Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Artefakter i BIOS & Win med Nvidia-gfx, inte med ATi

Permalänk
Medlem

Artefakter i BIOS & Win med Nvidia-gfx, inte med ATi

Hej!
Jag fick ett lustigt problem med min dator häromdagen. Bilden hängde sig plötsligt och visade artefakter i form av blå/gröna pixlar på lite varstans på skärmen.

Artefakterna syns redan när man startar datorn och den räknar RAM osv, även i BIOS. Om man försöker ladda Windows med GFX-drivare installerade får man BSOD eller reboot, vilket tyder på ytterligare grafikproblem.
Problemen har bara visat sig när jag kör med Nvidia grafikkort. Jag har kört mitt 8800GTS i flera år i denna setup utan problem. Jag har testat följande:
Fungerar inte
Nvidia 8800GTS
Nvidia 7950

Fungerar
ATi HD4850
ATi HD3870

För övrigt har jag ett Asus P5B-E PLUS, vilket har Intels P965-chip. Jag installerade även ett nytt nätagg någon vecka innan detta fel uppstod, ett Cooler Master Silent Pro 700W. Innan hade jag ett Tagan-nätagg med många år på nacken, som byttes då det började låta illa. Jag har testat att köra med enbart ett minne montera, olika minnen samt olika minnesplatser. Jag har även testat med mitt gamla nätagg igen.

Med all säkerhet är det moderkortet som är trasigt. Möjligtvis på grund av någon strömspik eller liknande från nätagget, jag vet inte. Frågan är: har ni någon idé om varför det fungerar med ATi:s grafikkort, men inte Nvidias?

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.