Permalänk
Medlem

Moderkort till 1055t

Har tänkt att inhandla ett amd phenom 1055t och har tänkt att klocka de till mellan 3,2-3,5 ghz och vill ha ett moderkort med bra funktioner och bra överklockningsfunktioner, som att tex att kunna ställa in en överklockningsinställning och sätta igång den med ett knapptryck inne i windows. Dessutom är två pci express x8 inte allt för dumt.

Budget är runt 1300 kr vilket inte är allt för mycket. Har kollat på 890gx kort för det mesta, men samtidigt finns 790gx kort, vilket väljer man?

Har Tittat på följnade moderkort:
Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Inet.se
Asus M4A89GTD PRO, AM3, ATX - Inet.se

och det verkar som asus har bättre möjligheter, stämmer det?

Sedan är det värt att nämna att jag äger asus m2n-68vm nu och att det ger ifrån sig högfrekventa ljud ibland som jag inte accepterar, eftersom jag spelar in mycket musik och ljudet är störande i allmänhet. Är detta vanligt hos asus kort eller bör jag inte förvänta mig det vid inhandling av en ny bräda?

Sedan så är jag inte intresserad av moderkort med via-ljudkretsar, eftersom min nuvarande ger ifrån sig ljud ut till högtalaren när jag använder mitt externa m-audio ljudkort.

Tack på förhand, och motivationer uppskattas!

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk

Asus M4A89GTD har mer pciex kanaler, Det finns inte i lager hos inet.

Gigabyte GA-890GPA har usb 3,0. Det finns i lager

Jag skulle valt Gigabyte kortet. För att USB 3,0 kan vara kul att ha när det slår igenom. några extra pci ex kanaler är inte så jävla nödvändigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Asus M4A89GTD har mer pciex kanaler, Det finns inte i lager hos inet.

Gigabyte GA-890GPA har usb 3,0. Det finns i lager

Jag skulle valt Gigabyte kortet. För att USB 3,0 kan vara kul att ha när det slår igenom. några extra pci ex kanaler är inte så jävla nödvändigt.

Dessutom har den en extra pci extress x1 ifall man kör crossfire med 3:de parts kylare. Men, usb3.0 ser jag som överflöd för stunden. Det viktigaste för mig är bra överklockningsfunktioner och program, ligger de lika på den fronten så kör jag självklart på gigabyte, men jag måste erkänna att asus brädan är riktigt snygg!

Så är det någon som vet skillnaderna?

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |