Behöver hjälp med Apple Mac OS

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med Apple Mac OS

Titelen kanske är lite missvisande men visste inte hur jag skulle formulera det men jag har en dator med AMD Athlon X2 250 3.0Ghz(oklockad) CPU och jag undrar finns det något sätt att installera Mac OS X Snow Leopard? Har hört att Apple använder sig av bl.a. Intel Core i5 att OS X endast funkar på Intel CPU men läste att om har man OS X så kan man patcha det så funkar det sen på AMD CPU.
Finns det någon som kan hjälpa mig och ge mig mer fakta, vill inte köpa ett Mac OS och sen ligger det bara där till ingen nytta alls.

Dator spec.(kan vara till hjälp)
Processor: AMD Athlon II X2 250, 3,0Ghz. (Dual-core)
RAM: 4GB DDR3 1600Mhz
Grafikkort: ATI Radeon HD4670, 512MB
Moderkort: MSI GF615M-P33, Socket AM3
HDD: Samsung spinpoint 500GB 7200RPM, SATA
CD Läsare: Samsung writemaster, DVD & CD brännare

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Vila i frid

Din fråga lär falla under paragraf 7 då Apple tillåter dig bara att installera OSX på Apple-datorer.

Som det står på Apples sajt, "No, a <insert-your-non-apple-computer-name-here> computer is not Apple hardware."

Men men... sweclockers är lite tvetydiga vad gällande §7 då tråden http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/893803-den-sto... tillåts trots att Apple inte tillåter att OSX installeras på icke-Apple hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Din fråga lär falla under paragraf 7 då Apple tillåter dig bara att installera OSX på Apple-datorer.

Som det står på Apples sajt, "No, a <insert-your-non-apple-computer-name-here> computer is not Apple hardware."

Men men... sweclockers är lite tvetydiga vad gällande §7 då tråden http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/893803-den-sto... tillåts trots att Apple inte tillåter att OSX installeras på icke-Apple hårdvara.

Okej, men jag har bl.a. sett en video på youtube, dom hade lagt in OS X i en vanlig dator.
Det var ett random chassi, man ser direkt att det inte är ett apple chassi..
Och man brukar inte byta ett Apple chassi mot ett halv fult..
Här är länken: YouTube - Osx86 - Mac OSX on PC Hardware

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

Det är tillåtet att diskutera detta på sweclockers, vissa saker kan inte avtalas eller avtalas bort, därför räknas det inte som upphovsrättsbrott/avtalsbrott att installera en köpt kopia av OS X på en dator som inte kommer från Apple. Detta är dock bara teori, prejudikat saknas.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Det är tillåtet att diskutera detta på sweclockers, vissa saker kan inte avtalas eller avtalas bort, därför räknas det inte som upphovsrättsbrott/avtalsbrott att installera en köpt kopia av OS X på en dator som inte kommer från Apple. Detta är dock bara teori, prejudikat saknas.

Okej, men det jag undrar om man kunde lägga in OS X på en AMD dator?
Måste man göra något speciellt för att det ska funka eller är dett tvång att man ska ha Intel CPU?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

Såvitt ja' vet så tillverkar Apple inga egna komponenter som tex CPU, GPU, NB, SB. Så, uttrycket Applehårdvara blir missvisande, möjligen avses datorer med ditklistrad Appledekal.

Enligt Hackintoshtrådar kan det gå att installera OS X på hårdvara som saknar Appledekalen om denna i stort innehåller samma komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Såvitt ja' vet så tillverkar Apple inga egna komponenter som tex CPU, GPU, NB, SB. Så, uttrycket Applehårdvara blir missvisande, möjligen avses datorer med ditklistrad Appledekal.

Enligt Hackintoshtrådar kan det gå att installera OS X på hårdvara som saknar Appledekalen om denna i stort innehåller samma komponenter.

Okej, du är den ändå som har gett mig ett svaret jag letade efter medans alla andra skrev sånt som jag inte behövde veta xD Men vet du om OS X finns i 64bitars eller är det bara 32bitars?
Eftersom jag har 2st 2GB DDr3 så kommer 32bitars bara upptäcka 3GB, eller har jag fel?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

Det är visst lugnt att diskutera Hackingtosh. Kolla den stora tråden om det.

Och nej, bara vissa specifika delar gör det möjligt att köra OS X. Amd processorer och grafikkort passar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Det är visst lugnt att diskutera Hackingtosh. Kolla den stora tråden om det.

Och nej, bara vissa specifika delar gör det möjligt att köra OS X. Amd processorer och grafikkort passar inte.

Så om jag skulle formatera om min dator med OS X som passar till AMD cpu så hade jag inte fått någon signal till skärmen?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem

OS X Snow Leopard 10.6 finns i 32- och 64-bitars version.
Som ja' sa' - det KAN gå men HW måste i stort vara samma som någon redan existerande Applemodell.

Studera Hackintoshtrådar noga innan du springer och köper en OS X licens.

Jag provade Hackintosh men tyckte det inte va' speciellt märkvärdigt, tycker Ubuntu ger mycket mer och därtill gratis.

Enligt mig är Mac överreklamerat och dyrt.

Permalänk

iAtkos fungerar på AMD-datorer. Jag har inte provat, men det verkar fungera. Så länge du har köpt Snow Leopard av Apple så får du installera det på vilken dator som helst, och även ladda hem hackade versioner utan att det är olagligt (Så kommer iallafall jag ihåg det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

OS X Snow Leopard 10.6 finns i 32- och 64-bitars version.
Som ja' sa' - det KAN gå men HW måste i stort vara samma som någon redan existerande Applemodell.

Studera Hackintoshtrådar noga innan du springer och köper en OS X licens.

Jag provade Hackintosh men tyckte det inte va' speciellt märkvärdigt, tycker Ubuntu ger mycket mer och därtill gratis.

Enligt mig är Mac överreklamerat och dyrt.

okej, tror att jag följer ditt råd och väljer Ubuntu men var kan jag få tag i det operativsystemet då?
Finns det i 64-bitars och till AMD cpu? Hur mycket tar det på datorn om man skulle jämnföra med W7 Ultimate?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av K3r3xXx:

okej, tror att jag följer ditt råd och väljer Ubuntu men var kan jag få tag i det operativsystemet då?
Finns det i 64-bitars och till AMD cpu? Hur mycket tar det på datorn om man skulle jämnföra med W7 Ultimate?

Välkommen till Ubuntu Sverige | Ubuntu Sverige finns i både 32 och 64 bitar (AMD)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

tack, men har du någonin kört W7 Ultimate och Ubuntu?
Märker man prestandaskilland på datorn?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Kom och tänka på det, funkar Steam och Windows Live Messenger i Ubuntu?

Visa signatur

[B]Bitfenix Prodigy | MSI Z87-I | Intel i5 4670K 4.1Ghz | MSI GTX760 TwinFrozr OC 2GB | Corsair Vengeance LP 2x4GB | Corsair AX760 | ADATA SP900 128GB | Western Digital 1TB |

[/B]

Logitech G19 - Logitech G700 - Fujitsu SL23T-1LED - Bose Champion 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Såvitt ja' vet så tillverkar Apple inga egna komponenter som tex CPU, GPU, NB, SB. Så, uttrycket Applehårdvara blir missvisande, möjligen avses datorer med ditklistrad Appledekal.

Enligt Hackintoshtrådar kan det gå att installera OS X på hårdvara som saknar Appledekalen om denna i stort innehåller samma komponenter.

Om vi skulle börja prata om alla tillverkare som inte har en egen fabrik eller brandar egna produkter skulle det bli ganska löjligt.
Alla tillverkare tillverkar inte varenda komponent i en produkt de säljer själva, ändå kan man ju prata om tillverkarens produkter.
Apple-hårdvara är ju givetvis den sammansättning av hårdvara och firmwares som sitter i de datorer apple tillverkar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB