Intel lanserar 32 nm för ultratunna bärbara

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar 32 nm för ultratunna bärbara

Processorjätten Intel släpper en rad nya processorer för ultratunna bärbara datorer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jahaja, imponerande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av geeken:

Jahaja, imponerande

What ever he said!^

Permalänk

Äntligen!! Om nu någon datortillverkare kunde göra en CULV med ordentlig skärm, vore jag ännu lyckligare. Visst är det bara Sony's svindyra som skärmen inte är allmänt dålig på?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

Förvånar mig inte om detta kommer i en uppdatering av dagens MacBook Air.

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggleforce:

Förvånar mig inte om detta kommer i en uppdatering av dagens MacBook Air.

Frågan är om det är möjligt då Nvidia inte tillverkar kretsar till i5/i7. De nöjer sig nog inte med Intels integrerade grafikkort.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Frågan är om det är möjligt då Nvidia inte tillverkar kretsar till i5/i7. De nöjer sig nog inte med Intels integrerade grafikkort.

Nej antagligen gör de som med Macbook Pro 13" och fortsätter med förra generationen. Macbook Air är alldeles för dyr för att levereras med sunkprestandan Intels integrerade grafik ger. Åtminstone hoppas jag det för konsumenternas skull.

Permalänk

Om man jämför 9400m med intel gma5700hd så skiljer det i snitt ca 100p till 9400m's fördel i 3dmark06. Jämför man däremot med gamla gma4500hd så är 9400m mkt snabbare, men nu pratar vi ju den nyare 5700hd och där är skillnaden marginell.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Om man jämför 9400m med intel gma5700hd så skiljer det i snitt ca 100p till 9400m's fördel i 3dmark06. Jämför man däremot med gamla gma4500hd så är 9400m mkt snabbare, men nu pratar vi ju den nyare 5700hd och där är skillnaden marginell.

Fungerar gma5700 att köra full hd material på?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Typiskt nu när man äntligen köpt laptop.
Men det är kul att det händer saker där också.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om man jämför 9400m med intel gma5700hd så skiljer det i snitt ca 100p till 9400m's fördel i 3dmark06. Jämför man däremot med gamla gma4500hd så är 9400m mkt snabbare, men nu pratar vi ju den nyare 5700hd och där är skillnaden marginell.

Fast varför jämföra med den gamla grafikkretsen 9400m?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om man jämför 9400m med intel gma5700hd så skiljer det i snitt ca 100p till 9400m's fördel i 3dmark06. Jämför man däremot med gamla gma4500hd så är 9400m mkt snabbare, men nu pratar vi ju den nyare 5700hd och där är skillnaden marginell.

Öhm, ja som säkert ovanstående postare syftade på...

I nya mac osv. sitter det ett 320M som i sin del är några tusen poäng snabbare än 9400M.

Intel ligger konstant några generationer bakom i grafikprestanda som det ser ut just nu.

EDIT: Just nu, eller snarare som det alltid sett ut...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Tror inte att Apple vill byta ner sig i prestanda även om just grafikprestandan kanske inte är det viktigaste i Macbook Air

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Fast varför jämföra med den gamla grafikkretsen 9400m?

För att argumentet från apples sida att inte uppgradera 13" var väl att man inte kunde få plats med i3/5 och ett diskret grafikkort. Och den har väl fortfarande 9400m, och c2d. Kan förstå resonemanget till viss del då man helst vill uppgradera allt i en ny modell men jag tror att dom allra flesta MB användare hade föredragit en i5 520m och levt med intels gpu som trots allt är typ lika snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

För att argumentet från apples sida att inte uppgradera 13" var väl att man inte kunde få plats med i3/5 och ett diskret grafikkort. Och den har väl fortfarande 9400m, och c2d. Kan förstå resonemanget till viss del då man helst vill uppgradera allt i en ny modell men jag tror att dom allra flesta MB användare hade föredragit en i5 520m och levt med intels gpu som trots allt är typ lika snabb.

Nya MB 13" har C2D, men däremot 320M och inte 9400M. Och det är ett ganska rejält steg i prestanda.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Japp, har också noterat detta. I dom tidiga uppgifterna så stod det 9400m dock, tror jag. Kan va jag som fattade fel men vi snackade endel kring det osv varför dom inte uppgraderat gpu på mb 13". Hur som, 320m är ju precis som du säger ett rejält steg i rätt riktning, inte riktigt 3ggr snabbare men inte långt ifrån.