Ubuntu, Samba4, mailserver, mm, best practices.

Permalänk
Medlem

Ubuntu, Samba4, mailserver, mm, best practices.

Nu har ju 10.04 LTS kommit så då tänkte jag att det är bra tillfälle att installera om servern på jobbet. Och har lite funderingar angående best practices, kanske tips på guider mm.

För nuvarande har vi samba 3.4.5 som primär(och enda) domänserver, inga kruseduller utan en enkel grundinstallation, och roaming profiles.
Vi har mail via postfix, courier, MySQL, med virtuella användare.

Det innebär 2 användarkonton, ett för mail och ett för domäninlogg. (utöver alla inloggningar för affärssystem och vad det nu kan vara).

Det är nånting jag vill ändra på, det absolut bästa vore om man kunde ha ett konto som flera olika servrar(åtminstånde samba å mail) kan autentiera mot.
Konton lagrade i MySQL-databas vore också riktigt schysst, mest för att jag gillar den öppen- och enkelhet som jag tycker finns i MySQL och för att jag känner mig hemma med MySQL.

Så, vad jag vill ha är:
Samba4 som domänkontroller, (med AD?)
Mailserver
gemensam inloggning mellan ovan nämnda
Möjlighet att kunna ändra användar/grupprättigheter i sambas utdelning, på ett enkelt sätt, så att även mina kollegor som kan nada om linux kan administrera lite lätt.
Möjlighet att lägga till/ta bort/editera samba-konton/grupper, även här på ett sätt som "vanliga dödliga" kan använda.
Roaming profiles för samba domänkonton

Är tacksam för alla typer av förslag,låt ideerna flöda