Permalänk
Medlem

En ny amd eller intel tråd :)

Skall nu köpa en ny gaming dator för ca 20k. Men kan inte riktigt bestämma mig om jag skall skaffa nyaste AMD Phenom2 X6 1090T BE eller någon intel i7 processor? Vad är mest värt att skaffa av dem när man spelar mycket? Men visst en del användning av program osv förekommer också. Många säger att det är onödigt med 6 kärnor för det inte finns så många spel i dag som drar nytta av dem. Men skulle det inte fortfarande vara värt att skaffa amd's för att vara "beredd" när det nu blir så att spelen använder 6st? Kommer nog leva med datorn i några år så vill ha något som kommer prestera någolunda bra de kommande 2 åren iaf. i7 980x är uteslutet (Tyvärr)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkligen värt att lägga pengar på en sån processor?

Intel har väl aldrig varit speciellt prisvärda med deras värsting processorer..
Jag hade mycket hellre kört på 1090T BE pga att den har 2 kärnor mer vilket är mer framtidsäkert!

Har ingen direkt koll på just priser etc mellan i7 och 1090T BE.. men så länge du kan få in ett 5970 eller 2st HD5870 i din budget så kommer du ha en gaming-dator som fixar biff!

Mycket bättre än såhär blir de inte! Du kan ju alltid byta ut chassit om du vill de.. men rekommendera ett med lite ventilation!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Vad ska du har för grafikkort, och i vilken upplösning ska du spela? Det är väsentligt eftersom det avgör hur kraftig CPU du behöver. En kraftfull GPU behöver en CPU som matchar annars blir CPUn en flaskhals och vice versa.

Sen är det väl mest en smaksak Intel/AMD. Båda har ju lagt sig prismässigt så deras CPUer matchar vad gäller pris/prestanda. Nuvarande Intelgenerationen har låg energiförbrukning och bra överklockningspotential. Intels dyraste CPUer är väl inte prisvärda direkt, men de är ju snabbast.

För min del blev det en AMD Phenom II x2 550 Black Edition (alltså utan låst multiplier). Den gick fint att låsa upp till x3 och jag överklockar den 10%. Kan säkert överklocka den mer, men jag är nöjd. AMD Phenom II x2 550 Black Edition är väl en av de mest prisvärda, men det finns ju betydligt snabbare CPUer att köpa.

Jag har ett Radeon 5770 grafikkort, och min tanke är att om jag vill uppgradera om några år så köper jag ett till och kör crossfire samt en AMD Phenom II x6. Fast vem vet, när det är dags att uppgradera så kanske det finns andra GPUer och CPUer som lockar och då kan jag behöva byta moderkort också. C'est la vie.

Permalänk
Medlem

AMD Phenom II X6 1090T And 890FX Platform Review: Hello, Leo : AMD Can Do Six Cores, Too

Läs och begrunda

Citat:

As a result, it’s easy to recommend the Phenom II X6 1090T for folks able to employ its six cores. Video work, threaded Photoshop filters, rendering—in those workloads, AMD’s new flagship is, in many cases, able to keep up with the quad-core Core i7-975.

Citat:

If you’re a gamer, save the money you’d spend on a six-core CPU, buy your favorite overclockable processor, and spend the difference on graphics or an SSD to cut level load times.

Citat från sammanfattningen.. Som sagt..begrunda å bedöm själv

Permalänk
Medlem

Då jag har suttit på en laptop och spelat de senaste 5 åren så har jag varken skärm eller w7 Så det måste ingå i priset. Så hade tänkt mig något liknande.

Kommer det bli flaskhals? Det jag spelar för det mesta är RTS. T.ex. Anno 1707, total war serien, hon, sc2. Kanske Eve-online och COD Modern Warfare 2 hade jag tänkt börja spela. Men till t.ex. COD MW2 fick AMD Phenom2 X6 1090T BE bäst betyg enligt swec. Sen skall jag köra D3 när det nu kommer. Men tänkte iaf ha en dator som är redo för framtiden. Kan inte ändra så mycket de 2 kommande åren då jag skall börja plugga igen (suck). Men efter det hade jag tänkt köra ett nytt grafikkort och köra cf typ.. Eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

du skulle kunna skala av ca 600 på nätdelen där , hyffsad overkill , även om du skulle vilja köpa ett extra kort i framtiden.

personligen så hade jag skaffat en x4 955 eller 965 och sedan när det verkligen är lönsamt med en hexacore , upgradera till en sådan.
man vet ju inte hur lång tid in i framtiden det är då spel och program drar nytta , och viktigast av allt , behöver i mer kräm än en fyrkärnig kan musta upp.

tills dess kan det ju ha kommit nya serier/familjer av proccessorer med högre prestanda klock för klock.

är plånboken låst i två år kan det iofs vara ide att satsa på en hexacore redan nu.

moderkortet du valt där är riktigt fint , dock kan du skala lite stålar där ifall du inte tänkt överklocka.

om två år så så kan det nästan vara så at 5000 serien inte finns i butik , troligtvis finns det singelkort som är hyffsat nära den prestandan då i alla fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Håller med Devildoll här lite grann..

Jag vet inte riktigt hur en 1090T överklockar.. kanske bättre och skaffa in en AMD 965 BE som jag har och klocka den till 4ghz.. dom flesta fixar nämnligen de.. minst 3.8ghz.. då går du ner lite i pris.. och så kan du även köra på ett Corsair HX750W ist.. har också den nätdelen och den funkar perfekt..

Och nu om du byter ut dessa delarna.. har du gått ner lite i pris..lö och då ska de nopg rymmas in en Intel G2 X-25M 80gb som jag hade i min kundvagn.. Windows blir så mycket snabbare med en sådan..

PS. Såg att du hade en SSD nu i ditt paket.. Byt ut den mot en Intel 80gb X-25M G2 ist..

EDIT: kan meddela att ett HD5807 ska fixa MW2 bra.. kör på mina 2st HD4890 och jag toppar istortsett fpsen som kan maxa 91fps ingame.. i stort sett hela tiden.. HD5870 ligger strax under prestandamässigt än mina.. men däremot har du full DX11 stöd.. och med lite mer finjusterade drivare.. så kan nog HD5870 bli ännu bättre!

De jag ville ha sagt är att du ska nog inte ha några problem alls med den dator att fixa spelen du vill spela!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2