Jag fick samma brev i förra veckan. Inga större summor för min del - i själva verket hade jag inte reagerat på debiteringen om det inte var för följebrevet.
Det visar ju bara hur hjälplös man är som konsument när räkningar många gånger ser skumma ut men man ju inte har detaljerade noteringar om hur man ringt. Känslan är ju att företaget saltar räkningarna men eftersom de är små summor orkar man inte bry sig utan betalar bara.
Vem har tid att anteckna varenda sekund man sitter i telefonen - och sen bråka med företaget för att få rättning? Det vet ju alla hur det slutar - 5 timmar i telefonkö vidarekopplad till varenda kotte på firman och i bästa fall, säg att man får rätt - ingen betalar ju mig för de timmarnas arbete.
Så man känner sig lite smålurad hela tiden, men betalar för det är enklare än att bråka - vilket de ju mycket väl vet och räknar med.
Men den här gången rann bägaren över för mig.
När Tele2 går ut och i princip erkänner att de inte vet vad de debiterar eller om det stämmer men de skulle ändå vilja ha mer - då fick det räcka för mig.
När de behandlar mig som nån livegen spargris de kan sparka lite på och få mer pengar när de känner för det, då tröttnar jag faktiskt.
Så jag bytte operatör och avslutade därmed abonnemanget hos Tele2, så nu har de tjänat sin sista krona på mig iaf.
Sen skrev jag till faktureringschefen:
"Hej,
Vid genomgång av min post fann jag häromdagen min senaste mobiltelefonräkning från er. Som vanligt var beloppet till synes slumpmässigt sammanställt, utan någon koppling till hur mycket jag själv upplevt att jag använt min mobiltelefon.
Den detaljerade specifikationen anger myndigt på sekunden när hur länge jag ringt den senast månaden, men jag har i vanlig ordning ingen som helst möjlighet att kontrollera om dessa uppgifter stämmer eller ej.
Du vet nog hur det är när man ställs inför en sådan sammanställning av sina aktiviteter en månad eller mer tillbaka – inte minns man nu exakt vad man gjorde då.
Så när räkningen kommer står man där och dividerar med sig själv varför man skulle ringt sin egen telefonsvarare så många gånger, varför alla ens bekanta verkar ha en annan operatör trots att alla man frågar säger tvärt emot eller var det där kryptiska utlandssamtalet kommer ifrån som man aldrig minns att man gjorde.
Kanske lovar man sig själv återigen att den här månaden skall man minsann komma ihåg hur man använder sin telefon bättre - men inte gör man det.
För när det kommer till kritan har man ju andra saker, viktigare saker, att tänka på än det exakta antalet sekunder man talade i telefon.
Så därför står man där nästa månad igen med den krypande känslan av att räkningen man har i handen kunde vara skriven på grekiska, att den inte representerar minnet man själv har av sitt telefonerande och att den lika gärna kunde vara påhittat ur tomma intet av en slumpgenerator.
Men minnen är ju så mycket oprecisare än detaljerade specifikationer så i slutändan har man inte mycket annat val än att betala och lita på att företaget i fråga vet bättre än man själv.
Men, det brev ni bifogade med min senaste räkning visar att så inte alls är fallet. Ni har i själva verket lika lite koll på mitt telefonerande som jag själv.
Ni har nu upptäckt att jag ringt mer än ni debiterat mig tidigare, så nu påförs en ospecificerad mängd samtal till min senaste räkning.
I vanlig ordning kommer jag och tusentals andra naturligtvis snällt betala – vi upplever inte att vi har mycket val – men med detta erkännande från er bröts illusionen slutligen.
Min räkning ser inte påfallande annorlunda ut än vanligt, det enda som skiljer den från de andra jag fått genom åren är faktiskt detta följebrev.
Vilket betyder att varenda annan räkning jag fått kan vara lika felaktig den.
Jag säger inte att så är fallet, för jag vet helt enkelt inte, men när den enda rättelse ni gjort under alla år är till er fördel visar det tydligt det ojämnlika i vår relation som företag respektive kund.
Jag har naturligtvis rätt att klaga men jag har ju inget att sätta emot era detaljerade specifikationer – särskilt inte när ni tydligen kan skriva om dem godtyckligt.
Ert brev bröt illusionen av jämställdhet och visar tydligt att jag som kund är utlämnad till ert godtycke. Det är säkert lagligt förfarande, men det lämnar mig och säkert många andra med en känsla av maktlöshet. Gör jag fel får jag stå mitt kast – gör ni fel tar ni igen det månaden efter.
Så jag gjorde det enda jag som kund kan göra, utan att föra sekunddetaljerade anteckningar av mina telefonsamtal och korsreferera med framtida telefonräkningar – jag avslutade mitt abonnemang hos er.
Inte för att jag förväntar mig att mina telefonräkningar hos min nya operatör i fortsättningen skall stämma bättre med min minnesbild av den gångna månaden – de kommer säkert fortfarande vara grekiska för mig.
Men när storföretag med miljonvinster i jakten på varje öre inte ens bryr sig om att försöka upprätthålla illusionen av en jämlik relation med sina kunder – då måste jag som kund reagera.
Det måste kosta Tele 2 mer att behandla sina kunder som livegna än de kronor de kan få in på att rätta ett fel i sina egna system kunderna på intet sätt är ansvariga för.
Med vänlig hälsning
Mitt Namn
Fd kund"