än så länge är det väldigt få spel som drar bra nytta av fler än fyra kärnor.
Procentuellt sett får du COD:MW2 2% bättre prestanda med två kärnor extra, jämfört med den fyrkärniga x4 965 som har 200MHz högre klockfrekvens. Jag har svårt att se det som en triumf för den sexkärniga 1090T.I så fall är utfallet i Resident Evil 5 lite bättre, med 10,5% bättre prestanda med 1090T jämfört med 965 (men med 50% fler kärnor, är inte det heller särskilt imponerande). Om man sedan betänker att de testar i en låg upplösning och utan AA/AF och att skillnaderna mellan processorerna i höga upplösningar och med AA/AF aktiverat är i det närmaste försumbara (grafikkortet börjar begränsa prestandan och utjämnar skillnaden mellan processorerna), så blir det lite svårt att motivera merkostnaden för 1090T jämfört med 965 i ett spelsystem.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Så blir det lite svårt att motivera merkostnaden för 1090T jämfört med 965 i ett spelsystem.

Som det är nu kan jag hålla med dig. Men köper man en sånhär x6 processor (och klockar den till runt 4ghz) så bör det dröja väldigt länge innan man behöver fundera på att uppgradera processor. Jag ångrar själv att jag inte skaffade en Phenom x4 istället för att snåla och köpa en 2 kärnig bara för att alla skrev hur onödigt quad var för spel + att man kan ha massa grejer igång i bakgrunden utan att dra ner prestandan . Men har man inga problem med att uppgradera lite oftare skulle jag satsat på en phenom II x4.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Som det är nu kan jag hålla med dig. Men köper man en sånhär x6 processor (och klockar den till runt 4ghz) så bör det dröja väldigt länge innan man behöver fundera på att uppgradera processor. Jag ångrar själv att jag inte skaffade en Phenom x4 istället för att snåla och köpa en 2 kärnig bara för att alla skrev hur onödigt quad var för spel + att man kan ha massa grejer igång i bakgrunden utan att dra ner prestandan . Men har man inga problem med att uppgradera lite oftare skulle jag satsat på en phenom II x4.

Jepp, om man köper en 1055T och ser till att klocka den, så sitter man på en riktigt bra processor som kommer att räcka länge och även prestera bra i spel som inte skalar särskilt bra över flera kärnor, eftersom man ju ändå sitter med en modern processor med hög klockfrekvens då. Så ur den synpunkten är en 1055T ett bra köp, men jag ville få fram poängen att i dagens spel så blir det i de flesta fall ingen enorm skillnad direkt att gå från en 3GHz Athlon64 x2 6000+ till en oklockad 1055T (i spel som inte skalar över fler än två kärnor, så får arkitekturvinsten hos 1055T tävla mot den högre klockfrekvensen hos x2 6000+).
Men om man, som trådskaparen, har tänkt köra fler program och även virtuella maskiner, så är 1055T ett gjutet köp (och om den klockas, blir det en riktig höjdare). Dock kanske vinsten över att köpa en x4 965 (och klocka den) kommer att låta vänta på sig ett tag.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle nog vilja påstå att det är rätt stor skillnad på dessa processorer, även i spel dock är ju inte 6000+ katastrofalt dålig i spel, så är det bara för detta så kanske du bör tänka efter igen?! Titta här tex: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ja helt kortfattat. alla spel som Portas till PC

BF BC2
RE 5
Fallout

om inte jag är heeelt ute o cyklar (vilket händer)
är gjorde för 2-3 Processorer. dvs så tex en Xbox 360 är byggd (3 kärnor)

Permalänk
Avstängd

Det är lättar att klocka en 1055T än en 6000+ till 4GHz + så jag tror 1055T är ett givet val även i spel. Allt hänger också på övrig hårdvara du har i datorn

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag skulle nog vilja påstå att det är rätt stor skillnad på dessa processorer, även i spel dock är ju inte 6000+ katastrofalt dålig i spel, så är det bara för detta så kanske du bör tänka efter igen?! Titta här tex: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Där ser man, större skillnad än väntat faktiskt (arkitekturförbättringarna slår klockfrekvensskillnaden), då är det en ännu bättre uppgradering.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Upgraderade farsanas Athlon64 X2 6400+ 3.2Ghz 2Mb cache med XFX HD58505 black edition.
Testade bara crysis GPU benchmark men den landade på nästan 40 FPS med 1920x1080 @ HIGH @ 4X AA.

Min C2D E8400 @ 3.8Ghz med GTX260 fabrisköverklockat och lite till landade också på 40FPS men i 1680x1050 @ HIGH @ 4X AA.
Så i det fallet gjorde grafikkortet mer än processorn. Min datorn med hans kort hade säkert gjort bättre ifrån sig men ändå.

Någon med HD5850 och en snabbare CPU kan ju testa och se vad det get i jämförelse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Verin:

Ja helt kortfattat. alla spel som Portas till PC

BF BC2
RE 5
Fallout

om inte jag är heeelt ute o cyklar (vilket händer)
är gjorde för 2-3 Processorer. dvs så tex en Xbox 360 är byggd (3 kärnor)

Frostbite 2 (BF BC2) är helt baserat och byggt på Directx 10, med funktioner som stänger av sig i Directx 9 (AA) konsoler har inte mer än Directx 9 så att det är en enda stor portning håller jag inte med om.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Upgraderade farsanas Athlon64 X2 6400+ 3.2Ghz 2Mb cache med XFX HD58505 black edition.
Testade bara crysis GPU benchmark men den landade på nästan 40 FPS med 1920x1080 @ HIGH @ 4X AA.

Min C2D E8400 @ 3.8Ghz med GTX260 fabrisköverklockat och lite till landade också på 40FPS men i 1680x1050 @ HIGH @ 4X AA.
Så i det fallet gjorde grafikkortet mer än processorn. Min datorn med hans kort hade säkert gjort bättre ifrån sig men ändå.

Någon med HD5850 och en snabbare CPU kan ju testa och se vad det get i jämförelse.

I spel så brukar ju i allmänhet grafikkortet göra mer för prestandan än processorn, så resultatet känns inte speciellt konstigt.

Visa signatur

~Pelle~