Hur mycket belastar md-raid cpun?

Permalänk
Medlem

Hur mycket belastar md-raid cpun?

Jag går i investeringstankar. Har tänkt bygga en server med 6 diskar, 2 st för systemet i raid 1 och 4 st för lagring i raid 5. Det blir definitivt linux på servern men har funderat på ifall jag ska köra mjukvaruraid för att spara lite pengar.

Till min fråga nu. Hur mycket belastar två stycken sånna här mjukvaru-arrayer processorn? Hade tänkt mig en atom dual-core processor. Någon som har erfarenhet av en liknande configuration? Hur mycket belastas cpun om tex bägge arrayerna kopierar en fil till varandra samtidigt?

Permalänk
Medlem

min MD-process drar ca 2-5% när man överför förfullt både upp och ner med 100mbit.
Har 4 diskar i en raid5 med mdadm (+ system 2 diskar raid1) samt en gammal athlon 3000+ 1core.

Jag har ett 3Mware raidkort i burken (5000kr), men jag kör mdadm för det ger bättre prestanda och enklare att administrera (enligt vad jag har testat).

Permalänk
Medlem

aj fan. då känner jag att det inte riktigt finns någon poäng för mig att köpa ett riktigt raid-kort. går man miste om något funktionalitet när men kör mjukvaruraid istället för hårdvaru, förrutom att det inte går att boota från alla nivåer då. jag kommer köra systemet på md raid1 och det ska gå att boota från, vad jag förstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

aj fan. då känner jag att det inte riktigt finns någon poäng för mig att köpa ett riktigt raid-kort. går man miste om något funktionalitet när men kör mjukvaruraid istället för hårdvaru, förrutom att det inte går att boota från alla nivåer då. jag kommer köra systemet på md raid1 och det ska gå att boota från, vad jag förstått.

Missförstod jag det han skrev eller skrev han inte just att han körde med mjukvaruraid?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Missförstod jag det han skrev eller skrev han inte just att han körde med mjukvaruraid?

Ja precis? Han tyckte att mjukvaruraid fungerade så bra så jag skrev att det inte verkar finnas någon anledning att köra hårdvaruraid.

Sen förlängde jag det med en allmån fråga om skillnaden mellan mjuk- och hårdvarurait, men det är vem som helst välkommen att svara på

Eller missförstod jag dig också nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Ja precis? Han tyckte att mjukvaruraid fungerade så bra så jag skrev att det inte verkar finnas någon anledning att köra hårdvaruraid.

Sen förlängde jag det med en allmån fråga om skillnaden mellan mjuk- och hårdvarurait, men det är vem som helst välkommen att svara på

Eller missförstod jag dig också nu?

Aha, då var det dig jag missförstod. My bad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

aj fan. då känner jag att det inte riktigt finns någon poäng för mig att köpa ett riktigt raid-kort. går man miste om något funktionalitet när men kör mjukvaruraid istället för hårdvaru, förrutom att det inte går att boota från alla nivåer då. jag kommer köra systemet på md raid1 och det ska gå att boota från, vad jag förstått.

Du förlorar inga funktioner med mjukvaruraid. Fördelen med hårdvaruraid är att det avlastar CPU, och är snabbare när man använder riktigt bra kort, men då kostar det ganska snabbt 10kkr.

Atom är ju ingen super-CPU precis, inte omöjligt att den kommer begränsa hastigheten på din raid-5 volym lite grann, du kanske bara kan skriva ner i 150 MB/s istället för 250 MB/s till den, men det är ju ändå mer än ett gigabit-nät klarar så det spelar nog ingen större roll.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Du kan nu för tiden boota från både raid5 och 1 med grub2. Kör det både på min server och workstation

Permalänk
Medlem

Kanske inte kan räknas som ett riktigt prestanda test, men ger ju ett hum om hur diskarna fungerar i alla fall. Timing buffered disk reads är väll det som är mest intressant att kolla på.

[root@filserver sada]# hdparm -tT /dev/sdb /dev/sdb: Timing cached reads: 2372 MB in 2.00 seconds = 1184.80 MB/sec Timing buffered disk reads: 306 MB in 3.00 seconds = 101.91 MB/sec [root@filserver sada]# hdparm -tT /dev/md0 /dev/md0: Timing cached reads: 2352 MB in 2.00 seconds = 1176.60 MB/sec Timing buffered disk reads: 304 MB in 3.01 seconds = 100.86 MB/sec [root@filserver sada]# hdparm -tT /dev/hda hda hda1 hda2 [root@filserver sada]# hdparm -tT /dev/hda /dev/hda: Timing cached reads: 2376 MB in 2.00 seconds = 1187.14 MB/sec Timing buffered disk reads: 170 MB in 3.02 seconds = 56.24 MB/sec

/dev/sdb en av diskarna i raiden
/dev/md0 min raid5a, 6st Western Greenpower på 5400rpm
/dev/hda en riktigt gammal maxtor disk på 80g 5400rpm (ata-133)

Hårdvaran är ett D945GCLF2 atom kort tillsammans med ett billigt raid kort på pci bussen. dock kan du ju glömma att du får 100MB/s över nätverket i allafall om du användar samba. går att få runt 30MB/s. använder du ftp istället så lyckas man skyffla 50-60MB/s

notera att jag pratar Megabyte/s och inte megabit/s