The Pirate Bay flyttar in hos Piratpartiet

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg som bröt mot § 7 och/eller § 8 i reglerna. Observera att all antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden, likaså uppmaning till brott.

Permalänk
Skrivet av sykes90:

piratebay har torrenterna. Google länkar bara.

Jag pratade inte om piratebay, utan om piratpartiet som folk trodde skulle få skit för att de nu länkar till piratebay.

Permalänk
Skrivet av Psionic:

Behovet av extrema åtgärder skulle inte alls vara lika högt om fler valde bort piratkopieringen, så det är i slutändan piraternas fel till att saker spårar ur som det gör. Orsak och verkan.

Och det där citatet från Rick är löjligt i mina ögon, precis som det mesta som kommer från den mannen. Varför ska människor inte få tjäna pengar på sina varor? Det hela lär sluta med att endast det endast blir de musiker tillräckligt stora för att turnera, och de så små att de har knäck vid sidan om, som finns kvar. Jag har en vän som är producent, och han har sett en solklar nedgång det senaste decenniet.
Varför skulle vi plocka bort licenser? Varför ska människor inte ha rätt till sitt egna arbete? Det är hopplöst hur folk ser på det idag. Piratkopiering är inte stöld i ordets ursprungliga bemärkelse, men det är berövandet av upphovsmannen/männens rätt till att distribuera och ta betalt för sin egna vara såsom den önskar. Immateriella rättigheter är handelsvaror de också, just därför att licenserna finns där och fyller en funktion. Utan dem kommer inte det immateriella längre att inbringa några pengar.

Kylskåpet konkurrerade ut isskåpet, ja, men det är skillnad på konkurrens och licensstöld. Internet i sig konkurrerar ut behovet av det materiella, ja, och det är inget fel med det. Men piratkopiering innebär inte laglig konkurrens, utan just licensstöld. Kapitalismens grunder tas ur spel om människan helt enkelt väljer att roffa åt sig, och inte betalar för varor.

Det är klart att kapitalismen håller i sig så länge extremvänstern inte tar över och människan fortfarande är i behov utav det materiella, något vi kommer att vara tills vår art dör ut. Men när det inte går att tjäna tillräckligt med pengar på det immateriella, kommer den marknaden att tappa allt mer av sin lyster, och vi kommer få än färre aktörer på den.

Pseudokommunismen piratpartiet står för är inget annat än bakåtsträvande, för utan aktörer kommer tillgången till nytt material att sina.

Det är klart att hårdvarubranschen kan göra reklam, därför att hårdvara är just det, materiellt, och därför inte går att göra ett ändlöst antal kopior av som inte kräver licens och kan spridas utan kostnader värre än ett abonnemang. De som inte längre lägger pengar på mjukvara kan spendera dem på hårdvara. Men när det inte längre finns tillräckligt med mjukvara, kommer även hårdvarubranschen ta skada och riskera dö ut.

Din vän är producent.
Antar det är inom musikbranschen.
Hur kan det komma sig att en cd-skiva kostar nästan lika mycket som en dvd-film?
cd-skivor är hur billiga som helst, att spela in ett album kostar inte alls i närheten av att spela in en film.
Priset har enligt all information jag sett aldrig satts ner(nysläppspris på cd-skivor)
De lagliga alternativen är också fånigt dyra. ca 5 kr per låt, och då ofta med DRM och restriktioner.
Sen tröttnar människor på gamla produkter och cd-skivan är verkligen en gammal produkt nuförtiden.

Har man en dyr produkt så går folk efter billigare saker. Folk köper inte volvo original delar till sina volvo-bilar, de går efter pirattillverkade.
Själv gör jag det som går i musikbranschen, jag väntar tills dess att skivan fallit i pris. När lagerkostnaden ätit upp väldigt mycket vinst och de måste bli av med skivorna så passar jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Din vän är producent.
Antar det är inom musikbranschen.
Hur kan det komma sig att en cd-skiva kostar nästan lika mycket som en dvd-film?
cd-skivor är hur billiga som helst, att spela in ett album kostar inte alls i närheten av att spela in en film.
Priset har enligt all information jag sett aldrig satts ner(nysläppspris på cd-skivor)
De lagliga alternativen är också fånigt dyra. ca 5 kr per låt, och då ofta med DRM och restriktioner.
Sen tröttnar människor på gamla produkter och cd-skivan är verkligen en gammal produkt nuförtiden.

Har man en dyr produkt så går folk efter billigare saker. Folk köper inte volvo original delar till sina volvo-bilar, de går efter pirattillverkade.
Själv gör jag det som går i musikbranschen, jag väntar tills dess att skivan fallit i pris. När lagerkostnaden ätit upp väldigt mycket vinst och de måste bli av med skivorna så passar jag på.

Bra post och jag gör likadant som det fetstilta MEN jag tycker att det är löjligt att behöva hålla på så, man vill ha ny musik och precis som du säger så är cd-skivorna löjligt dyra i jämförelse med dvd-skivor och då har jag hört kommentarer som: "Ja men filmbolagen får ju in pengar från biografernas visningar" och till er svarar jag då bara med ett enda ord: "konserter?"

Mvh

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Skrivet av Psionic:

Behovet av extrema åtgärder skulle inte alls vara lika högt om fler valde bort piratkopieringen, så det är i slutändan piraternas fel till att saker spårar ur som det gör. Orsak och verkan.

Och det där citatet från Rick är löjligt i mina ögon, precis som det mesta som kommer från den mannen. Varför ska människor inte få tjäna pengar på sina varor? Det hela lär sluta med att endast det endast blir de musiker tillräckligt stora för att turnera, och de så små att de har knäck vid sidan om, som finns kvar. Jag har en vän som är producent, och han har sett en solklar nedgång det senaste decenniet.
Varför skulle vi plocka bort licenser? Varför ska människor inte ha rätt till sitt egna arbete? Det är hopplöst hur folk ser på det idag. Piratkopiering är inte stöld i ordets ursprungliga bemärkelse, men det är berövandet av upphovsmannen/männens rätt till att distribuera och ta betalt för sin egna vara såsom den önskar. Immateriella rättigheter är handelsvaror de också, just därför att licenserna finns där och fyller en funktion. Utan dem kommer inte det immateriella längre att inbringa några pengar.

Kylskåpet konkurrerade ut isskåpet, ja, men det är skillnad på konkurrens och licensstöld. Internet i sig konkurrerar ut behovet av det materiella, ja, och det är inget fel med det. Men piratkopiering innebär inte laglig konkurrens, utan just licensstöld. Kapitalismens grunder tas ur spel om människan helt enkelt väljer att roffa åt sig, och inte betalar för varor.

Det är klart att kapitalismen håller i sig så länge extremvänstern inte tar över och människan fortfarande är i behov utav det materiella, något vi kommer att vara tills vår art dör ut. Men när det inte går att tjäna tillräckligt med pengar på det immateriella, kommer den marknaden att tappa allt mer av sin lyster, och vi kommer få än färre aktörer på den.

Pseudokommunismen piratpartiet står för är inget annat än bakåtsträvande, för utan aktörer kommer tillgången till nytt material att sina.

Det är klart att hårdvarubranschen kan göra reklam, därför att hårdvara är just det, materiellt, och därför inte går att göra ett ändlöst antal kopior av som inte kräver licens och kan spridas utan kostnader värre än ett abonnemang. De som inte längre lägger pengar på mjukvara kan spendera dem på hårdvara. Men när det inte längre finns tillräckligt med mjukvara, kommer även hårdvarubranschen ta skada och riskera dö ut.

Ta det lite lugnt med propagandan, du skrämmer barnen ...

Btw "Immateriella rättigheter är handelsvaror", därför att det finns en köpare och en säljare som tillskriver "varan" ett värde... Sociala kontrakt förändras och ersätts ständigt, det är på intet sätt givet att immateriella rättigheter har ett bytesvärde. Uppenbarligen håller inte den sociala konventionen lägre, olika åsikter kolliderar och vem kan mäta egenvärdet i olika åsikter?

Blanda inte ihop åsikter och godtyckligt tyckande med underbyggda resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Bra post och jag gör likadant som det fetstilta MEN jag tycker att det är löjligt att behöva hålla på så, man vill ha ny musik och precis som du säger så är cd-skivorna löjligt dyra i jämförelse med dvd-skivor och då har jag hört kommentarer som: "Ja men filmbolagen får ju in pengar från biografernas visningar" och till er svarar jag då bara med ett enda ord: "konserter?"

Mvh

Ja, konserter var det ja. Men är det nu verkligen skivbolagen som tjänar på dem eller...?

I denna fråga är det dock i min mening helt skivbolagen som är boven i det hela, jag vill inte ge ett ruttet öre till dem. Om jag tycker om artisten i fråga går jag mycket hellre på en konsert. Mycket mer behöver jag inte säga...

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Avstängd

Varför ska skivbolagen tjäna pengar? Dom gör tamejfan inget kreativt utan de bara pumpar ur skit.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Lite haltande logik, istället kan man säga att gå in i en butik och titta på ett plagg för att sen sy oändligt många likadana, för att sedan ge bort dom gratis till alla som vill ta del av plagget. Detta är kopier som har gjorts i alla tider.

Det stora problemet här är att en digital kopia på film eller musik inte kräver material eller tid för att skapa. är det inte en vacker idé att kunskap, information, nyheter, underhållning och åsikter ska kunna delas av alla överallt. Men det tjänar ju ingen pengar på...

Artister och filmbolag har det svårt att tjäna pengar på sina varor javisst. Men dom har inte heller anpassat sig till den nya marknaden, vi behöver inte längre den materiella biten som skivor och kasetter.

OT
Piratpartiet kanske tar en risk, men är å andra sidan tack vare sånt har det mest kända svenska partiet i världen. Och startar en sund debatt.

hur ska man kunna anpasssa sig till en ny marknad som kräver att allt är gratis? Visst man kan försöka köra på öppen källkod med lite reklampengar, men kvaliten kommer inte att vara den samma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Lite haltande logik, istället kan man säga att gå in i en butik och titta på ett plagg för att sen sy oändligt många likadana, för att sedan ge bort dom gratis till alla som vill ta del av plagget. Detta är kopier som har gjorts i alla tider.

Det stora problemet här är att en digital kopia på film eller musik inte kräver material eller tid för att skapa. är det inte en vacker idé att kunskap, information, nyheter, underhållning och åsikter ska kunna delas av alla överallt. Men det tjänar ju ingen pengar på...

Artister och filmbolag har det svårt att tjäna pengar på sina varor javisst. Men dom har inte heller anpassat sig till den nya marknaden, vi behöver inte längre den materiella biten som skivor och kasetter.

OT
Piratpartiet kanske tar en risk, men är å andra sidan tack vare sånt har det mest kända svenska partiet i världen. Och startar en sund debatt.

Inte bristande logik, resultatet av ditt och mit ecempel är densamma, att design inte är något som ska betalas för och att designers mer borde ha sitt jobb som en hobby och vara glada för att vi vill använda oss av deras designer. I klädfallet skulle vi nog klara ioss bra ändå, jamenar hur mycket kreativitet ligger det bakom nike osv. Men hos spelföretagen där allt endast är utvecklingskostnad ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Ja asså, världen är inte som den varit, tex under kalla kriget, där allt va' polariserat på vänster-högerskalan, kommunism vs kapitalism. Folk vill varken ha kapitalismens eller kommunismens nackdelar, folk vill ha öppna humanistiska samhällen som man i demokratisk ordning kan påverka. Folk är trötta på att bli manipulerade av profithungriga globala finansinstitut, oljebolag som skiter i miljön och har karteller (OPEC) som dikterar priserna och ljuger om peak-oil, det militärindustriella komplexet som skrämmer fram skattepengar av folken för att med lögn och propaganda ljuga fram nya krig, osv, osv, osv. Folk vill inte ha krig. PUNKT!

Se'n kan ja' hålla me' om att Zeitgeist-perspektivet är kontroverisellt och därmed omdiskuterat, varför man bör studera källorna, i vanlig ordning. Tillräckligt mycket i Zeitgeist-framställningen är historiskt belagt, tex FED, för att man skall dra öronen åt sig. Googla på tex Jordan Maxwell, Zacharia Sitchin, Illuminati, som en början. Återkom gärna efter några hundra timmars studier och berätta vad du lärt.

Så, världen är inte svartvit, den är grådaskig, det är upp till oss var och en att bilda sin egen uppfattning.

Zietgeist säger att man ska ifrågasätta allt och inte lite på något. Detta har visat sig vara ett mycket bra sätt att få folk att omedelbart lita på varige ord. Vårat system är långt ifrån perfekt, men innan vi slopar allt vill jag gärna ha en bättre ersättare. Men de flesta anhängare av zietgeist burkar resonera att om man bara slopar vårt samhälle så blir allt toppen.

och Jordan Maxell? är inte det den där idioten som påstod att han va så bra vän med rothchild att han en dag över en kopp akffe fick hela rothchilds onda masterplan uppspydd i sitt knä? Värt att nämna ä'r att nästan alla teorier om new world order och ilumanati kommer från honom.
Jag har kollat in i detta, säkerligen bvättre än du har, och när allt sammans kommer från en enda pladdrande idiot bedömer jag dert som ej trovärdigt.

vet inte vem Zacharia Sitchin är, men det första jag hittade på honom var en intervju när han pratade om alla de starka bevis som finns för allt som har med utomjordingar att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av this:

Lite små rolig post på TPB och kommentarerna därtill The Pirate Bay - The world's most resilient bittorrent site

Jag tycker det är synd att TPB framställer sig själva som idioter. Hade de inte varit lika provokativa så hade deras filosofi kanske varit mer lättillgänglig i politiska sammanhang. Som det är nu hånar de ju människor som upplever att de påverkats negativt av TPBs verksamhet.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

hur ska man kunna anpasssa sig till en ny marknad som kräver att allt är gratis? Visst man kan försöka köra på öppen källkod med lite reklampengar, men kvaliten kommer inte att vara den samma.

Marknaden har skiftat, allt blev inte gratis... spotify, alla onlinespel blomstrar, mer festivaler och bio industrin går knappast back...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

Inte bristande logik, resultatet av ditt och mit ecempel är densamma, att design inte är något som ska betalas för och att designers mer borde ha sitt jobb som en hobby och vara glada för att vi vill använda oss av deras designer. I klädfallet skulle vi nog klara ioss bra ändå, jamenar hur mycket kreativitet ligger det bakom nike osv. Men hos spelföretagen där allt endast är utvecklingskostnad ?

Och du menar att all kreativitet och all design kommer ifrån en vilja att tjäna pengar ? Jag tror inte så är fallet.
Tror inte ni ser möjligheterna med en underhållnings marknad där konsumenter, distrubitörer och skapare går ihop till samma aktör.

Permalänk
Medlem

Personligen är jag förvånad och imponerad, inte för att jag hyser större kärlek till just piratebay, men att ett parti i en så känslig fråga vågar, 1: Ta ställning, 2: Göra något konkret.
Visst värmer det att se att det fortfarande finns hopp om framtiden Låser här med min röst för all framtid eller tills det att jag ändrar mig, vad än som kommer först.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Din vän är producent.
Antar det är inom musikbranschen.
Hur kan det komma sig att en cd-skiva kostar nästan lika mycket som en dvd-film?
cd-skivor är hur billiga som helst, att spela in ett album kostar inte alls i närheten av att spela in en film.
Priset har enligt all information jag sett aldrig satts ner(nysläppspris på cd-skivor)
De lagliga alternativen är också fånigt dyra. ca 5 kr per låt, och då ofta med DRM och restriktioner.
Sen tröttnar människor på gamla produkter och cd-skivan är verkligen en gammal produkt nuförtiden.

Har man en dyr produkt så går folk efter billigare saker. Folk köper inte volvo original delar till sina volvo-bilar, de går efter pirattillverkade.
Själv gör jag det som går i musikbranschen, jag väntar tills dess att skivan fallit i pris. När lagerkostnaden ätit upp väldigt mycket vinst och de måste bli av med skivorna så passar jag på.

Min vän är musikproducent och inte exekutiv producent. Alltså styr han inte över finanserna, men de påverkar honom onekligen. Att säga att CD-priserna inte sjunkit är löjligt, då de legat på ungefär samma summa de senaste 30 åren, samtidigt som vi känt av en rejäl inflation sen dess.

Det är klart att folk alltid söker billigare alternativ. Men det är skillnad på att leta billigare alternativ och nyttja illegala kopior, då man saknar licens för materialet. Det ena är hushållning, det andra ett brott (Licensstöld).

Skrivet av Rose Brass:

Ta det lite lugnt med propagandan, du skrämmer barnen ...

Btw "Immateriella rättigheter är handelsvaror", därför att det finns en köpare och en säljare som tillskriver "varan" ett värde... Sociala kontrakt förändras och ersätts ständigt, det är på intet sätt givet att immateriella rättigheter har ett bytesvärde. Uppenbarligen håller inte den sociala konventionen lägre, olika åsikter kolliderar och vem kan mäta egenvärdet i olika åsikter?

Blanda inte ihop åsikter och godtyckligt tyckande med underbyggda resonemang.

Immateriella rättigheter är en vara som alla andra. En vara är inte en vara för att den tillskrivs ett värde. En varas värde definieras dock utav hur eftertraktad den är. En vanlig sten från min trädgård förblir en vara även om ingen önskar köpa den, men varan saknar värde. Det är extremt viktigt att komma ihåg. Det är fortfarande en ägodel, och får således inte bara stjälas av någon annan!

Eller för att hårddra det: Faller verkligen trädet i skogen, om ingen varken hör eller ser att det gör det?

Skrivet av Doofus:

Marknaden har skiftat, allt blev inte gratis... spotify, alla onlinespel blomstrar, mer festivaler och bio industrin går knappast back...

Spotify är i vinstavseenden en flopp för de flesta musiker, onlinespel som förutsätter att de egna servrarna används blomstrar, ja, men det betyder också att det är den vägen, via onlineverifikation och brist på dedikerade servrar, som utvecklarna måste gå för att överleva. Och det är inte många lyckliga över, men ändå så fortsätter folk med nedladdningen.

Och nej, varken festival- (Med konserter inräknat, antar jag) eller biomarknaderna går back. Men samtidigt så skulle bolagens vinst öka än mer om fler köpte deras verk lagligt också.

Skrivet av Doofus:

Och du menar att all kreativitet och all design kommer ifrån en vilja att tjäna pengar ? Jag tror inte så är fallet.
Tror inte ni ser möjligheterna med en underhållnings marknad där konsumenter, distrubitörer och skapare går ihop till samma aktör.

Allting härstammar inte från en vilja att tjäna pengar, men inga större projekt kan initieras utan kapital. Marknaden kommer delas upp i indie- och storbolag, utan (med reservation för ett fåtal) bolag däremellan. De som har möjlighet att producera utan att vara beroende utav en inkomst från deras verk (Därifrån kommer man inte att få se särskilt många fullängdsspel) och de som är såpass stora att de kan tillskansa sig tillräckligt med betalanda spelare för att ändå gå runt. Detta gäller inte bara spelmarknaden, utan även film- och musikbranschen.

Och den där sista meningen är rätt luddig. Skapare får betalt av distributörer för deras verk, som sedan säljs till konsumenterna, som har sin inkomst från annat håll. Detta innebär att vi har tre aktörer. Hur tusan ska dessa bli en? Vill du att var människa ska bli självförsörjande, och tillverka och konsumera det egna utan andras inverkan? Eller strävar du snarare efter kommunism där alla endast är kugghjul i det maskineri som är staten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Och du menar att all kreativitet och all design kommer ifrån en vilja att tjäna pengar ? Jag tror inte så är fallet.
Tror inte ni ser möjligheterna med en underhållnings marknad där konsumenter, distrubitörer och skapare går ihop till samma aktör.

måste inte programerare äta? vill de inte göra något annat än att sitta på sosialen och få skit medans de programerar spel? som någon skrev innan, med mindre kapital kommer utbudet att sina. Storspel med singleplayer kommer att tilhöra det förgångna.

Många företag har både designers och tillverkare, men nu ska vi göra en liten tankeövning. Jag har ett tilverkningsföretag som tillverkar bilar, du har ett tillverknings och designföretag som tillverkar och designar bilar samt kommer på nya lösningar. du lanserar en ny bil med teknik som jag inte kan erbjuda. Jag köper en av dina bilar på lanseringsdagen, kopierar den rakt av och gör en vecka senare identiska bilar. Ved du än designar, vad du än gär, så håller jag koll på dig och allt du gör, gör också jag. Men du har kanske bättre service? det åär ju trots allt ditt folk som har byggt den från grunden. Nej, tvärtom så kan jag erbjuda bättre service än du kan eftersom jag har sparat en massa pengar på att inte ha en massa anstälda till utveckling så jag har råd att spendera lite av de pengarna på att få bättre service. Mina gubbar kan allt dina gubbar kan, eftersom de har studerat tekniken in i minsta detalj. Man behöver inte ha byggt någontingh för att kunna förstå den.

Så i slutändan har jag bättre pris, bättre service och bättre avtal på en identisk produkt. vilken tror du att de flesta kunder kommer att välja? Hur länge tror du att du kommer vilja fortsätta utveckla din produkt och inte bara tillverka samma gammla skit?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Doofus:

Marknaden har skiftat, allt blev inte gratis... spotify, alla onlinespel blomstrar, mer festivaler och bio industrin går knappast back...

att hänvisa till onlinespel är ett cirkelargument. Vill ni inte att informationen på servrarna också ska tillhöra alla? så det är ju bara för vem som att hämta seras källkod och sätta upp en egen server och ta en hundradel av priset. Han kommer också att kunna hämta alla uppdates dagen efter att de har släpts, så spelupplevelsen klommer att vara den samma. Hur länge tror du att företagen kommer att förtsätta utveckla spelet då? Säg inte att det redan finns crackade servrar till det flesta storspel, det är stor skillnad på dem idag. Med din idiologi igenom skulle dessa crackade servrar kunna erbjeda samma stabilitet och samma inehåll dagen efter lanseringsdagen, någonting de inte kan idag.

filmindustrin förlorar enorma pengar, finns inga hållbara argument emot det. Att folk får mer pengar över till bio håller inte, även om de får tillbaka en liten del där.

det enda hållbara är hos skivindustrin, där man kan hävda att skivbolagens tid är ute och att man kan ge ut sin musik själv.

Permalänk
Medlem

Varför ska folk få jobba med det dom jobbat med tidigare om marknaden och kraven förändras? Eller i skivbolagens fall, kundernas krav förändras...
En vanlig enskild människa vars jobb blir ersatt av en maskin (t.ex) brukar gå vidare och försöka hitta andra sätt att tjäna pengar på, men skivbolagen... dom vill så gärna sälja sina DRM-infekterade-rootkits-CDs till vilket pris som helst när folk vill ha onlinetjänster.

Enda anledningen till att dom har råd med sitt jävla tjafsande är att dom tog feta överpriser under många många många många år då dom släppte samlings-skivor med 1 bra låt (som dom betalat för att spelas länge och mycket på tv och radio, och kontrollera toplistor, kolla upp IFPI's högsta chefs uttalande i TBP-rättegången. Han var jätteledsen över att inte det längre var lika lätt.) och resten filler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Det handlar om vem som betalar. Oavsett om du hatar vad du köpt så har du ändå betalat det. Bolagen skiter i om du älskar eller hatar deras produkter så länge de får in pengar på det.

Sen tror jag inte att det är många som tänker som dig och faktiskt KÖPER något de testat som fullversion, oavsett om det är lagligt eller olagligt.

De flesta spel som jag har är ifrån början demon (ej några timmars som är meningslösa att ladda ner)/piratkopior eller sådana som har haft trail-perioder gratis. Övriga varianter är att man testar spelet hos någon .
Alternativt kan man förståss kasta tärning och se vad den tycker att man ska köpa, då slutar säkert även du att köpa över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

måste inte programerare äta? vill de inte göra något annat än att sitta på sosialen och få skit medans de programerar spel? som någon skrev innan, med mindre kapital kommer utbudet att sina. Storspel med singleplayer kommer att tilhöra det förgångna.

Många företag har både designers och tillverkare, men nu ska vi göra en liten tankeövning. Jag har ett tilverkningsföretag som tillverkar bilar, du har ett tillverknings och designföretag som tillverkar och designar bilar samt kommer på nya lösningar. du lanserar en ny bil med teknik som jag inte kan erbjuda. Jag köper en av dina bilar på lanseringsdagen, kopierar den rakt av och gör en vecka senare identiska bilar. Ved du än designar, vad du än gär, så håller jag koll på dig och allt du gör, gör också jag. Men du har kanske bättre service? det åär ju trots allt ditt folk som har byggt den från grunden. Nej, tvärtom så kan jag erbjuda bättre service än du kan eftersom jag har sparat en massa pengar på att inte ha en massa anstälda till utveckling så jag har råd att spendera lite av de pengarna på att få bättre service. Mina gubbar kan allt dina gubbar kan, eftersom de har studerat tekniken in i minsta detalj. Man behöver inte ha byggt någontingh för att kunna förstå den.

Så i slutändan har jag bättre pris, bättre service och bättre avtal på en identisk produkt. vilken tror du att de flesta kunder kommer att välja? Hur länge tror du att du kommer vilja fortsätta utveckla din produkt och inte bara tillverka samma gammla skit?

Japan i ett nötskal.
De har gått framåt och har numer även viss utveckling och tar marknadsandelar på fler områden.
Tänk på att lagar enbart är till för egna medlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Varför ska folk få jobba med det dom jobbat med tidigare om marknaden och kraven förändras? Eller i skivbolagens fall, kundernas krav förändras...
En vanlig enskild människa vars jobb blir ersatt av en maskin (t.ex) brukar gå vidare och försöka hitta andra sätt att tjäna pengar på, men skivbolagen... dom vill så gärna sälja sina DRM-infekterade-rootkits-CDs till vilket pris som helst när folk vill ha onlinetjänster.

Enda anledningen till att dom har råd med sitt jävla tjafsande är att dom tog feta överpriser under många många många många år då dom släppte samlings-skivor med 1 bra låt (som dom betalat för att spelas länge och mycket på tv och radio, och kontrollera toplistor, kolla upp IFPI's högsta chefs uttalande i TBP-rättegången. Han var jätteledsen över att inte det längre var lika lätt.) och resten filler.

Det handlar inte om huruvida de får jobba med något. Alla har rätt att bedriva legal verksamhet. Det är upp till de kunder som efterfrågar förändring att vidta åtgärder i sådana fall. Bojkotter och gnäll är deras främsta vapen. Men det rättfärdigar inte stöld. Piratkopiering är licensstöld, således stöld i dess rätta bemärkelse.

Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det

Detta gäller även mjukvarulicenser, oavsett vad man försöker komma med för undanflykter. Immateriella rättigheter är rättigheter de med.

Så kunderna får antingen trycka på för förändringar på lagligt vis, eller helt enkelt sluta upp med att vara kund hos bolaget. Det rättfärdigar fortfarande inte brott.

Permalänk
Skrivet av Psionic:

Immateriella rättigheter är en vara som alla andra. En vara är inte en vara för att den tillskrivs ett värde. En varas värde definieras dock utav hur eftertraktad den är. En vanlig sten från min trädgård förblir en vara även om ingen önskar köpa den, men varan saknar värde. Det är extremt viktigt att komma ihåg. Det är fortfarande en ägodel, och får således inte bara stjälas av någon annan!

Intressant definition av begreppet "handelsvara", någonting utan värde som ingen är intresserad av att handla med. Visst, du är fri att definiera begreppet på det viset men det blir en aning urvattnat ... Eller gjorde jag en halmstoppad fågelskrämma?

Skrivet av Psionic:

Eller för att hårddra det: Faller verkligen trädet i skogen, om ingen varken hör eller ser att det gör det?

Det beror på vilket perspektiv du anlägger, jag föredrar att se det solipsistiskt ... Vi vet inte om trädet har fallit eller inte. Vi kan bara förhålla oss till vad vi känner till. Sålunda kan du tryggt förutsätta att trädet står upp eller ligger ner, det du väljer är (blir) rätt. Det fungerar tills du kontrollerar trädet eller interagerar i meningsaktivitet med någon som stipulerar ett annat förhållande för trädet.

Kanske mer fruktsamt att ställa sig frågan:
Om vi utgår från att trädet har fallit, gör det då någon skillnad för oss om trädet faktiskt ligger ner på marken eller inte?

Btw, vad har fallande träd i skogen med immaterialrätt eller handel att göra?

Permalänk
Medlem

Länge leve piratpartiet, undrade precis vad som hände med TPB! Länge leve nätpiratande!

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av abki:

Japan i ett nötskal.
De har gått framåt och har numer även viss utveckling och tar marknadsandelar på fler områden.
Tänk på att lagar enbart är till för egna medlemmar.

100% bs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rose Brass:

Intressant definition av begreppet "handelsvara", någonting utan värde som ingen är intresserad av att handla med. Visst, du är fri att definiera begreppet på det viset men det blir en aning urvattnat ... Eller gjorde jag en halmstoppad fågelskrämma?

En vara är och förblir en vara så länge innehavaren är intresserad utav att sälja. Ägaren kan fortfarande vara intresserad av att sälja, även om denne inte hittar några kunder. Detta gäller för stora delar av den immateriella marknaden nuförtiden.

Skrivet av Rose Brass:

Det beror på vilket perspektiv du anlägger, jag föredrar att se det solipsistiskt ... Vi vet inte om trädet har fallit eller inte. Vi kan bara förhålla oss till vad vi känner till. Sålunda kan du tryggt förutsätta att trädet står upp eller ligger ner, det du väljer är (blir) rätt. Det fungerar tills du kontrollerar trädet eller interagerar i meningsaktivitet med någon som stipulerar ett annat förhållande för trädet.

Kanske mer fruktsamt att ställa sig frågan:
Om vi utgår från att trädet har fallit, gör det då någon skillnad för oss om trädet faktiskt ligger ner på marken eller inte?

Btw, vad har fallande träd i skogen med immaterialrätt eller handel att göra?

Jag skall omformulera tesen åt dig, då frågan egentligen var retorisk;

Ett träd som faller, faller oavsett om någon i närheten uppfattar det. Det handlar inte om filosofi, om man förutsätter att trädet har fallit utan någon i närheten, då har trädet fortfarande fallit, även om man saknar en personlig uppfattning gällande ämnet.

Och för att knyta ihop argumentet med ämnet, så förblir en vara till salu en vara även om ingen visar något som helst intresse för att inhandla den. Något jag konstaterat i flera former här ovan.

Permalänk

Jag bryr mig verkligen inte om hur folk beskriver ordet stöld.

Hade jag kunnat klicka på en Ferrari och duplicera den för eget bruk kan ni ge er fan på att jag hade gjort det. Kalla det vad ni vill.

Permalänk
Medlem

Enklaste vägen att stjäla, klart man gör det?

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Skrivet av Psionic:

En vara är och förblir en vara så länge innehavaren är intresserad utav att sälja. Ägaren kan fortfarande vara intresserad av att sälja, även om denne inte hittar några kunder. Detta gäller för stora delar av den immateriella marknaden nuförtiden.

Jag skall omformulera tesen åt dig, då frågan egentligen var retorisk;

Ett träd som faller, faller oavsett om någon i närheten uppfattar det. Det handlar inte om filosofi, om man förutsätter att trädet har fallit utan någon i närheten, då har trädet fortfarande fallit, även om man saknar en personlig uppfattning gällande ämnet.

Och för att knyta ihop argumentet med ämnet, så förblir en vara till salu en vara även om ingen visar något som helst intresse för att inhandla den. Något jag konstaterat i flera former här ovan.

Du argumenterar för positivism men påstår samtidigt att det inte handlar om filosofi?

Jag ger upp ... *kastar in handduken*

Permalänk
Medlem

Nåt jag personligen tycker är väldigt lustigt är det här med artister, producenter m.f som inte får sälja nåt alls ofta levererar så dåligt material att ingen faktiskt vill ha deras skräp numer. Vad gör dom då, jo dom hoppar på Hollywoods (och Bert Karlssons förstås) propagandatåg och tuffar på om nåt i stil med hur mycket de "förlorat". De svenska skiten som inte får sälja är ju värst i mina ögon, finns ingen hejd för hur sjuk syn på saker man får ha. Kanske är det fel att kopiera andras verk? Men att försöka kräma pengar ur folk som ALDRIG skulle ha betalt för skit från första början är bara patetiskt.

Sen har vi mig då, jag vill också vara mr bigshot bad motherfu..er producent och tjäna massor av klöver, men jag är så jävla dålig på det så jag skulle svälta ihjäl. Har jag rätten att försöka vända upp och ner på nån fjortis på TPB då för att "ta vad som är mitt" ?? Eller får jag då precis som alla andra som lever i den normala världen svälja min stolthet och faktiskt ta ett vanligt jobb någonstans? Jag vet inte, men i mina ögon har ingen rätten att ta en jävla hobby och kräva att få tjäna pengar på den, man får ta ett jobb som vi vanliga dödliga får göra ifall man inte kan leva på sin hobby, thats it! Kolla på de stora omtyckta artisterna "över sjön", dom har då inga problem att leva på sin hobby trots att deras verk kopieras nåt hysteriskt, kan de vara just för att de är bra på vad dom gör kanske?

Nej, personligen tycker jag inte att att stå i en skivstudio och göra det man älskar mest under en begränsad tid och sen hämta ut fetingchecken är ett jobb utan en hobby. (sorry, men i verkligheten är ett jobb inte alltid så skoj). Att åka runt på turne däremot måste jag erkänna är krävande och tar en jäkla massa tid med alla reps, resande och olika hotell varje natt, å andra sidan så tjänar man ju faktiskt pengar på att turnera. (om man är värd det = dvs man är bra nog för att leva på det) Då kan jag erkänna att en artist som turnerar och lever på det faktiskt utför ett riktigt arbete, jag menar att det är ett privilegium och inte en rättighet att leva på vad man älskar att göra. Ifall ingen kommer och betalar för att se dig så är du helt enkelt inte tillräckligt bra för att leva på det, get over it and get a job!

Permalänk
Entusiast

Varje gång dem försöker sänka TPB, innebär det bara några timmars nertid innan TPB är uppe igen.
Som om det inte vore nog, så får ju TPB massor av uppmärksamhet och gratis "reklam" varje gång.

Så istället att försöka sänka TPB, borde bolagen gå ihop och konkurrera med TPB.
Många (inte alla) laddar ju ner film och TV-serier för att man inte har tillgång till dem kanalerna, eller kan få tag på filmen på annat sätt förutom via (svin)-dyra butiker.
300 spänn för en Blurayfilm? Hade dem kostat 90-150 spänn hade jag köpt många filmer direkt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)