Permalänk
Medlem

Starta moderkort "utan" F_PANEL-kontakt

Hej!

Jag har ett problem som går ut på att det chassi som jag vill köpa till min nya dator kommer in på lager om ca. en och en halv månad. Jag tänkte installera komponenterna i ett gammalt chassi som jag hittade så länge så att jag inte behöver vänta.
Jag upptäckte dock att kontakten från frontpanelen (alltså den med startknappen) inte passar på moderkortet. Moderkortet (Gigabyte GA-X58A-UD3R) har inte heller någon powerknapp onboard.
Min fråga är nu: finns det något sätt för mig att starta moderkortet iaf? Finns det "lösa" kontakter att köpa som passar så att jag kan sätta in kablarna i den och sedan ansluta till moderkortet eller finns det nåt annat sätt att starta det på?

Hoppas att jag uttryckt mig klart, om ni inte förstår vad jag menar så säg till så ska jag försöka förklara.

Tack för hjälpen på förhand!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Kör skruvmejsel metoden i värsta fall.

Kortslut de två pinnar som du sätter kontakten för strömknappen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk

Kontakterna brukar vara standardiserade för att passa alla ATX -moderkort...
Annars kan du kortsluta de två POW-stiften med ett metallföremål (håll med andra handen i chassiet) bara så den startar.
Gå direkt in i BIOS och sätt om Power inställningen till att starta datorn vid strömtillslag.
På så vis behöver du bara använda strömbrytaren baktill.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjanterifjant:

Kör skruvmejsel metoden i värsta fall.

Kortslut de två pinnar som du sätter kontakten för strömknappen.

Skrivet av Waxinator:

Kontakterna brukar vara standardiserade för att passa alla ATX -moderkort...
Annars kan du kortsluta de två POW-stiften med ett metallföremål (håll med andra handen i chassiet) bara så den startar.
Gå direkt in i BIOS och sätt om Power inställningen till att starta datorn vid strömtillslag.
På så vis behöver du bara använda strömbrytaren baktill.

Ok, vilka är det som man ska kortsluta? Och hur stor risk är det att nånting skadas när man gör det?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ok, vilka är det som man ska kortsluta? Och hur stor risk är det att nånting skadas när man gör det?

De stiften du kopplar powerknappen på. Risken är väldigt liten om du är stadig på handen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

De stiften du kopplar powerknappen på. Risken är väldigt liten om du är stadig på handen

Ok så jag ska kolla i manualen då? Jag anser att jag är väldigt stadig på handen, jag gillar petiga uppgifter

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser den kontakt ut som gör att du inte kan koppla in den? Skulle vara intressant att veta vilket chassie som gör bort sig så totalt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Hur ser den kontakt ut som gör att du inte kan koppla in den? Skulle vara intressant att veta vilket chassie som gör bort sig så totalt

Nja, de gjorde nog inte bort sig, chassit är en COMPAQ från intel P3-tiden. Så jag är inte direkt förvånad att det inte passar (både gammalt och "märkesdator").
Om du vill kan jag ta ett kort på kontakten och lägga upp här.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

skruvmejsel mellan dom 2stiften som kontakten ska sitta på egentligen, bara snudda till lite snabbt så att strömen cirkulerar mellan dom.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

skruvmejsel mellan dom 2stiften som kontakten ska sitta på egentligen, bara snudda till lite snabbt så att strömen cirkulerar mellan dom.

Ja, men grejen är att jag inte vet vilka som just är till strömmen. Jag ringade in kontakten på moderkortet, med skillnaden att min är helt vit utan färgkoderna som är på på bilden.

Om det behövs så kan jag ta ett när-foto av kontakten så att ni kan se tydligare.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Sidan 30 i manualen där står det vilka två stift som är power switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Sidan 30 i manualen där står det vilka två stift som är power switch

Tack, jag kollade där. Kanske kan modda powerknappens sladdar så att de går att sätta fast där.

Tack alla för hjälpen, kommer uppdatera när jag fått det att funka.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Annars är det bara att testa sig fram med mejseln, visst ofta blir det lite gnistor men inget som dödar moderkortet i vanliga fall.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Annars är det bara att testa sig fram med mejseln, visst ofta blir det lite gnistor men inget som dödar moderkortet i vanliga fall.

Motsägelser... Gnistor = Alltid skadligt för elektronik !

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Dra upp moderkortsmanualen på nätet och kolla vilka som man ska kortsluta (alltså: vilka som man ska koppla POWER_ON till).

Permalänk
Skrivet av SuperChefen:

Dra upp moderkortsmanualen på nätet och kolla vilka som man ska kortsluta (alltså: vilka som man ska koppla POWER_ON till).

Jag fick uppfattningen att han redan var införstådd med att det var de övre "två röda" näst översta paret till höger i kontakten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jaha, förlåt, läste inte genom hela tråden.

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Motsägelser... Gnistor = Alltid skadligt för elektronik !

Nja, inte om du bara får en vanliga 12v gnista från fläkt kontakter eller typ pwr - till HDled +.
Jag får iaf ofta sådant men hårdvaran rullar på ändå, ett annat skoj trick är att hot swapa minnen för att slippa vänta på avstängning.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Ytterligare en bra inställning i bios är keyboard power on. Då blir datorn lättstartad utan att man behöver krypa bakom datorn för att nå strömbrytaren eller dagligen dra ur elsladden.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Ytterligare en bra inställning i bios är keyboard power on. Då blir datorn lättstartad utan att man behöver krypa bakom datorn för att nå strömbrytaren eller dagligen dra ur elsladden.

...men då måste man ha ett (gammalt) trådanslutet PS/2 tangentbord...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ytterligare en bra inställning i bios är keyboard power on. Då blir datorn lättstartad utan att man behöver krypa bakom datorn för att nå strömbrytaren eller dagligen dra ur elsladden.

Skrivet av Waxinator:

...men då måste man ha ett (gammalt) trådanslutet PS/2 tangentbord...

Problemet är löst. Tog en bågfil och kapade till kontakten på sladden så att bara de två sladdarna till strömbrytaren var kvar och det passar perfekt! Det spelar väl ingen roll vilket håll man sätter det åt? Strömmen tar väl rätt väg ändå?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Du behöver bara kontakt så det är sak samma hur du kopplar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Problemet är löst. ... Det spelar väl ingen roll vilket håll man sätter det åt? Strömmen tar väl rätt väg ändå?

Nix, det spelar ingen roll.
(...endast lysdioderna bryr sig)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Nja, de gjorde nog inte bort sig, chassit är en COMPAQ från intel P3-tiden. Så jag är inte direkt förvånad att det inte passar (både gammalt och "märkesdator").
Om du vill kan jag ta ett kort på kontakten och lägga upp här.

Kul att ha en sådan värstingdator (om det är datorn i sign) i ett gammalt märkesdatorchassi från slutet av 90-talet!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Du behöver bara kontakt så det är sak samma hur du kopplar.

Skrivet av Waxinator:

Nix, det spelar ingen roll.
(...endast lysdioderna bryr sig)

Jo, det är väl det man har lärt sig i ellära på fysiken, men i manualen så var de så noga med att man skulle koppla +/- rätt. Det var väl dioderna de syftade på.

Men då är allt fixat! Tack för hjälpen alla och håll utkik efter mitt galleri som kommer upp snart.
Kommer med special thanks till er och kommer gå under namnet "The Sleeper" som när man sätter i top of the line delar i en gammal bil som ser fall-färdig ut, bara att det är grymma komponenter i ett chassi från 90-talet i stället

Skrivet av soderkvist:

Kul att ha en sådan värstingdator (om det är datorn i sign) i ett gammalt märkesdatorchassi från slutet av 90-talet!

Haha, du hann före min idé Ja, det är komponenterna i sign som kommer sitta i burken

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

...men då måste man ha ett (gammalt) trådanslutet PS/2 tangentbord...

Nej. Fungerar även med USB, men ett krav är att USB-porten matas med 5V även vid standby.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara