Längre garanti på SSD från Corsair

Permalänk
Melding Plague

Längre garanti på SSD från Corsair

Corsair utökar garantin på samtliga SSD-enheter från två till tre år. Förändringen gäller dock endast nya exemplar, lagringsenheter som redan finns ute i stugorna berörs inte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt, jag har faktiskt tänkt att köpa en SSD från Corsair och tänkte på att dom bara hade 2 år. Men nu var ju det löst.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Bra, nu är nästa steg att införa SATA 6.0 gbps i alla SSD. Det är ju lite komiskt att det är de mekaniska hårddiskarna som börjar få det först, när det är SSD som kommer upp i de hastigheterna...

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Bra, nu är nästa steg att införa SATA 6.0 gbps i alla SSD. Det är ju lite komiskt att det är de mekaniska hårddiskarna som börjar få det först, när det är SSD som kommer upp i de hastigheterna...

Det kan ha att göra med att merparten av SSD som säljs idag är relativt små och används som dedikerade operativsystem- och programdiskar av entusiaster med mer datorvana än "Svensson". Skillnaden mellan SATA 3.0 och SATA 6.0 Gbit/s i dagens små SSD är försumbar eftersom man aldrig kommer upp i så stora filstorlekar att de tar lång tid att läsa/skriva. Efterfrågan på SATA 6.0 Gbit/s är därför låg. Mekansika diskar köps dock av alla, entusiaster som icke-entusiaster, och där är det "det flashiga i specifikationen som bestämmer vilken som köps och inte faktisk prestanda". Efterfrågan på SATA 6.0 Gbit/s är där därför högre.

Allteftersom SSD växer i storlek kommer SATA 6.0 Gbit/s oxå till SSD. Nästa generation Intel-diskar ska väl komma i upp till 640 GB och då kan kanske SATA 6.0 Gbit/s komma till bruk när man ska använda SSDn som.. scratch-disk för Photoshop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Det kan ha att göra med att merparten av SSD som säljs idag är relativt små och används som dedikerade operativsystem- och programdiskar av entusiaster med mer datorvana än "Svensson". Skillnaden mellan SATA 3.0 och SATA 6.0 Gbit/s i dagens små SSD är försumbar eftersom man aldrig kommer upp i så stora filstorlekar att de tar lång tid att läsa/skriva. Efterfrågan på SATA 6.0 Gbit/s är därför låg. Mekansika diskar köps dock av alla, entusiaster som icke-entusiaster, och där är det "det flashiga i specifikationen som bestämmer vilken som köps och inte faktisk prestanda". Efterfrågan på SATA 6.0 Gbit/s är där därför högre.

Allteftersom SSD växer i storlek kommer SATA 6.0 Gbit/s oxå till SSD. Nästa generation Intel-diskar ska väl komma i upp till 640 GB och då kan kanske SATA 6.0 Gbit/s komma till bruk när man ska använda SSDn som.. scratch-disk för Photoshop?

Vill påminna dig om att SATA 6.0 gbps överhuvudtaget togs fram för att SSD-diskar började nosa på 3.0 gbps-strecket.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Attans, jag som fick hem min SSD igår!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vill påminna dig om att SATA 6.0 gbps överhuvudtaget togs fram för att SSD-diskar började nosa på 3.0 gbps-strecket.

Men det konstiga är att i exemplet Crucial Real SSD så presterar SATA 6.0 gbps versionen betydligt bättre än SATA 3.0 gbps versionen trots båda håller sig inom 3.0 gbps-strecket.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vill påminna dig om att SATA 6.0 gbps överhuvudtaget togs fram för att SSD-diskar började nosa på 3.0 gbps-strecket.

Tror inte tillverkarna skiter ut nya styrkretsar för SSD heller. tar ett tag att designa nya. Som sagt detta var väntat. Flera tillverkare inklusive intel har ju förvarnat att inga nya styrketsar kommer direkt vid sata 3 lanserigen. utan kommer dröja.

SSD kan faktiskt nyttja 6Gbits men mekaniska kan inte så den praktiska prestanda på styrkretsarna där är nog inte alls så hög för det fins igen anledning. Troligen mycket enklare att bara hota upp befintliga designer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Attans, jag som fick hem min SSD igår!

Mejla och hör med dom, annars är det ju bara lämna tillbaka och köpa en ny.

Handlar ju faktiskt om ett år extra garanti!!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Mejla och hör med dom, annars är det ju bara lämna tillbaka och köpa en ny.

Handlar ju faktiskt om ett år extra garanti!!

Garantin kan ändras utan vidare för en produkt du redan betalat för. Det betyder inte att det enbart gäller nysålda produkter.

Ta Xbox 360 som exempel, med risk för att skapa massa drama hit och dit, så utökade Microsoft garantistödet för de flesta tekniska problem från ett år till tre år för alla tillverkade produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Garantin kan ändras utan vidare för en produkt du redan betalat för. Det betyder inte att det enbart gäller nysålda produkter.

Ta Xbox 360 som exempel, med risk för att skapa massa drama hit och dit, så utökade Microsoft garantistödet för de flesta tekniska problem från ett år till tre år för alla tillverkade produkter.

Nu handlar det dock om Corsair och inte Microsoft. Skrev dom inte i nyheten att det bara gällde produkter sålda från ändringen?

Eller missuppfattade jag det.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Lite off topic, köpte min första SSD idag till min MacBook...

Datorn säger nu " ", den hinner inte ens säga "swisch"

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Lite off topic, köpte min första SSD idag till min MacBook...

Datorn säger nu " ", den hinner inte ens säga "swisch"

Nice! Funderar på en MacBook och då är ju SSD ett måste.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Nu handlar det dock om Corsair och inte Microsoft. Skrev dom inte i nyheten att det bara gällde produkter sålda från ändringen?

Eller missuppfattade jag det.

Du hade rätt - det var nya exemplar. Fan vad okonsekvent. Varför inte göra det lätt för sig och bara köra utökad garantitid på samtliga tillverkade produkter?

Men i allmänhet så är det ingen skillnad på Microsoft eller något annat företag i detta avseendet. Det är inte Microsoft som exklusivt kan ändra garantitiderna universellt bland produkter i sin katalog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Mejla och hör med dom, annars är det ju bara lämna tillbaka och köpa en ny.

Handlar ju faktiskt om ett år extra garanti!!

Nja att skicka tillbaka den är jag inte taggad på direkt
Äh, går den sönder efter 2 år så får jag väl bara köpa en ny.

Men jag tycker att det är fel av dom att inte utöka garantin för dom som redan är sålda.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

Lite off topic, köpte min första SSD idag till min MacBook...

Datorn säger nu " ", den hinner inte ens säga "swisch"

Hur har du planerat att att fixa TRIM osv? Är själv sugen på att sätta in en SSD i min mbp, men är rädd för just TRIM problemet - krävs då windows för att fixa TRIM?

Lite offtopic som sagt men.. ändå till ämnet litegrann?

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Hur har du planerat att att fixa TRIM osv? Är själv sugen på att sätta in en SSD i min mbp, men är rädd för just TRIM problemet - krävs då windows för att fixa TRIM?

Lite offtopic som sagt men.. ändå till ämnet litegrann?

Se till att Ha ganska mycket space över på disken? Jag har en Intel G1 utan trim i Win7, har kört i snart ett år utan några direkta hastighetsskillnader. Det skiljer säkert några MB/s mot ny, men inget du märker vid normalt användande. Intel-disken är för övrigt ganska snabb i sitt worst-case-scenario.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Det borde Corsair göra också, jag hade nydligen en Corsair Extreme X128 128gb hårddisk, inköpt i oktober 09, den dog runt julen, fick en ny, den dog i april, fick en ny igen, den sålde jag omedelbart....