Permalänk
Medlem

Val av Linux distribution

Hej hej!

Vill utforska Linux underbara värld men är väldigt osäker på vilken distribution som passar mig bäst.

Har testat Ubuntu och Fedora på min skoldator, båda var bra men gillade verkligen Fedora bäst men nu vill jag köra dualboot på datorn här hemma istället.

Har verkligen ingenting emot att behöva pilla för att få saker att fungera, bara det finns hjälp online om man fastnar totalt!

Har en i7 920, HD 4890 och 6 GB RAM om det är något som ni behöver veta!

Permalänk
Medlem

Well om du gillar Fedora så finns väl ingen anledning att välja något annat? :). Det är en bra dist och lätt att lära sig, bra för nybörjare som vill utforska linuxvärlden lite.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tack för så snabb respons ^^!

Men vad är bäst att välja? 32 eller 64 bitar?

Permalänk
Medlem

Har du inget emot att pilla för att få saker och fungera kan nog Arch vara intressant. Gentoo kan nog vara ännu roligare.
Själv föredrar jag 64bit över 32bit.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Är det någon större skillnad på 32 bitar och 64 bitar?
Och är det någon större skillnad mellan KDE och Gnome? Är det bara en smak sak eller är någon bättre än den andra?

Ursäkta alla frågor :c

Permalänk
Medlem

Är själv ganska ny med Linux och jag kör Arch med Awesome som WM, Arch rekomenderar jag med tanke på den grymma WIKIn som de har.

/Erik

Permalänk
Medlem

Om du vill ha tillgång till allt ditt RAM skall du köra 64-bitar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Har har redan stött på ett problem, valde Fedora 12 64 bits och installationen gick fin fint. Sedan körde jag yum update, reboot sedan försökte jag installera ATI drives som lyckades men när jag rebootat om fastnar den vid själva steget innan loggin fönstret.

Vad ska jag göra? :C

EDIT: Löste det, tog bara bort den här filen ^^
rm -f /etc/X11/xorg.conf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

EDIT: Löste det, tog bara bort den här filen ^^
rm -f /etc/X11/xorg.conf

Har aldrig provat att köra utan, men det lär ju gå.

Öppna ett terminalfönster ("konsol" etc) och skriv glxinfo och visa vad du får.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Har aldrig provat att köra utan, men det lär ju gå.

Öppna ett terminalfönster ("konsol" etc) och skriv glxinfo och visa vad du får.

Förlåt för så sent svar, varit lite afk på forumet!
Detta fick jag när jag skrev in glxinfo!

name of display: :0.0 Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Förlåt för så sent svar, varit lite afk på forumet!
Detta fick jag när jag skrev in glxinfo!

name of display: :0.0 Segmentation fault (core dumped)

Tar du bort xorg.conf använder han inte längre ATI-drivrutinen, så du måste installera den igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Tar du bort xorg.conf använder han inte längre ATI-drivrutinen, så du måste installera den igen.

Mjo förstod det, men har försökt 2 gånger och varje gång så blir det typ.. fel? Fedora vägrar starta upp men kan logga in via ctrl+alt+f2 (Eller vad det nu är, jag är inte så värst bra på alla kommandon) :c

Vad gör jag för fel och vad är lösningen? :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Mjo förstod det, men har försökt 2 gånger och varje gång så blir det typ.. fel? Fedora vägrar starta upp men kan logga in via ctrl+alt+f2 (Eller vad det nu är, jag är inte så värst bra på alla kommandon) :c

Vad gör jag för fel och vad är lösningen? :C

Jag är inte så hemma på Fedora, men du måste nog köra med en xorg.conf fil i alla fall. Filen xorg.conf innehåller alla inställningar för ditt grafikkort, och är på Debian (www.debian.org) den filen jag redigerar för att byta mellan fglrx (ATIs drivrutiner) och radeonhd (drivrutiner med öppen källkod).

Försök installera fglrx från Fedora.

Här är några tips:

http://gofedora.com/how-to-install-ati-catalyst-fglrx-98-driv...

http://www.tuxradar.com/content/modify-xorgconf-better-perfor...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Nu har jag varken testat Fedora eller ATI men testa att skapa en /etc/X11/xorg.conf som bara innehåller

Section "Device" Identifier "Device0" Driver "xf86-video-ati" EndSection

Med rätt driver då, jag vet tyvärr inte vad den heter.

Permalänk

Nu vet ja inte vilken xorg version fedora 12 kör med. Men om det är fgrlx drivrutinerna du försöker installera så fungerar den än så länge bara xorg-server 1.6. Den nya drivrutinen som kommer denna månad sak ha stöd för xorg-server 1.7.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur aktuellt det är längre, men radeonhd (drivrutinerna med öppen källkod) är ju under avveckling sedan i början på maj 2010 - Novell Gives up on RadeonHD, to Resume SCO Case, BrainShare EMEA | Techrights.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vet inte hur aktuellt det är längre, men radeonhd (drivrutinerna med öppen källkod) är ju under avveckling sedan i början på maj 2010 - Novell Gives up on RadeonHD, to Resume SCO Case, BrainShare EMEA | Techrights.

Börjar radeon-drivarna komma ikapp kanske?

Hur funkar de öppna på ditt kort?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Kan du inte bara köra 'aticonfig --initial -f' som root? borde skapa en xorg.conf som fungerar. Annars vet du, fedora släppte ny version idag, version 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Börjar radeon-drivarna komma ikapp kanske?

Hur funkar de öppna på ditt kort?

Bra! Men inte riktigt lika kraftfulla i 3D.

Men, mycket trevligare som fallback än "vesa" eller "radeon" ifall en uppgradering av fglrx inte fungerade som den skulle. Man har ju ändå 3D-stöd!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|