Permalänk

HTPC FTW!

Efter att ha ledsnat på allt strul som PS3an gav när man skulle titta på film så fattades beslutet att skaffa en HTPC.
Sagt och gjort! Ut på nätet och leta reda på några billiga komponenter som kan tänkas användas.
En liten stund senare satt jag och väntade på mina nya delar.
Bygget är inget specielt utan mera en sak som ska funka till ett "vettigt" pris och inte kräva massa huvudbryn för att få det att funka.

Komponenterna är som följer:
Mobo: Asus AT3N7A-I
Minnen: Kingston ValuRam 2GB *2
HDD: WD Caviar Green 2TB
Chassie: Thermaltake Element Q
Nätagg: Följde med Chassiet, 200 Watt.

Filosofin med bygget var: JAG VILL INTE BEHÖVA FUNDERA ÖVER KOMPONENTER! Därav ett mobo med i stort sätt allt på.

Satt och funderade vad en normal dator/boende ratio borde ligga på.
Vi har i en lägenhet med två personer 5 fungerande datorer, ett PS3 och ett PSP. Och då räknas ju så klart bara fungerande, dagligen använda datorer.
Någon som har räknat ut den ultimata ration?

HTPC FTW!

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt galleri! Jag älskar HTPC byggen, som du säger så är den dör röda listen sjukt störande... svårt att sluta kolla på den också. hehe

5 stjärnor fick du av mig för HTPC bygge också bra med bilder! (Y)

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Behöver man inga cpu's för htpc?

Snyggt förövrigt:)

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk

Snygg flagg 10p

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.
____________________________________________________________
Intel 8700k @5Ghz| Corsair 16gb|Asus rog strix z370-g

Permalänk
Medlem
Skrivet av gudbrandsen:

Snygg flagg 10p

Trodde det bara gick att rösta upp till fem i nya galleriet

OnT: Bra kylning, men försök att göra nått åt kablarna. Frågan är bara vad med det där chassit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sewerin:

Behöver man inga cpu's för htpc?

Snyggt förövrigt:)

Det är ett moderkort som redan har en processor (en Intel atom 330).

Riktigt trevligt litet bygge. Haha förstår dig med den röda listen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Får man en länk till bakgrundsbilden?

Fint galleri!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk

Om du vill ha hårdvaruacceleration i XMBC så ska du ha Ubuntu. Gäller ändast om du ska spela upp tyngre format som .mkv (720p, 1080p) filmer

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Tkr det känns som du tappa lite att det "ordentliga" HTPC-konceptet med en helt, eller iaf nästan, ljudlös dator. En och annan fläkt för mkt där imo.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

@ sienta:
Jupp. kan instämma att det är för mycket fläcktar. Har gjort en del för att sänka ljudnivån på dem. Lite motstånd gjorde sitt. Den är trots allt den tystaste datorn i vardagsrummet. PS3an är ju tystare. Men men . den är tilltäckligt tyst så att man inte tänker på den när man tittar på film.
Vill igentligen ha en helt ljudlös design med SSD. Men denna vart ett "snabbygge" som troligen kommer agera filserver i hemnätverket i framtiden. (snabba lösningar har ju tyvärr en tendens att bli permanenta lösningar).
Skulle ju helst vilja ha en HTPC utan rörliga delar.

@ Wiggleforce:
Har märkt att det kan tendera att "lagga" lite när man kör höguplöst. Hur funkar det igentligen med XMBC och hårdvaruaxeleration? De stöds ju av flera OS men varför skulle bara ubuntu stöda hårdvaruaxeleration?

@Robiiins93:
Vist! för 1920x1080: http://fc08.deviantart.net/fs70/f/2010/067/b/3/Sweden_flag_gr...

och om du vill ha för 1920x1200: http://content.wallpapers-room.com/resolutions/1920x1200/S/Wa...

@Maango:
Tro mig. Jag har suttit och svurit över kablarna i dagar. Försökte få undan dem så gott som det går från mobor för fri luftflöde. Det enda som återstår är väll att klippa av dem. XD men jag vet inte om det skulle sluta så lyckligt. Slängde på "locket" så man slipper se röran invändigt och försöker förtränga den mentala bilden.

Permalänk
Skrivet av SörenKarlsson:

@ sienta:
@ Wiggleforce:
Har märkt att det kan tendera att "lagga" lite när man kör höguplöst. Hur funkar det igentligen med XMBC och hårdvaruaxeleration? De stöds ju av flera OS men varför skulle bara ubuntu stöda hårdvaruaxeleration?

Jag citerar från Scirocco här i SweC's forum. "I Linux har du video accelering med Nvidia kort, det är det enda, annars kan du glömma det. Införskaffa t.e.x ett 8500 gt eller liknande för några hundra och kör in Ubuntu, eller XBMC live."

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Skrivet av Wiggleforce:

Jag citerar från Scirocco här i SweC's forum. "I Linux har du video accelering med Nvidia kort, det är det enda, annars kan du glömma det. Införskaffa t.e.x ett 8500 gt eller liknande för några hundra och kör in Ubuntu, eller XBMC live."

ok. så efter som det sitter en ION krets på mobot så skulle ubuntu möjligöra hårdvaruaxeleration?
Intresant.... Kanske skulle ta och luska reda på lite mer om det hela.
Man bugar och bockar för tippset.

Permalänk
Skrivet av SörenKarlsson:

ok. så efter som det sitter en ION krets på mobot så skulle ubuntu möjligöra hårdvaruaxeleration?
Intresant.... Kanske skulle ta och luska reda på lite mer om det hela.
Man bugar och bockar för tippset.

Stämmer helt rätt! Man vill ju ha ut maximala kraften av sin HTPC ju! 1080p filmer kommer flyta på bra sen!

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Tackar!

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 10 || i5 750 || 8 GB RAM || HD 7970 || 120 GB SSD
Server: Fractal Design Core 3000 || ESXi 5.1 || AMD FX-6100 || 20 GB RAM
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort ett otrevligt inlägg samt två kommentarer till det.

Permalänk
Medlem

jag tycker du borde ta bort dina två noctua fläktar, och sen byta ut Asus fläkten till en Fractal design fläkt istället.

Jag tror det kommer ge bättre och tystare kylning

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Skrivet av Rawet:

jag tycker du borde ta bort dina två noctua fläktar, och sen byta ut Asus fläkten till en Fractal design fläkt istället.

Jag tror det kommer ge bättre och tystare kylning

Jag har funderat över den lösningen. Funderade på att montera noctua 80mm i stället för den som sitter på. funderade också på att helt sonika bara ta bort alla fläcktar förutom den i nätagget. den fläckten sitter exakt ovanför kylflänsen på mobot. Funderade om det skulle vara tillräckligt för att kyla allt. Undrar om HDDn kommer bli för varm med enbart det luftflödet.

Just nu har jag däremot inga planer på att fixa något mer. Skiten brummar på som det ska och jag stör mig inte på något fläcktljud. Bygget skulle vara kvickt och problemfritt, det var anledningen till att jag skaffa de komponenter jag gjorde.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är en av de första att säga att det är klart överdrivet med hysteriken kring risker med esd skador. Men att bygga ihop en dator på den där mattan är verkligen igen bra idé. Du hade tur att inget gick sönder.

Ok bygge i övrigt dock

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av MichaSWE:

Jag är en av de första att säga att det är klart överdrivet med hysteriken kring risker med esd skador. Men att bygga ihop en dator på den där mattan är verkligen igen bra idé. Du hade tur att inget gick sönder.

Ok bygge i övrigt dock

HAHAHAHA!!! Roligt att du såg mattan! XD
Jobbar inom en bransh där vi tar hänsyn till ESD dagligen och vet mycket väl vad som gäller.
Jag har än så länge alldrig haft problem med detta.
ESD är något att ta hänsyn till. Men inte så överdrivet som så många vill få det att låta som.
Den mattan är inte specielt farlig.
Dessutom utförs det mesta av jobbet inte på mattan.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog plockat bort asus-fläkten och kört en större noctua där istället.