Permalänk
Medlem

Linux Mint 9 släppt!

Nu är nya Linux Mint 9 "Isadora" släppt. Alla måste testa!
The Linux Mint Blog Blog Archive Linux Mint 9 “Isadora” released!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Sjukt värt, gört ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Nu är nya Linux Mint 9 "Isadora" släppt. Alla måste testa!
The Linux Mint Blog Blog Archive Linux Mint 9 “Isadora” released!

Ska absolut testas!

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Fungerar alla spel på dessa OS?

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem

Vilken grön sörja

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrisen:

Fungerar alla spel på dessa OS?

Alla spel som följer med distributionen ska fungera.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Vilken grön sörja

Låt inte färgen skrämma dig. Alla glada ubuntuiter kan gå i god för att färgen inte är avgörande för om ett operativsystem är bra eller inte. Dessutom är grönt skönt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Detta har jag väntat på! Älskar Linux Mint (mest för menyn o allting annat som gör det så mint!) Kör 8:an just nu men ska testa 9:an i vmware, se om jag kan få allt o funka som jag vill innan jag uppgraderar!

Tjoho! \o/ skynda er o testa!

Permalänk
Medlem

Jag tanker inte testa, sodeso

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående faktiskt

Ubuntu+en extra repo = doesn't make sense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

Håller med ovanstående faktiskt

Ubuntu+en extra repo = doesn't make sense

Det här är vad jag tycker:
Bättre utseende och menyer från start. Har alltid undrat varför Ubuntu väljer att köra två menyer, en uppe och en nere. Det är ganska dåligt för widescreenskärmar med lägre upplösning. Visst går det att ändra, men varför behöva hålla på ändra allt man inte gillar när det finns alternativ?

Sen att knapparna stäng, minimera osv är på höger sida och inte vänster, går också att ändra, men det finns ju alternativ.
Sen att flash, java, typsnitt m.m. finns på plats direkt utan behöva installeras efteråt är också en tidsbesparare.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk vill ha så lite trassel som möjligt och där är Mint ett extremt bra alternativ. Men för en person som tycker om att pilla är nog det här inget alternativ, dock så kommer jag testa den på min andra burk bara för att se hur den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaso:

Jag förstår att folk vill ha så lite trassel som möjligt och där är Mint ett extremt bra alternativ. Men för en person som tycker om att pilla är nog det här inget alternativ, dock så kommer jag testa den på min andra burk bara för att se hur den är.

Det går ju att pilla ändå

Permalänk

Är det svårt att få igång ett gammalt (Integrated Intel 855GME Graphic) grafikkort? Sökt lite google men hittar inga lösningar

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G43, Processor: Intel I5, RAM: 24GB, Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, SSD Disk: Samsung 860 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av swenorth1:

Är det svårt att få igång ett gammalt (Integrated Intel 855GME Graphic) grafikkort? Sökt lite google men hittar inga lösningar

Ja det är ju ganska svårt att få i gång kortet, men det ska gå. Titta på den här tråden och följ länken och följ instruktionerna i båda trådarna så ska det väl kunna komma igång.
[ubuntu] beginner needs help fresh install 10.04can only start fail safe graphics mode - Ubuntu Forums

Permalänk
Medlem

Testade precis liveskiva (DVD-varianten) av Mint 9 och får inget ljud.
Ljudkortet är ett Soundblaster X-Fi Xtreme audio PCI-e. Har inte testat analogt ljud eftersom jag aldrig använder det utan kör istället digitalt via optisk kabel.

Ljudkortet detekteras och jag ställer om från analog stereo till Digital SPDIF output IEC958, men får inget ljud.

Samma sak var det med mitt integrerade ljudkort på moderkortet. Där fungerar inte heller SPDIF trots att jag väljer det. Samma sak är det med Ubuntu 9.10 och 10.04, men 9.04 och tidigare Mint versioner fungerar bra med SPDIF.

Jag har med det integrerade ljudkortet på moderkortet postat så många trådar i så många olika forum att jag har gett upp på skiten eftersom ingen har lyckats lösa det.

Eftersom mitt nuvarande ljudkort är väldigt känt så hoppas jag att någon annan använder SPDIF med SB X-Fi kort och har någon lösning?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Testade precis liveskiva (DVD-varianten) av Mint 9 och får inget ljud.
Ljudkortet är ett Soundblaster X-Fi Xtreme audio PCI-e. Har inte testat analogt ljud eftersom jag aldrig använder det utan kör istället digitalt via optisk kabel.

Ljudkortet detekteras och jag ställer om från analog stereo till Digital SPDIF output IEC958, men får inget ljud.

Samma sak var det med mitt integrerade ljudkort på moderkortet. Där fungerar inte heller SPDIF trots att jag väljer det. Samma sak är det med Ubuntu 9.10 och 10.04, men 9.04 och tidigare Mint versioner fungerar bra med SPDIF.

Jag har med det integrerade ljudkortet på moderkortet postat så många trådar i så många olika forum att jag har gett upp på skiten eftersom ingen har lyckats lösa det.

Eftersom mitt nuvarande ljudkort är väldigt känt så hoppas jag att någon annan använder SPDIF med SB X-Fi kort och har någon lösning?

kör alsamixer i konsollen
$ alsamixer

leta upp IEC958 ute till höger nånstans (högerpil) öka nivån, tada! ljud

det var vad jag behövde göra iaf. Som default har det alltid varit i botten, reglaget för IEC958. Kanske är det problem lika lätt att lösa, hoppas det

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallon:

kör alsamixer i konsollen
$ alsamixer

leta upp IEC958 ute till höger nånstans (högerpil) öka nivån, tada! ljud

det var vad jag behövde göra iaf. Som default har det alltid varit i botten, reglaget för IEC958. Kanske är det problem lika lätt att lösa, hoppas det

Det var bland de första grejer jag testade med förra ljudkortet och mycket riktigt stog reglaget i botten, men att höja det hjälpte tyvärr inte. Ska däremot ta och testa det på X-Fi kortet också eftersom jag inte har gjort det än.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

Ibland (ganska ofta) när jag kör igång linux mint 9 kommer boot-bilden fram och sen blir det bara svart.
Händer inget, får stänga av på knappen.

Vad göra? :/

Permalänk
Medlem

Detta ser intressant ut:
Download - Linux Mint

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Detta ser intressant ut:
Download - Linux Mint

Den måste jag pröva. Tycker väldigt mycket om Debian, men har aldrig riktigt fastnat för Ubuntu, trots att jag många gånger gjort försök att använda ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Detta ser intressant ut:
Download - Linux Mint

Riktigt intressant! Är ju baserat på Debian Testing så är ju riktigt nice att ha det senaste hela tiden, sen är det ju även "rolling release"

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Detta ser intressant ut:
Download - Linux Mint

Bara 32 bit tyvärr, välkommen till stenåldern. Men det kan vara ett alternativ på en gammal segare dator kanske.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Bara 32 bit tyvärr, välkommen till stenåldern. Men det kan vara ett alternativ på en gammal segare dator kanske.

Mjo, man tycker ju att de kunde valt amd64 om de nu var begränsade till en arkitektur.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ska testas! Mint är riktigt trevligt, ja trevligare än Ubuntu i vissa fall, men det är synd att installern inte medger så mycket roligt (nu var det ett tag sedan, erkännes).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."