3DMark 2011 i det tredje kvartalet

Permalänk
Melding Plague

3DMark 2011 i det tredje kvartalet

Nästa version av det populära testprogrammet 3DMark dyker upp i årets tredje kvartal, men redan i juni är det dags för den första visningen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Najs, blir trevligt när det visas.

Visa signatur

laptop*asus g73jw med F120 disk*

pc * Motherboard: Gigabyte GA-X79-UD5 * CPU: i7 3930K * GPU: Radeon HD7970* Samsung S27A950D 120hz + 32tv * Corsair Vengeance 16gb * Antec p280 * PSU: Corsair HX 850W * Windows 7 Ultimate* Ssd f120 *

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se detta sedan

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Hoppas dom har skrotat PhysX

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Hoppas dom har skrotat PhysX

Med tanke på hur bra Nvidia brukar vara på att fixa avtal, så lär de tyvärr inte ha gjort det..

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

Fan va taggad jag är!

Hoppas jag kan ordna programmet tidigare från MSI så jag lär mig det innan alla börjar bencha det.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Hoppas dom har skrotat PhysX

Hoppas hoppas hoppas, men istället så lägger dom säkert till physx och något super tessellation svammel så ati kort ser sämre ut.

Permalänk

Fast alla seriösa resultat görs utan PhysX, inga resultat på hwbot till exempel är tagna med physx.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Inaktiv

Härligt att det närmar sig. Hoppas att priset blir i nivå med vad 3DMark Vantage kostar.

Permalänk
Hedersmedlem

Nice om Msi skickar med full version av 3D 2011 hade varit nice med ett 5870 lightning som komplement till mitt xfx 5870. Trodde först att 3D mark skulle komma ut tredje kvartalet 2011

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt om de gjorde något snyggt, jag vet inte vad ni tycker men blev väldigt besviken på Vantage, första testet - "Jane Nash" asså... Vilket skämt! Fulare demo får man leta efter.

Ok, nu är det kanske inte dess huvudsyfte att vara just snyggt men hade varit lite roligare att jaga fps om det hade varit Crysis++ snyggt. Mina 2 cent om detta! Håll till godo!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Med tanke på hur bra Nvidia brukar vara på att fixa avtal, så lär de tyvärr inte ha gjort det..

Att ett benchmarkprogram gör reklam för t.ex. msi ger det tyvärr ett lite bristfälligt intryck av trovärdighet

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Att ett benchmarkprogram gör reklam för t.ex. msi ger det tyvärr ett lite bristfälligt intryck av trovärdighet

MSI GTX 480 graphix card detected...
BONUS:
MSI=2x
PhysX=2x
FINAL MULTIPLIER=4x

Kanske inte riktigt Men det känns ju faktiskt lite lurt med den där typen av sponsring av benchmarkprogram.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Att ett benchmarkprogram gör reklam för t.ex. msi ger det tyvärr ett lite bristfälligt intryck av trovärdighet

Varför det? Det är inte direkt gratis att utveckla progamvara...
Om du är uppmärksam har du säkert sett att det står Sapphire och är deras logga på båter/flyget i första GPU-testet i vantage.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennebring:

Varför det? Det är inte direkt gratis att utveckla progamvara...
Om du är uppmärksam har du säkert sett att det står Sapphire och är deras logga på båter/flyget i första GPU-testet i vantage.

Det är ju självklart att det inte går att använda en produkt från ett företag som får pengar från andra företag för att därefter använda produkten för att göra korrekta oberoende prestandatester.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det är ju självklart att det inte går att använda en produkt från ett företag som får pengar från andra företag för att därefter använda produkten för att göra korrekta oberoende prestandatester.

Förstod inte ett ord av vad du sade, men om du tycker lite reklam är fel så är du ju helt tokig.

Kostar mycket att utveckla mjukvara, och jag tror tyvärr inte särskilt många köper sina kopior av detta.
Såklart de då vill få lite klirr i kassan genom reklam.

Tror vi kommer se mer och mer reklam i mjukvara, speciellt då spel (i form av affischer i spelet osv) då de genererar intäkt även om spelet bara laddas ner.

Att tro att MSI särbehandlas för detta är ju fånigt!
Herregud vad ni är konspirationsteori-nötter.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk

06, vantage osv är inte gratis därav SKA dom bära sin egna vikt för att vara trovärdiga...
Bara min åsikt.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Fint! Eftersom jag i största sannolikhet inte kommer skaffa ett MSI kort blir det att köpa det på deras hemsida direkt det släpps.

Som anarkizt sa så hoppas jag också det blir något väldigt snyggt.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Blir väl intressant att få se vilken hårdvara som får denna utgåva att flyta.
Men för privat bruk så har jag helt och hållet tappat intresset för 3DMark efter att de skrotade ''Basic Edition'' efter 3DMark06.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att dom passerat bäst före datum.
På sin tid var dom ett gäng duktiga demoprogramerare, nu verkar dom mest vara ute efter pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

De kan väl åtmistonde börja göra bra grafik denna gång. 3dvantage hade ju uruselt fula animationer och gubbar då speciellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att dom passerat bäst före datum.
På sin tid var dom ett gäng duktiga demoprogramerare, nu verkar dom mest vara ute efter pengar.

Hur kommer sig det då att de är ledande inom 3D-grafik för spel och används i princip alla test av grafikkort?

Det var helt klart mer "demokänsla" över typ 2000 versionen, men det kanske inte är det viktiga?

I nån av de tidiga så var det bara matrox kort som stödde enviromental bumpmapping eller vad det hette.

Idag är physx nVidias teknik. Man kan tycka att den borde släppas fri så både ATI och nVidia kan använda den och det kan bli nån slags standard i spel. Samtidigt borde det gå att pula in en fysikstandard, kanske i directx 12.

Jag har aldrig gillat MSI det var datorer med deras moderkort vi alltid fick tillbaka när jag jobbade i en datorbutik. Jag gillar dem inte mer för att de köper in sitt namn. Jag klandrar inte 3Dmark gänget: skulle nån vifta med en stor pengapåse för att ta med en textur eller två (eller vad det nu skulle handla om) skulle jag också ta den. Från och med nu ska jag aldrig köpa MSI!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att dom passerat bäst före datum.
På sin tid var dom ett gäng duktiga demoprogramerare, nu verkar dom mest vara ute efter pengar.

Testerna de bygger är inget man slänger ihop på en dag och de måste också ha en lön.
Innebär reklam att de kan hålla nere priserna lite blir jag bara glad och specialare som physics X går att stänga av så att nvidia och ati kör på lika villkor.

Testerna är riktigt bra och jag förstår inte hur man kan förvänta sig att ett företag ska gå runt utan någon inkomst.

Visa signatur

Phenom II x 4 925 - Gigabyte 5750 - Asus M4A78T-E - 2x2GB Crucial BallistiX 1333 MHz 7-7-7-24 - OCZ Fatal1ty Series 550W PSU - WD Caviar black 640GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur kommer sig det då att de är ledande inom 3D-grafik för spel och används i princip alla test av grafikkort?

Det var helt klart mer "demokänsla" över typ 2000 versionen, men det kanske inte är det viktiga?

I nån av de tidiga så var det bara matrox kort som stödde enviromental bumpmapping eller vad det hette.

Idag är physx nVidias teknik. Man kan tycka att den borde släppas fri så både ATI och nVidia kan använda den och det kan bli nån slags standard i spel. Samtidigt borde det gå att pula in en fysikstandard, kanske i directx 12.

Jag har aldrig gillat MSI det var datorer med deras moderkort vi alltid fick tillbaka när jag jobbade i en datorbutik. Jag gillar dem inte mer för att de köper in sitt namn. Jag klandrar inte 3Dmark gänget: skulle nån vifta med en stor pengapåse för att ta med en textur eller två (eller vad det nu skulle handla om) skulle jag också ta den. Från och med nu ska jag aldrig köpa MSI!

tänkte bara påpeka lite snabbt att redan DX11 har en fysik-standard för gpgpu. kallas OpenCL

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Skrivet av TrooPnet:

tänkte bara påpeka lite snabbt att redan DX11 har en fysik-standard för gpgpu. kallas OpenCL

DX11 har inget med OpenCL att göra.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Hoppas på en snygg benchmark runda nu, som 3dmark06 med firefly forest och sånt sött! med en enorm detaljrikedom så klart

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
ASUS Nordic

Får hoppas de inte försöker återskapa mänskliga rörelser och fysik denna gången Vantage är under all kritik när det kommer till människorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrooPnet:

tänkte bara påpeka lite snabbt att redan DX11 har en fysik-standard för gpgpu. kallas OpenCL

Som DataNusse redan påpekade så har DX11 inget som helst med OpenCL att göra. DX11 har DirectCompute.

Det andra felet är att du kopplar ihop "fysik-standard" med OpenCL och DirectCompute. De har inte heller något med varandra att göra. OpenCL och DirectCompute är båda standarder för att köra program på GPU, det kan vara vad som helst och är inte kopplat till fysik.

PhysX, Havok och Bullet Physics är fysik-API som kan använda OpenCL eller DirectCompute för GPU-acceleration. PhysX-GPU just nu kör via CUDA och fungerar därmed enbart på Nvidia. PhysX kan förstås köras på CPU också, vilket det gör som standard i alla spel som stödjer PhysX och inte körs på Nvidiakort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1guy:

Förstod inte ett ord av vad du sade, men om du tycker lite reklam är fel så är du ju helt tokig.

Kostar mycket att utveckla mjukvara, och jag tror tyvärr inte särskilt många köper sina kopior av detta.
Såklart de då vill få lite klirr i kassan genom reklam.

Tror vi kommer se mer och mer reklam i mjukvara, speciellt då spel (i form av affischer i spelet osv) då de genererar intäkt även om spelet bara laddas ner.

Att tro att MSI särbehandlas för detta är ju fånigt!
Herregud vad ni är konspirationsteori-nötter.

Vänligen läs då vad jag skrev en gång till. Det jag kort och koncist beskrev var att om du vill sälja en produkt som mäter prestanda på datorkomponenter och uppe på det så tar du emot pengar från olika företag som står för dessa komponenter så blir dina kunder som skall köpa din produkt som mäter prestanda osäkra på om du favoriserar de som ger dig pengar för reklam. Det är inte ovanligt med sidor på webben som gör reviews på produkter som är otroligt vinklade men som hävdar att de inte är det. Det är lika dant med prestandatestade program, det finns ingen anledning till att det skulle vara någon som helst skillnad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur kommer sig det då att de är ledande inom 3D-grafik för spel och används i princip alla test av grafikkort?

Det var helt klart mer "demokänsla" över typ 2000 versionen, men det kanske inte är det viktiga?

I nån av de tidiga så var det bara matrox kort som stödde enviromental bumpmapping eller vad det hette.

Idag är physx nVidias teknik. Man kan tycka att den borde släppas fri så både ATI och nVidia kan använda den och det kan bli nån slags standard i spel. Samtidigt borde det gå att pula in en fysikstandard, kanske i directx 12.

Jag har aldrig gillat MSI det var datorer med deras moderkort vi alltid fick tillbaka när jag jobbade i en datorbutik. Jag gillar dem inte mer för att de köper in sitt namn. Jag klandrar inte 3Dmark gänget: skulle nån vifta med en stor pengapåse för att ta med en textur eller två (eller vad det nu skulle handla om) skulle jag också ta den. Från och med nu ska jag aldrig köpa MSI!

Skrivet av Negima:

Testerna de bygger är inget man slänger ihop på en dag och de måste också ha en lön.
Innebär reklam att de kan hålla nere priserna lite blir jag bara glad och specialare som physics X går att stänga av så att nvidia och ati kör på lika villkor.

Testerna är riktigt bra och jag förstår inte hur man kan förvänta sig att ett företag ska gå runt utan någon inkomst.

När dom kom fanns det inte mycket till benchmarks för 3D, nu för tiden är det inbyggt i de flesta spel och det är spel som gäller, inte ett konstgjort benchmarktest.
Till saken hör också att killarna verkar tappat en del koll på hur 3D används i dag, dom hyr in allt folk som skall skapa testerna.
Ett exempel på hur dåligt 3DMark är, är 3DMark06 som begränsas kraftigt av CPU:n, något som inte gäller de spel som användes av de kort 3DMark sades testa, ett dåligt test med andra ord.
Klart att dom måste tjäna pengar, men om om pengatjänandet går ut över deras trovärdighet är det en stor nackdel, det kostar lite att inte komprettera sig, men det måste man ta, om man inte vill tappa trovärdighet.
Det kostar lite att slippa brun tunga, men det kan det vara värt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |