Tele2 har "glömt" ta betalt....

Permalänk
Medlem

Tele2 har "glömt" ta betalt....

Hej,

Fick precis en faktura från tele2 tillsammans med ett brev där det stod att de har glömt att ta betalt för en del samtal under det senaste året...

1000kr extra utöver den vanliga fakturan denna månad skulle de ha...

Är det bara att återigen tacka tele2 för deras underbara service och betala eller?
någon annan som har fått detta i dagarna?

Permalänk
Medlem

Vi fick så från viasat...

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Kolla i alla fall upp att det verkligen är från Tele2 först. Låter väldigt skumt och dom skulle "glömma" tycker jag. Dom har väl ändå ett automatiskt system för att spåra sådant.

Permalänk
Medlem

Fakturan fanns med på "mina sidor" på tele2.se så den är ifrån dom iaf.
Men jag har aldrig varit med om det tidigare. Hade jag bara vetat om att de hade glömt att ta betalt för några samtal så hade jag direkt utan några som helst konstigheter antagit att de bjuder på dessa samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gooogle:

Fakturan fanns med på "mina sidor" på tele2.se så den är ifrån dom iaf.
Men jag har aldrig varit med om det tidigare. Hade jag bara vetat om att de hade glömt att ta betalt för några samtal så hade jag direkt utan några som helst konstigheter antagit att de bjuder på dessa samtal.

Är du säker på att det är samtal de glömt ta betalt för? När jag har råkat ut för sånt har det varit del av månadskostnader som de glömt ta betalt för.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

"Hej,
Vid genomgång av de fakturor vi skickat till dig har vi upptäckt att vi missat
att ta betalt för en del samtal du gjort under det senaste året. Du hittar
posterna under rubriken ”Samtal inom Sverige” på din fakturaspecifikation.

Vi beklagar naturligtvis det som hänt och har du några frågor kan du hitta
mer information på
tele2.se/minfaktura eller så är du välkommen att
kontakta Kundservice via telefon."

Så skrev dom iaf.
Sen framgår det inte på fakturan vad som är vad riktigt.. jag kan bara se att det är jävligt mycket mer samtal till "andra mobiloperatörer" än vanligt... och en klart dyrare faktura än vanligt

Permalänk
Medlem

Finns dem som fått "smällar" på 20,000kr av elbolag som missat debiteringar.
Vad som gäller är att företaget har rätt att komma med krav tre år efter.
Det åligger kunden att hålla lite koll på räkningar även om det inte alltid är så lätt.

Räkna aldrig med att företaget bjuder på kostnader bara för de missat dem.

Permalänk
Medlem

Jag skulle be om en specifikation ifrån Tele2 på vilka samtal det är och när de är gjorda!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

hade samma problem med tele 2, whops så kom en räkning på 2000kr. efter några samtal till dom så var det bara att betala,
sen kollade jag upp det andra fakturorna jag fått från tele 2, och även där många fel, ett av dem var att jag betalade för 1 månad företags bredband av någon konstig anledning, några hundringa dyrare. så de har ingen som helst koll på vad de håller på med.
så nu bojkottar jag detta skit företag som inte kan hålla reda på de enklaste uppgifter,

Visa signatur

AMD 4200+ Radeon 3650agp 2gig ram

Permalänk
Medlem

Aja suck... ringde precis tele2 och de ska skicka en specifikation till mig. Det tar tydligen 4-6 veckor så de skjuter upp fakturan med 3 månader...
Jag hoppar också av tele2-tåget nu..
De har bla hänt 2 ggr att de har stängt av mig från deras nät pga obetald faktura (när den egentligen var betald) Krävdes visserligen bara ett samtal så fixades det direkt men ändå ganska störande. Sen att att jag har försökt lägga till en konferenssamtalstjänst flera ggr utan att få den är också störigt..

Permalänk
Medlem

Jag fick samma brev i förra veckan. Inga större summor för min del - i själva verket hade jag inte reagerat på debiteringen om det inte var för följebrevet.
Det visar ju bara hur hjälplös man är som konsument när räkningar många gånger ser skumma ut men man ju inte har detaljerade noteringar om hur man ringt. Känslan är ju att företaget saltar räkningarna men eftersom de är små summor orkar man inte bry sig utan betalar bara.
Vem har tid att anteckna varenda sekund man sitter i telefonen - och sen bråka med företaget för att få rättning? Det vet ju alla hur det slutar - 5 timmar i telefonkö vidarekopplad till varenda kotte på firman och i bästa fall, säg att man får rätt - ingen betalar ju mig för de timmarnas arbete.

Så man känner sig lite smålurad hela tiden, men betalar för det är enklare än att bråka - vilket de ju mycket väl vet och räknar med.
Men den här gången rann bägaren över för mig.
När Tele2 går ut och i princip erkänner att de inte vet vad de debiterar eller om det stämmer men de skulle ändå vilja ha mer - då fick det räcka för mig.
När de behandlar mig som nån livegen spargris de kan sparka lite på och få mer pengar när de känner för det, då tröttnar jag faktiskt.

Så jag bytte operatör och avslutade därmed abonnemanget hos Tele2, så nu har de tjänat sin sista krona på mig iaf.

Sen skrev jag till faktureringschefen:

"Hej,

Vid genomgång av min post fann jag häromdagen min senaste mobiltelefonräkning från er. Som vanligt var beloppet till synes slumpmässigt sammanställt, utan någon koppling till hur mycket jag själv upplevt att jag använt min mobiltelefon.
Den detaljerade specifikationen anger myndigt på sekunden när hur länge jag ringt den senast månaden, men jag har i vanlig ordning ingen som helst möjlighet att kontrollera om dessa uppgifter stämmer eller ej.

Du vet nog hur det är när man ställs inför en sådan sammanställning av sina aktiviteter en månad eller mer tillbaka – inte minns man nu exakt vad man gjorde då.
Så när räkningen kommer står man där och dividerar med sig själv varför man skulle ringt sin egen telefonsvarare så många gånger, varför alla ens bekanta verkar ha en annan operatör trots att alla man frågar säger tvärt emot eller var det där kryptiska utlandssamtalet kommer ifrån som man aldrig minns att man gjorde.

Kanske lovar man sig själv återigen att den här månaden skall man minsann komma ihåg hur man använder sin telefon bättre - men inte gör man det.
För när det kommer till kritan har man ju andra saker, viktigare saker, att tänka på än det exakta antalet sekunder man talade i telefon.

Så därför står man där nästa månad igen med den krypande känslan av att räkningen man har i handen kunde vara skriven på grekiska, att den inte representerar minnet man själv har av sitt telefonerande och att den lika gärna kunde vara påhittat ur tomma intet av en slumpgenerator.
Men minnen är ju så mycket oprecisare än detaljerade specifikationer så i slutändan har man inte mycket annat val än att betala och lita på att företaget i fråga vet bättre än man själv.

Men, det brev ni bifogade med min senaste räkning visar att så inte alls är fallet. Ni har i själva verket lika lite koll på mitt telefonerande som jag själv.
Ni har nu upptäckt att jag ringt mer än ni debiterat mig tidigare, så nu påförs en ospecificerad mängd samtal till min senaste räkning.
I vanlig ordning kommer jag och tusentals andra naturligtvis snällt betala – vi upplever inte att vi har mycket val – men med detta erkännande från er bröts illusionen slutligen.
Min räkning ser inte påfallande annorlunda ut än vanligt, det enda som skiljer den från de andra jag fått genom åren är faktiskt detta följebrev.

Vilket betyder att varenda annan räkning jag fått kan vara lika felaktig den.
Jag säger inte att så är fallet, för jag vet helt enkelt inte, men när den enda rättelse ni gjort under alla år är till er fördel visar det tydligt det ojämnlika i vår relation som företag respektive kund.
Jag har naturligtvis rätt att klaga men jag har ju inget att sätta emot era detaljerade specifikationer – särskilt inte när ni tydligen kan skriva om dem godtyckligt.
Ert brev bröt illusionen av jämställdhet och visar tydligt att jag som kund är utlämnad till ert godtycke. Det är säkert lagligt förfarande, men det lämnar mig och säkert många andra med en känsla av maktlöshet. Gör jag fel får jag stå mitt kast – gör ni fel tar ni igen det månaden efter.

Så jag gjorde det enda jag som kund kan göra, utan att föra sekunddetaljerade anteckningar av mina telefonsamtal och korsreferera med framtida telefonräkningar – jag avslutade mitt abonnemang hos er.

Inte för att jag förväntar mig att mina telefonräkningar hos min nya operatör i fortsättningen skall stämma bättre med min minnesbild av den gångna månaden – de kommer säkert fortfarande vara grekiska för mig.

Men när storföretag med miljonvinster i jakten på varje öre inte ens bryr sig om att försöka upprätthålla illusionen av en jämlik relation med sina kunder – då måste jag som kund reagera.

Det måste kosta Tele 2 mer att behandla sina kunder som livegna än de kronor de kan få in på att rätta ett fel i sina egna system kunderna på intet sätt är ansvariga för.

Med vänlig hälsning

Mitt Namn
Fd kund"

Permalänk
Medlem

Känns ju lagom oproffesionellt att så många ändå varit med om det?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

Härligt brev du skickade, tyvärr lär väl ingen på företaget ta det åt sig, du måste ändå vända dig till en hjärndöd kaffeheroinist på supporten och på lättaste svenska säga "JAG VILL INTE VARA KUND MER" (och det kommer ta ungefär en halvtimme...)

Permalänk
Medlem

Min mamma har vart i rätte gång med tele2 för dom krångla med telefonen i hennes företag.
Hon vann till sist och slutsatsen som vi sa var att man aldrig sak ge upp såna saker i rätte gång bara för det är ett stort företag man stämmer....
Det är bara att kämpa på om det skulle komma så långt..

Permalänk
Medlem

Minns de 2 gångerna då jag fått fullt godkända abonnemang från tele2/Comviq som de hette på den tiden utan att ha någon vetskap om någon beställning eller inträdande i avtal om abonnemang. Första gången var jag bara artig och förklarade att jag redan hade telefon och abonnemang som inte kostade mig ett öre och att jag var nöjd med det. Den andra gången dock, tycker lite synd om människan i supporten då när jag krävde att få veta hur jag mot min vetskap och vilja hade ingått i ett till avtal för abonnemang, fick aldrig veta det och har hållit mig borta från mobilabonnemang sedan dess. Har dock haft ett mycket bra mobilt 3G abonnemang hos 3 där supporten ibland ringde upp mig och rådde mig att uppgradera mjukvara/firmaware och om jag var nöjd med tjänsten, det var service det.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Har haft mycket kontakt med både vanlig support och återförsäljarsupport. De enda som verkar sköta sig i min mening är Telia. Synd att de ska vara dyrast bara. Att ångra abonnemang eller lösa problem har alltid gått smärtfritt för mig när det handlar om telia. De andra kan vara rena mardrömmar. 3 är roligast då man kan t.ex ringa upp dom och ångra ett abonnemang (detta har hänt mig) och de totalvägrar och säger att det inte finns något att göra om kunden redan har skrivit på och papperna är inskickade. Lägger man då på luren och ringer upp samma support igen och nån annan svarar så låter det så här istället: "javisst, vilket nummer gäller det?"

Permalänk
Medlem

Jag har också fått samma typ av räkning från tele2 till min internetbank. Var ca 100kr, så jag tänkte inte så mycket mer på det. Men det var intressant att läsa att jag inte var ensam om det, trodde det var för att jag varit utomlands och använt mobilen i mars som de la på lite extra.

Permalänk
Medlem

Jag har haft tele2 i många år utan problem. Fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag fick det också på senaste räkningen, 20kr extra vill Tele2 ha för att de "glömt" fakturera mig det tidigare, märkligt.

Permalänk
Medlem

Vi med!

Både jag, min man och min dotter har fått samma brev!
Det är ju helt sjukt!
Det är som om jag skulle köpa en vara på postorder och sen kom företaget på att de satt ut fel pris och skickar en faktura på mellanskillnaden flera månader senare!
Vi är snart inte kunder hos Tele2 längre om detta inte löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matenrou:

Jag har haft tele2 i många år utan problem. Fungerar perfekt.

Vet du verkligen det? Har du kollat alla fakturor du fått? För om du inte har koll så kan man ju inte räkna med att Tele2 har koll för det har de uppenbarligen INTE. Jag har också trott att det varit smärtfritt - tills nu då...

Permalänk
Medlem

Nåt som var konstigt var att bara jag fick detta "påslag", min fru fick en helt vanlig räkning utan något extra. Men hon lär väl få det närsomhelst också. Måste titta på alternativ till Tele2, helt klart.

Permalänk
Medlem

Det här är ett relativt vanligt problem teleoperatörer har, men det brukar inte komma i någon större omfattning.

Det hela fungerar så att tele2 själva tar inte i grund och botten betalt för samtalen, utan det är dom du ringer som tar betalat av tele2 som i sin tur tar betalt av dig. Om någon av de andra operatörerna 'glömmer' fakturera tele2 så fakturerar inte tele2 dig, och när dom (upp till 24 månader senare, enligt lag) efterfakturerar tele2 kommer dessa fakturor.

Det är med alla sannolikhet samtal ni faktiskt gjort och helt enkelt saker ni inte betalat för tidigare. Så suck it up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det här är ett relativt vanligt problem teleoperatörer har, men det brukar inte komma i någon större omfattning.

Det hela fungerar så att tele2 själva tar inte i grund och botten betalt för samtalen, utan det är dom du ringer som tar betalat av tele2 som i sin tur tar betalt av dig. Om någon av de andra operatörerna 'glömmer' fakturera tele2 så fakturerar inte tele2 dig, och när dom (upp till 24 månader senare, enligt lag) efterfakturerar tele2 kommer dessa fakturor.

Det är med alla sannolikhet samtal ni faktiskt gjort och helt enkelt saker ni inte betalat för tidigare. Så suck it up!

Rätt ointressant. Jag anser att de ska ta betalt när jag använt abbonemmanget och inte ett år senare. Oavsett om det är rätt eller fel.

Jag har även ett telenor-abbonemang som jag haft i över 10 år, aldrig några problem.

Jobbar du hos Tele2?

Permalänk
Medlem

landade en räkning på 700 i min brevlåda med, då hade dom också tagit en ruskigt konstig samtalsavgift, så jag antar att det är riktigt riktigt gammalt då jag hade annat abonnemang

Permalänk
Medlem

Tele2 Klagomål Klaga | Fairshopping

Tydligen ganska många som råkat ut för detta. Själv har jag också Tele2 men fick ingen extra räkning så jag har inte anledning att klaga. Hade jag fått det så hade jag sagt upp abbonemanget direkt då ag inte vill ha att gör amed företag som inte skan sköta sådana här saker på ett snyggare sätt. Det rätta sättet hade varit att efterskänka dessa pengar istället för att suga åt sig som blodiglar. Idag finns så många operatörer att välja på så man tycker de skulle tänka sig för innan de gör på detta viset.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

pappa fick ett sådant någon dag här förra året MARS(!) hade de glömt ta betalt 35kr
men aao från tele2

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

hehe, fick också en, fast det är lungt. Lite konstigt bara att de kan "ha missat att debitera" en summa -.-