The Pirate Bay flyttar in hos Piratpartiet

Permalänk
Medlem

Lika fort den kom upp igen, gick den ner. Undrar vad det är idag då.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett inlägg som bröt mot § 7 i reglerna.

Permalänk
Medlem

Pirate Bay-operatör fälls igen - IDG.se här har vi orsaken till dagens avbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psionic:

En vara är och förblir en vara så länge innehavaren är intresserad utav att sälja. Ägaren kan fortfarande vara intresserad av att sälja, även om denne inte hittar några kunder. Detta gäller för stora delar av den immateriella marknaden nuförtiden.

...

Och för att knyta ihop argumentet med ämnet, så förblir en vara till salu en vara även om ingen visar något som helst intresse för att inhandla den. Något jag konstaterat i flera former här ovan.

Inte helt ovanligt att "varan" inte är så intressant att sälja. Men "varan" är fortfarande skyddad av upphovsrätten.
Har ibland velat samla filmer av viss genre eller liknande men det sätter man stopp på med det monopol som vi har idag. Har varit hos min lokala handlare och försökt få tag på film på gamla plastbitar och de har lovat att beställa hem. Blev lovad 3 st och fick den första efter 2-3 veckor. De övriga gav de upp på efter 3 månader. Försökte då hos amazon.uk där de hade de resterande 2 filmerna. Efter 30 dagar kom en förfrågan om jag fortfarande var intresserad av att vänta och det gör man om man är intresserad. Samma procedur upprepades 2 gånger till men sen vägrade dom att försöka att få fram den mer, men filmer låg kvar i deras utbud.
Man kan snarast säga att intresse av att sälja saknas men filmindustrin är fortfarande intresserad av att låsa inne sina produkter. Finns förståss andra vägar men de är då inte lovliga. Upphovsrätten har mer blivit ett hinder för kulturspridningen idag och lär vara så ett bra tag till. Att försöka att låsa inne ideer i 70 år är minst 60 år för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamilton83:

Jag bryr mig verkligen inte om hur folk beskriver ordet stöld.

Hade jag kunnat klicka på en Ferrari och duplicera den för eget bruk kan ni ge er fan på att jag hade gjort det. Kalla det vad ni vill.

Det är bara att söka på nätet efter Ferrari så har du snart en kopia på skärmen. Fast någon stöld är det inte och inte heller något brott mot upphovsrätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

hur ska man kunna anpasssa sig till en ny marknad som kräver att allt är gratis? Visst man kan försöka köra på öppen källkod med lite reklampengar, men kvaliten kommer inte att vara den samma.

Det går att köpa en ramlösa. Vatten är en vara som i vissa grunden är gratis men går också att sälja.
Mycket reklam, snygg förpackning och högt pris är det som krävs.